...

Moderator: Moderatorer

#953500
PTV skrev:
SvenB skrev:
rid54 skrev: Varför är just denna regel om mittfilen så helig att den ska genomdrivas speciellt? Det finns väl lite viktigare saker att titta på (omkörningar på fel sida,..
Det är ofta så att detta med mittfilsåkare resulterar i omkörning på "fel" sida. Om jag åker E4 från Södertälje, i höger körfält givetvis, så tvingas jag köra om bilar som ligger med lägre fart i mittfilen, på "fel" sida eller byta fil två-tre gånger för att sedan göra samma sak tillbaka. Vem är det då som gör fel egentligen, "högeromköraren" eller "mittfilsköraren"?
Hur kan du ligga i rätt fil om du samtidigt kör om flera andra trafikanter på fel sida !?. :D
Eftersom du skriver så, har du inte läst mitt inlägg. Det handlade om ett val på grund av mittfilsåkare. Min fråga, vem gör mest fel?
#953523
Efter att ha läst inläggen tror jag inte ni kan bli överens i denna tråd. Mitt eget förslag på att göra situationen bättre på (minst) 3-filiga vägar är följande:

1. Införa hastighetsgränser som har en bred och frivillig acceptans av absoluta majoriteten. Acceptansen för hastighetsgränserna ska vara naturlig, dvs. inte vara ett resultat av höga straff eller hård piska. Hastighetsgränserna, och acceptansen för dem, är av mycket självklara skäl en central del av strukturen i ett transportsystem.

2. Alla måste lära sig att accelerera ordentligt på påfarter så att hastigheten är anpassad innan man kör in på vägen.

3. Omkörningsförbud för tunga fordon och fordon med släp på vissa sträckor med uppförsbackar eller med många påfarter. Åtminstone vissa tidpunkter på dygnet (t.ex. vid rusningstrafik).

4. Kunna använda valfri fil efter flödesbehov, men då endast i kombination med en lägsta påbjuden hastighet (vita siffror på blå bakgrund) i ytterfilen, gärna även i mittfilen. Dessa lägsta påbjudna hastigheter kan behöva vara olika höga.

5. Både hastighetsgränser och påbjuden lägsta hastighet kan behöva vara dynamiska med elektroniska skyltar.

6. Alla måste inse och acceptera att olika förare och fordon är olika.

7. Alla måste acceptera att när man är förare bakom ratten måste man verkligen köra sitt fordon, inte bara åka. Alltså inga sms, fumlande med telefonlur, äta hamburgare, titta på kulturfilm, eller vad det nu kan vara för nöjen man ägnar sig åt.

8. Använda speglar och visa sin avsikt på ett tydligt sätt med avgivande av tecken innan filbyte. Givetvis ska ett filbyte kunna ske med samförstånd. Den som vill byta till en fil med högre hastighet måste inse det självklara med att öka sin egen hastighet. De som redan ligger i en fil bör i större grad inse att de måste medverka till att släppa in de som vill byta fil. Särskilt om de visar sin vilja tydligt med tecken och att de anpassar sin hastighet till den nya filen. Detta är en mycket svår nöt att knäcka eftersom den kräver att alla släpper sin själviska tro på att de har "rätt" och att ingen minsann ska hindra just dem.

9. Alla måste acceptera att två fel inte är mer rätt en ett fel.

10. Acceptera ett system där transportarbetet hamnar i fokus och där målbilden ska delas av så många som möjligt. Det handlar om att engagera sig och ställa krav på beslutsfattare. Idag styrs beslutsfattare av lobbyister med egenintressen och vi vanliga trafikanter kommer i kläm.

11. Alla gröna miljöanpassningar av transportarbetet måste ske med bibehållen trafiksäkerhet och nödvändig hänsyn till trafikpsykologi som utgångspunkter. Så är det inte alltid idag och acceptansen för regler generellt kan utarmas om pedagogiken brister. Med stor fara och oförutsägbarhet som följd.

Ovanstående skulle definitivt innebära att "jantelagen" måste stå tillbaka för logik och rationellt beteende. Samt att avvikelser mot den norm som istället skulle växa fram, om ovan punkter gällde, med fördel kan beivras hårdare. Det skulle bli oändligt mer pedagogik i en sådan bestraffning än vad det är i dag.

Jag kommer just hem från Tyskland från en 200-milatripp och på t.ex. Autobahn ser man mycket av mina ovanstående punkter. Alla sköter sig inte till 100% men de allra flesta försöker göra det. Och jämfört med Sverige är det en milsvid skillnad med vilken framförhållning de allra flesta förare kör. Jag har kört 10.000-tals mil på kontinenten och kör fortfarande mycket på kontinenten och har lite svårt med att vi ska behöva vara så "trångsynta" hemma i Sverige. Både lagstiftare och trafikanter. "Jantelagen" svävar som ett töcken över hela transportsystemet här i Sverige.

Ett exempel: Det regnade under min förra resa nästan hela vägen. Trafiken flyter ca 120-150 km/h. Några få avvikelser uppåt. Eftersom trafikflödet var relativt stort var alla 3 eller 4 filerna i varje riktning mer eller mindre trafikerade. Jag låg för det mesta i de två yttre filerna. Om någon vill köra om flyttar jag på mig. Om jag kommer ifatt någon så flyttar de oftast sig. Men det speciella som nästan aldrig förekommer i Sverige är att nästan alla är relativt duktiga på att hålla avstånd. Dels pga regnet. Men den största anledningen är just att det ska gå att byta fil. Den som vill byta fil väntar på en lucka. Anpassar sin hastighet snabbt och kör in i luckan. De bakomvarande anpassar i sin tur säkerhetsavståndet till de nya omständigheterna. Inga knutna nävar, inga helljusblink, allt flyter bara på. De bakomvarande uppfattar inte situationen som att de blev "snuvade" på en plats under förutsättning att den som bytte fil anpassar sig till omständigheterna och inte ligger och sölar. Och kör man hundratals mil är det genomsnittshastigheten som betyder något. Inte en attack för att vinna några luckor i ett nästan oändligt trafikflöde. De allra flesta i t.ex. Tyskland inser detta. Men några hormonstinna Tyskar finns det naturligtvis. Men de är inte så många totalt sett. De allra flesta gånger aggressioner visas/skapas på Autobahn är det gästförare från andra länder som antingen är upphovet till eller står för aggressionen. Men hemma i Sverige är detta vardagsmat nu för tiden. Noll samarbete. Noll logiskt tänkande. Man ser inte sig själv som en del av ett större sammanhang. Man ser sig själv som sammanhanget självt. I alldeles för stor grad.
#953649
Var finns gilla-knappen? Skulle kunna gilla det där flera gånger.
#953657
Att någon ligger i mittfilen som inte borde köra där rättfärdigar inte att fortsätta göra fel med att köra om på fel sida. :D
#953658
Camel skrev:Efter att ha läst inläggen tror jag inte ni kan bli överens i denna tråd. Mitt eget förslag på att göra situationen bättre på (minst) 3-filiga vägar är följande:

1. Införa hastighetsgränser som har en bred och frivillig acceptans av absoluta majoriteten. Acceptansen för hastighetsgränserna ska vara naturlig, dvs. inte vara ett resultat av höga straff eller hård piska. Hastighetsgränserna, och acceptansen för dem, är av mycket självklara skäl en central del av strukturen i ett transportsystem.

2. Alla måste lära sig att accelerera ordentligt på påfarter så att hastigheten är anpassad innan man kör in på vägen.

3. Omkörningsförbud för tunga fordon och fordon med släp på vissa sträckor med uppförsbackar eller med många påfarter. Åtminstone vissa tidpunkter på dygnet (t.ex. vid rusningstrafik).

4. Kunna använda valfri fil efter flödesbehov, men då endast i kombination med en lägsta påbjuden hastighet (vita siffror på blå bakgrund) i ytterfilen, gärna även i mittfilen. Dessa lägsta påbjudna hastigheter kan behöva vara olika höga.

5. Både hastighetsgränser och påbjuden lägsta hastighet kan behöva vara dynamiska med elektroniska skyltar.

6. Alla måste inse och acceptera att olika förare och fordon är olika.

7. Alla måste acceptera att när man är förare bakom ratten måste man verkligen köra sitt fordon, inte bara åka. Alltså inga sms, fumlande med telefonlur, äta hamburgare, titta på kulturfilm, eller vad det nu kan vara för nöjen man ägnar sig åt.

8. Använda speglar och visa sin avsikt på ett tydligt sätt med avgivande av tecken innan filbyte. Givetvis ska ett filbyte kunna ske med samförstånd. Den som vill byta till en fil med högre hastighet måste inse det självklara med att öka sin egen hastighet. De som redan ligger i en fil bör i större grad inse att de måste medverka till att släppa in de som vill byta fil. Särskilt om de visar sin vilja tydligt med tecken och att de anpassar sin hastighet till den nya filen. Detta är en mycket svår nöt att knäcka eftersom den kräver att alla släpper sin själviska tro på att de har "rätt" och att ingen minsann ska hindra just dem.

9. Alla måste acceptera att två fel inte är mer rätt en ett fel.

10. Acceptera ett system där transportarbetet hamnar i fokus och där målbilden ska delas av så många som möjligt. Det handlar om att engagera sig och ställa krav på beslutsfattare. Idag styrs beslutsfattare av lobbyister med egenintressen och vi vanliga trafikanter kommer i kläm.

11. Alla gröna miljöanpassningar av transportarbetet måste ske med bibehållen trafiksäkerhet och nödvändig hänsyn till trafikpsykologi som utgångspunkter. Så är det inte alltid idag och acceptansen för regler generellt kan utarmas om pedagogiken brister. Med stor fara och oförutsägbarhet som följd.

Ovanstående skulle definitivt innebära att "jantelagen" måste stå tillbaka för logik och rationellt beteende. Samt att avvikelser mot den norm som istället skulle växa fram, om ovan punkter gällde, med fördel kan beivras hårdare. Det skulle bli oändligt mer pedagogik i en sådan bestraffning än vad det är i dag.

Jag kommer just hem från Tyskland från en 200-milatripp och på t.ex. Autobahn ser man mycket av mina ovanstående punkter. Alla sköter sig inte till 100% men de allra flesta försöker göra det. Och jämfört med Sverige är det en milsvid skillnad med vilken framförhållning de allra flesta förare kör. Jag har kört 10.000-tals mil på kontinenten och kör fortfarande mycket på kontinenten och har lite svårt med att vi ska behöva vara så "trångsynta" hemma i Sverige. Både lagstiftare och trafikanter. "Jantelagen" svävar som ett töcken över hela transportsystemet här i Sverige.

Ett exempel: Det regnade under min förra resa nästan hela vägen. Trafiken flyter ca 120-150 km/h. Några få avvikelser uppåt. Eftersom trafikflödet var relativt stort var alla 3 eller 4 filerna i varje riktning mer eller mindre trafikerade. Jag låg för det mesta i de två yttre filerna. Om någon vill köra om flyttar jag på mig. Om jag kommer ifatt någon så flyttar de oftast sig. Men det speciella som nästan aldrig förekommer i Sverige är att nästan alla är relativt duktiga på att hålla avstånd. Dels pga regnet. Men den största anledningen är just att det ska gå att byta fil. Den som vill byta fil väntar på en lucka. Anpassar sin hastighet snabbt och kör in i luckan. De bakomvarande anpassar i sin tur säkerhetsavståndet till de nya omständigheterna. Inga knutna nävar, inga helljusblink, allt flyter bara på. De bakomvarande uppfattar inte situationen som att de blev "snuvade" på en plats under förutsättning att den som bytte fil anpassar sig till omständigheterna och inte ligger och sölar. Och kör man hundratals mil är det genomsnittshastigheten som betyder något. Inte en attack för att vinna några luckor i ett nästan oändligt trafikflöde. De allra flesta i t.ex. Tyskland inser detta. Men några hormonstinna Tyskar finns det naturligtvis. Men de är inte så många totalt sett. De allra flesta gånger aggressioner visas/skapas på Autobahn är det gästförare från andra länder som antingen är upphovet till eller står för aggressionen. Men hemma i Sverige är detta vardagsmat nu för tiden. Noll samarbete. Noll logiskt tänkande. Man ser inte sig själv som en del av ett större sammanhang. Man ser sig själv som sammanhanget självt. I alldeles för stor grad.
Enligt andra undersökningar så är Svenskar tydligen bra på att vistas i trafiken.T.o.m bättre än autobahnkörande Tyskar ...

http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.28382 ... -bilforare :D

Bild
Senast redigerad av 1 PTV, redigerad totalt 0 gånger.
#953673
Ligger alltid till höger när det är möjligt, ligger det fordon i mitten som framförs långsammare än mitt så tolkar jag det som en kösituation och kör om på högern (vilket enligt lag är tillåtet vid kösituationer.

Jag förstår att många väljer att ligga i mitten dock. När jag kör mitt firmaskåp (130hk 3100kg) och ligger i laglig hastighet till höger så händer det mer än en gång per dag att något purjo i mittfilen bestämmer sig för att köra exakt lika fort som jag gör och lägga sig bredvid.
När jag då hinner ikapp ett fordon som kör långsammare än mig kan jag inte byta körfält. På grund av den ringa effekten i bilen funkar det inte heller att gasa på om det inte planeras i väldigt god tid.
Alternativet är då att släppa efter och lägga sig bakom den i mittfilen men allt som oftast ligger det fler bilar bakom denna med alltför kort säkerhetsavstånd vilket leder till att jag "tvingas" ligga kvar till höger.
Detta blir ju jobbigt, speciellt för någon som inte kör så mycket och inte vågar "ta för sig".
Resultatet för min del är att jag bidar min tid tills det blir fritt, kör om och ökar hastigheten såpass att jag kan köra om hela raden av "idioter" i mitten. När detta är gjort går jag återigen ut till höger men med högre hastighet. Det lustiga är att efter en sådan omkörning så brukar en del av de i mittenfilen också byta till höger strax efter mig.

Kan det vara någon form av gruppbeteende, trygghetssökande eller liknande?
av rid54
#953685
Intressant, Jäverhammar... Jag har en upplevelse av trafiken som liknar din rätt mycket, med tillägget att jag tydligen är lite överkänslig mot otränade/okoncentrerade/outbildade förare, som ska ut från en påfart och skapar en klämsituation för högerfilsbilisterna.... Man kan oftast inte "väja" ut i mittfilen och man vågar knappt bromsa pga nån lufthjärna som ligger för nära bakom (och det är inte tänkt att trafiken på motorvägen ska behöva bromsa...).
#953740
Jäverhammar skrev:Ligger alltid till höger när det är möjligt, ligger det fordon i mitten som framförs långsammare än mitt så tolkar jag det som en kösituation och kör om på högern (vilket enligt lag är tillåtet vid kösituationer).
Bra tanke, det är givetvis så man får resonera. Det tråkiga är nog att polisen gärna tolkar det på annat sätt. :D
#953759
Man måste hålla isär ett par saker.

1) Mittfältskörning i gles trafik. Människor som tycker det är trevligt att åka i mitten eftersom det ändå finns så mycket plats. Inte acceptabelt.
2) Mittfältskörning när tempot till höger är lika högt eller högre och det finns gott om plats till höger. Inte acceptabelt.
3) Mittfältskörning när tempot till höger är lägre. Möjligen acceptabelt, beroende på omständigheterna.

Det är egentligen bara scenario (3) som behöver diskuteras. Ser jag till mig själv är tätheten och tempot i högerfilen det som bestämmer var jag lägger mig. Om det är så tätt i mittenfilen att säkerhetsavtåndet är svårt att upprätthålla, och även ganska mycket trafik till höger, och jag inte har någon tid att passa, kan jag mycket väl tänka mig att lägga mig permanent i högerfilen och hålla mig där i högerfilstempot. Jag skulle aldrig i högre tempo köra kapp fordon i högerfilen för att sedan försöka "köra om" genom hitta en lucka till höger i mittfilen. Detta fungerar bara när det är förhållandevis gles trafik. Det är bara att i tät tre-fils-trafik gilla läget till höger och köra i 85-90. Ännu värre är det förstås för dem som har en tung eller seg bil. Då kan det vara fullständigt hopplöst att hinna accelerera upp till mittfilstempot när man hunnit ikapp någon i högerfilen. Och så länge det är temposkillnad mellan mitten och höger, och relativt tät trafik även till höger, har jag mycket svårt att se att Polisen kan göra så mycket. Polisen kan nog bara ingripa mot scenario 1 och 2 om det är hyffsat tät trafik.
#953819
rid54 skrev:Intressant, Jäverhammar... Jag har en upplevelse av trafiken som liknar din rätt mycket, med tillägget att jag tydligen är lite överkänslig mot otränade/okoncentrerade/outbildade förare, som ska ut från en påfart och skapar en klämsituation för högerfilsbilisterna.... Man kan oftast inte "väja" ut i mittfilen och man vågar knappt bromsa pga nån lufthjärna som ligger för nära bakom (och det är inte tänkt att trafiken på motorvägen ska behöva bromsa...).
Du är medveten om att deras fält tar slut om vi pratar specifikt accelerationsfält? :P
Självklart ska dem ha blinkers på och upp i angiven hastighet i fältet o.s.v, men det blir ju rätt svårt för dem att göra så mycket om inte personen i högerfilen antingen bromsar lite lätt eller gasar för att skapa en lucka annars får dem skapa egen fil ute på åkern eller genom diket.

Visst går det bra att bromsa på motorväg om så behövs i en situation, dock vid avfarter får du inte börja bromsa innan du kommit in på avfarten.

Men jag förstår dig helt klart om vi vänder på situationen och personen som ska ut på motorvägen inte kommer upp i rätt hastighet, inte blinkar alls eller blinkar sent just i samma stund personen svänger ut o.s.v. Dessa situationer är riktigt dryga.

Den är väl tagen ur produktion sedan tid[…]

Polestar 2 begagnad våren 24

Är själv intresserad av en Polestar 2:a […]

Antenn på sidoruta hb

Läste att vänster är FM och hö[…]