...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#902630
Jag blir glad av att dom kommer att öppna 12 kilometer ny omfartsväg nu inatt.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/40044

Det som tidigare var landsbygd kring riksvägen norr om stan är numera förort med trafikljus och övergångsställen, så det är långsamt och tradigt att ta sig ut. Detta gäller särskilt de senaste två åren när det dessutom har varit vägbygge. Men nu är det slut, nu får man susa fram i hundra knyck. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#902802
Jag blir glad av att de beslutat att fortsätta bygget av Förbifart Stockholm, men ledsen för att de beslutat att vänta med återstart till maj 2015. Nu väntar jag bara på att de gör motsvarande vad beträffar Bromma flygplats, beslutar att inte riva upp avtalet om flyg till 2038.
Användarvisningsbild
av joel80
#902849
Åter igen är vi inte överens Sven... ;)
Jag skulle bli glad om dom rev upp idiotin med Förbifarten.. i allafall hur den ser ut nu.. Bygg några fler broar över mälaren lite närmre Stockholm så det går att använda som reserv/smitväg om Essingeleden står stilla.. skulle inte kosta lika många miljarder och då kan man lägga de överblivna miljarderna på att utöka kollektivtrafiken samt göra den billigare. Det är den kostnadseffektivaste lösningen för att få bukt med trängseln på vägarna.

Som Förbifarten är tänkt att byggas nu kommer den bli så när på meningslös för biltrafiken på Essingeleden samt i Stockholm.
Användarvisningsbild
av erikn
#902922
Jag tycker att den ska ha nuvarande sträckning men på broar. Håller inte med om att den är meningslös, alla trafik som kommer söderifrån (eller ska söderut) och ska förbi ska ledas åt sidan en bra bit från Sthlm. Längre bort är ingen idé, då kan man lika gärna köra runt mälaren åt andra hållet. Närmare så blir det lika tjockt i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
#902954
Fast trafikforskning visar att det är en väldigt liten del av trafiken på E4 mot Stockholm som faktiskt ska förbi.Förbifarten är 3 gånger så dyr som hallandsåsem och dubbel öresundsbron... Men nyttan för den är inte i närheten av de projekten.
Jag tycker man har fastnat vid en dum och dyr lösning som inte löser kärnproblemet.

"Mindre än en procent av trafiken på Förbifarten kommer att passera "förbi" Stockholm från norra till södra Sverige eller tvärtom. Förbifart Stockholm kommer inte att avlasta innerstaden eller Essingeleden. "


"Den nationella förbifartstrafiken på motorvägen kommer att vara ytterst marginell. Knappt 400 fordon på Förbifart Stockholm kommer att ha startpunkt utanför Stockholms län i norr och destination i södra Sverige, visar Trafikverkets (dåvarande Vägverkets) beräkningar. Åt andra hållet är det lika få. Det blir mindre än 1 procent av Trafikverkets beräknade dygnstrafik på Förbifart Stockholm. Den största andelen av trafiken på Förbifart Stockholm skulle bli resor med start eller mål i centrum och närförort. Det rör sig om cirka 31 000 bilar i vardera riktningen per dygn. Trängseln på Essingeleden, Brommaplan och andra flaskhalsar förblir minst lika problematisk som idag. "


http://teknikdebatt.se/debatt/forbifart ... d-trangsel
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#902962
joel80 skrev:Åter igen är vi inte överens Sven... ;)
Tycker du att det är SÅ ofta :?: Det jag kan minnas är att vi inte är överens huruvida IPhone är en användbar telefon, och om DRL-lagens införande. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#902965
Haha.. har för mig att vi hade något färgstark (men vänlig) diskussion om något annat hett ämne här typ i vintras. :D
Användarvisningsbild
av erikn
#902978
Det kanske stämmer, men man gör en otrolig tankevurpa anser i alla fall jag. "Den nationella förbifartstrafiken på motorvägen kommer att vara ytterst marginell. Knappt 400 fordon på Förbifart Stockholm kommer att ha startpunkt utanför Stockholms län i norr och destination i södra Sverige, visar Trafikverkets (dåvarande Vägverkets) beräkningar."

Det är inte för dem som jag anser att förbifarten är till för, utan för norra/södra sidan inom Sthlms län. Visst kanske man kan fixa det med kollektivtrafik till en viss del, men i så fall måste man börja bygga väldigt mycket kapacitet som går på tvären i ringar runt stan. Men det mesta byggs i stjärnnät, vilket funkar om man ska in/ut till stan vilket helt klart många inte ska.

De gånger jag åker på Essingleden är mitt intryck att det är en procent som ska in till stan. Resten ska förbi. Skulle jag bo längre bort skulle jag aldrig åka via Essingeleden, utan väster om Mälaren i stället. Iofs gör jag det oftast när jag ska längre norrut (typ Mora, Falun o.s.v.), det är för oss som bor närmare som den behövs.
Användarvisningsbild
av joel80
#902980
Men det avlastar ju inte innerstadens vägnät.. Ska man in dit måste man ändå köra på vägar som kommer vara köiga. Bägen är för långt ut. Möjligen avlastar den drottningholmsvägen för alla Ekeröbor som slipper köa så mycket.
Oavsett vem bägen är för kommer den inte göra vad den "säljs in" att göra.. D.v.s den kommer inte avlasta Essingeleden eller andra infarter till Stockholm.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 36

Är det bara jag som känner en viss os&au[…]

däcktätningssatsen kanske funkar fö[…]

När jag hade inne min bil här i april s&[…]

Felkod

Hej har fått upp denna felkod på min v[…]