...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1101274
Lövet skrev:Allt som behövs är att du ska inte vara dum med flit. Det måste även du inse.

Som motorcyklist är mitt absoluta råd till bilar att inte göra någonting alls. Håll positionen i filen. Det är säkrast för alla. Kommer jag förbi med hojen avgör jag själv om jag vill passera eller inte. Behöver inte, och vill inte ha, någon hjälp.

Tvärs om, när jag kör min motorcyckel håller jag mig mitt i filen, jag försöker inte tränga mig förbi, och tycker heller inte att någon bil ska trycka sig in i min fil.

Man är tillräckligt oskyddad på bågen, så att ytterligare dra upp risken med att trycka sig fram mellan filerna tycker jag är onödigt, någon kan vingla till och då är du körd...
av llesrof
#1101300
VolvoB20 skrev:
erikn skrev:Och man får fildela, jag tycker att det är konstigt att inte fler bilister hjälper till genom att hålla ett par dm mer åt sidan när de kommer. Märkligt beteende att i stället preja dem så de inte kommer fram. I mina ögon lika illa som att blockera en omkörning på en 2+1 eller landsväg.
Så om man med bilen kommer ifatt några HD på 2+1 väg där det är enfiligt ska motorcyklarna hålla åt sig så jag kan pressa mig om mellan vajerräckena och köra om med bilen?
Trots många MC-förares självmordsbenägna körstil så har jag ännu inte upplevt att en sådan kört om mig där det är enfiligt. På samma vis har jag aldrig någonsin velat köra om en MC under samma omständigheter.
Lövet skrev:Allt som behövs är att du ska inte vara dum med flit. Det måste även du inse.

Som motorcyklist är mitt absoluta råd till bilar att inte göra någonting alls. Håll positionen i filen. Det är säkrast för alla. Kommer jag förbi med hojen avgör jag själv om jag vill passera eller inte. Behöver inte, och vill inte ha, någon hjälp.
Det är ungefär som när man får blåljus bakom sig. Vet man inte hur man agerar för att underlätta för dem så fortsätt som vanligt. De kör om när de finner det lämpligt, inte när du eller jag finner det lämpligt.
Användarvisningsbild
av erikn
#1101336
VolvoB20 skrev:
erikn skrev:Och man får fildela, jag tycker att det är konstigt att inte fler bilister hjälper till genom att hålla ett par dm mer åt sidan när de kommer. Märkligt beteende att i stället preja dem så de inte kommer fram. I mina ögon lika illa som att blockera en omkörning på en 2+1 eller landsväg.
Så om man med bilen kommer ifatt några HD på 2+1 väg där det är enfiligt ska motorcyklarna hålla åt sig så jag kan pressa mig om mellan vajerräckena och köra om med bilen?
Ja, om det var en stillastående mc-kö kanske. Nä, det fattar du väl att det inte är det jag menar. Om de däremot skulle gasa upp och lägga sig i båda filerna så att du inte kom förbi och sedan går ner i hastighet igen när det blir enfiligt.

Det är sällan mc trycker sig förbi om hastigheten är typ 50 km/h. Det är när det är närmare stillastående som man glider mellan. Om köerna pendlar mellan 0-15/20 km/h så gör i alla fall jag så att jag glider in i kön när hastigheterna ökar och när de minskar åker jag mellan i låg hastighet. Minskar ju trängseln i trafiken. Förstår inte hur du kan tycka att det är fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1101459
erikn skrev:
VolvoB20 skrev:
erikn skrev: Om köerna pendlar mellan 0-15/20 km/h så gör i alla fall jag så att jag glider in i kön när hastigheterna ökar och när de minskar åker jag mellan i låg hastighet. Minskar ju trängseln i trafiken. Förstår inte hur du kan tycka att det är fel.
Det är det eviga hoppandet fram och tillbaka mellan att i ena stunden köra i filen för att i nästa köra i mellan filerna. Det är lika irriterande som bilar som byter fil 500 ggr om man kör Essingeleden för att eventuell kanske tjäna 10 meter och två bilplatser på hela resan.

Det gör att andra bromsar och flytet i trafiken försvinner.

Sen är det grymt irriterande med motorcyklister som tror att de kommer i mellan men skrapar i backspeglar vid passagen. Det spelar ju ingen roll hur långt åt sidan i filen man ligger, gör man plats för att en MC ska få plats bredvid så ska ju en-två-tre-fyra styck tränga sig fram vid rödljuset så det blir ju megaknökat även om man står så långt åt sidan det bara går.
av Lövet
#1101462
Kan lova dig att absolut ingenting av köerna beror på motorcyklar som glider mellan filerna i köer. Eftersom hojarna kommer bakifrån och passerar utan att bilarna flyttar på sig, hur skulle det kunna vara orsaken tänkte du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1101475
Lövet skrev:Kan lova dig att absolut ingenting av köerna beror på motorcyklar som glider mellan filerna i köer. Eftersom hojarna kommer bakifrån och passerar utan att bilarna flyttar på sig, hur skulle det kunna vara orsaken tänkte du?
Japp, de kommer bakifrån, kör förbi mellan bilarna och svänger sedan in i filen framför bilen så fort det börjar rulla så man får släppa på gasen eller bromsa till för att släppa in bågen (eller bilen) som ska in i filen. Håller man inte supertight avstånd till fordonet framför sker det hela tiden.

Nu är det ju en del som kör med 0.5 meters lucka till bilen framför för att förhindra detta men jag gillar det inte för det känns osäkert med så korta avstånd och ansträngande att köra så.

Och varje gång man får bromsa till så fortplantar sig det ju bakåt i trafiken och flytet minskar.

Samma med sommaren alla vägarbeten där det går ihop till en fil och någon ska brutal-kasta sig i sista metern innan det går ihop och den andra bilen får tvärnita, och det fortplantar sig flera hundra meter bakåt i kön.

Bättre så om det är ett jämt flöde med relativt hög hastighet .
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1101478
Nu måste du prata om annan Stockholmstrafik än den jag åker i dagligen för inte åker jag in och bromsar mitt framför någon. Varför skulle jag göra det i en kö? Jag fortsätter förstås i mitten hela vägen så länge kön står still/kryper vilket brukar vara ända in i city. Min snittfart är ju betydligt högre än köns.

Tror du skulle ha mycket på att istället för att bli irriterad försöka uppskatta hojåkarna. För varje hoj istället för bil på vägen försvinner 75% av vägutnyttjandet - tänk på hur mycket köer det skulle bli annars ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1101479
Lövet skrev:Nu måste du prata om annan Stockholmstrafik än den jag åker i dagligen för inte åker jag in och bromsar mitt framför någon. Varför skulle jag göra det i en kö?
erikn skrev: Om köerna pendlar mellan 0-15/20 km/h så gör i alla fall jag så att jag glider in i kön när hastigheterna ökar och när de minskar åker jag mellan i låg hastighet.
Självklart bromsar jag inte när jag sitter på min MC, varför skulle jag göra det. Men om bilen bredvid mig försöker hålla 5 meter lucka till fordonet framför och jag svänger in där i luckan med min MC så fort det rullar på mer än 30-40 km/h, så måste ju bilen bromsa/släppa av annars finns ingen lucka kvar alls.

Det fortplantas sedan bakåt. Jag märker ju inte det när jag sitter på min MC för det är ju de bakom som får bromsa, inte jag eller de framför mig.

Om du konstant ligger "vid sidan" om och blåser om så är det ju så klart en helt annan sak och stör eller påverkar inte.
Användarvisningsbild
av erikn
#1101584
Vi fildelar nog på olika sätt, för det du beskriver kan hända med bil, men jag har aldrig sett det orsakas av MC vare sig när jag åkt bil eller MC.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1101696
erikn skrev:Vi fildelar nog på olika sätt, för det du beskriver kan hända med bil, men jag har aldrig sett det orsakas av MC vare sig när jag åkt bil eller MC.
såg det senast i morse på Bergslagsvägen.
Vid Islandstorget, två filer med bilar som kör i 40-50 km i timmen. 20 meters lucka mellan bilarna (ca)
Motorcyckel kommer upp och kör förbi mellan bilarna och lägger sig strax bakom bilen framför, för att någon sekund senare 'tränga' sig mellan två bilar igen och in i luckan.
Kör dessutom mot rött i Brommarondellen vid övergångsstället.

Puckon finns det överallt! :evil:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, de[…]

XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]