torbjorn_75 skrev:Camel skrev:Jag förväntar mig att man i rätten håller sig till att bedöma efterlevnaden av trafikförordningen och vägmärkesförordningen och inte hemmagjorda anvisningar.
Eftersom det inte är definierat vad som utgör en genomgående cykelbana i varken den ena eller den andra förordningen blir de så illa tvungna att göra en bedömning på lite lösa boliner och hur det ser ut på platsen (om någon drar en incident så långt och kräver ett avgörande på den punkten).
Det finns redan fall i verkligheten som det skrivits om. Men ännu har inget prejudikat fastställts i rätt vad jag vet. Men en sak är säker: i trafikförordningen finns det skyldigheter för både cyklisten och bilisten. Ingen har rättigheter. Och i rätten kommer det att utdömas ansvar i enlighet med detta när ett fall slutligen prövas. Det ska till en mycket duktig jurist för att få hemmagjorda anvisningar juridiskt giltiga jämte den redan befintliga vägmärkesförordningen. "Motsidans" jurister kommer naturligtvis att neutralisera varje sådant försök. Jag kan inte se att det skulle bli möjligt. Ansvar utdöms i enlighet med trafikförordningen, dvs. ingen blir skuldfri. Sk. delat ansvar.
Man kan notera att SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) inte är helt positiva till möjligheten med de nya cykelöverfarterna. Man är rädd för att antalet olyckor ska öka. Fast möjligheten att införa dessa funnits ett bra tag nu finns det cykelöverfarter i endast 7 kommuner. Dessa 7 kommuner, som alla har infört cykelöverfarter för att förbättra framkomligheten för cyklister, är: Gävle, Malmö, Helsingborg, Jönköping, Eskilstuna, Östersund och Nacka. Olycksstatistiken kommer sannolikt att följas upp noga.
Kort sagt är hela idén om sk. "miljöprioriterad trafik" olycklig. I viljan att omställa transportsystemet till mer hållbarhet offras människoliv på vägen genom att regelverk införs som blir ett enda stort lapptäcke och som inte på ett rimligt sätt kan följas av trafikanterna. Dessutom gör man det i den sk. "nollvisionens" namn. Rent cyniskt. Och oavsett hur det första fallet som går till prejudicerande dom ser ut får man innerligt hoppas att den oskyddade trafikanten som är en del av rättsfallet får nytta av rättens utslag. I det verkliga livet. Och inte enbart i himlen.
Trafikverket: Säkrare cykelpassager
http://www.trafikverket.se/contentasset ... ssager.pdf
Handbok för utformning av cykelstråk i Göteborgs stad
http://www.tpu.tkgbg.se/Parm_1/Cykel_i_staden.pdf
Malmö stads arbete med cykelöverfarter och en policy för detta
http://skl.se/download/18.59fa9bde15097 ... Floren.pdf
SKL: Regler för cykeltrafik
http://skl.se/samhallsplaneringinfrastr ... .6266.html
Sedan den 1 september 2014 gäller nya regler för cykeltrafik. De nya reglerna är tänkta att medföra en prioritering av cykeltrafikens framkomlighet.
Stora variationer i utformningen av cykelpassager respektive cykelöverfarter över landet kan skapa en osäkerhet för trafikanten om vad som gäller. Detta kan leda till felaktiga tolkningar av trafikregler och en ökad risk för trafikolyckor.
SKL: Förslag till utformning av cykelöverfart
http://skl.se/download/18.ae0ffc214e1f7 ... 150623.pdf
Döm själv: Dödsfälla eller cykelfrämjare
http://na.se/nyheter/orebro/1.1671324-d ... elframjare
Polis kritiserar otydlig cykelöverfart
http://www.skd.se/2012/01/18/polis-krit ... loverfart/
Den dubbla väjningsplikten gör det mycket otydligt vem som ska stanna för vem och dessutom rent juridiskt – vem som gjorde fel.
Till detta kan man lägga ett resonemang om högerregeln eller om att använda sig av reglerna kring ett fyrvägsstopp. I korsningen är det dessutom dålig sikt på grund av byggnader och buskar – vilket i sin tur tvingar bilister halvvägs ut på överfarten för att ens kunna se om vägen är fri.
– Med andra ord är det mycket komplicerat och olycksrisken är stor. Det kommer säkert att hända liknande olyckor här igen/.../
Sju kommuner prioriterar cyklister framför bilister
http://www.trivector.se/nyhet/sju-kommu ... -bilister/