...

Moderator: Moderatorer

#1166085
Mickeys.. Troligen påskkärringar som tagit bilen istället för kvasten efter att ha läst polisens inlägg på Facebook. :)
#1166102
Ja det där med att skära i rondeller är spännande. Finns en sträcka jag ofta åker där jag ska ta direkt höger i rondellen, det är flerfiligt så jag kan ofta ratta före de som kommer från samma håll men som ska längre i snurran. Däremot chansar jag nästan aldrig pga dedär som skär från vänsterfil direkt till höger ut i en rondell.
Det har varit ohyggligt nära ett par gånger då jag smugit ut när några som ligger i vänsterfil tar vänsterfilen ut, så tänker man att kusten är klar, men då kommer ett stolpskott och genar...
Sen att blinkers saknas 9.9/10 gånger gör ju att jag inte ens vet om de ska av på samma som jag.

Rondeller verkar vara lite, in fort som fan och ut fort som fan, för något läskigt kan ju hända om man stannar för länge.
#1166109
Fast i det fallet är du skyldig att lämna företräde åt de i cirkulationsplatsen. Om nån som kört in i vänster fil för att köra ut i tredje avfarten behöver eller vill köra ut direkt i höger körfält när den ska ut får den göra det så länge ingen som befinner sig i cirkulationsplatsen bredvid den upptar den filen. Om du kommer in och precis ska in eller kommit in i cirkulationsplatsen och blir påkörd av nån som varit i cirkulationsplatsen innan, även om det varit i vänster körfält, åker du på hela skulden eftersom väjningsplikten gäller mot all trafik.

Jag gillar inte när folk åker in framför så även om jag tar vänster körfält ut till vänster körfält, eftersom man inte är säker på att den som kör in snett framför en verkligen fortsätter till höger. Om den fortsätter i höger körfält rakt fram blir det ju en krock.. Har fått tvärnitat nån gång för ett sånt stolpskott och i dom fallen så har alltså den föraren brutit mot väjningsplikten.
Har den föraren däremot kommit in i cirkulationsplatsen tidigare är det jag som måste se till att jag kan byta ut ur cirkulationsplatsen på ett säkert sätt.
#1166113
Absolut, jag förstår hur det fungerar, samtidigt som jag inte alltid håller med i sak.
Mitt resonemang blir såklart mer kortsiktigt (då utifrån att i den högra filen där jag ligger är det alltid högersväng och inget annat, men så är ju inte fallet).
Det jag reagerar på är väl egentligen de som surfar runt i rondellen utan vare sig blinkers eller framförhållning och kör ut där det passar för stunden.
#1166120
Frågan blir väl snarare om man kan anses hunnit in i rondellen eller inte. Är det en liten rondell så är det ju klart man måste vänta men i de större som exempelvis går över en motorväg är det ju inte ovanligt att man hinner in och kör ett tiotal meter innan man blir avskuren av bilar som ska ut från vänsterfilen...
#1166124
frasse4 skrev:Frågan blir väl snarare om man kan anses hunnit in i rondellen eller inte. Är det en liten rondell så är det ju klart man måste vänta men i de större som exempelvis går över en motorväg är det ju inte ovanligt att man hinner in och kör ett tiotal meter innan man blir avskuren av bilar som ska ut från vänsterfilen...
Exakt
Användarvisningsbild
av sthlm
#1166127
Dessa sportvagnar med bockstyre, två hjul och och som saknar motor.
För två veckor sedan var det en cyklist som missförstått hur det går till i trafiken och som bromsade och stannade för rött.
Dessvärre så resulterade hans misstag i att fyra bakomvarande cyklister körde in i honom och låg där tillsammans i en hög och kramades.
Såg vad som skulle hända i backspegeln och avbröt högersvängen samt lyckades undvika repor på bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166212
vetten skrev:
frasse4 skrev:Frågan blir väl snarare om man kan anses hunnit in i rondellen eller inte. Är det en liten rondell så är det ju klart man måste vänta men i de större som exempelvis går över en motorväg är det ju inte ovanligt att man hinner in och kör ett tiotal meter innan man blir avskuren av bilar som ska ut från vänsterfilen...
Exakt
Så som jag lärt mig och läst är man inte "etablerad" i cirkulationsplatsen innan man passerat första utfarten.. Blir lite märkligt i större cirkulationsplatser.. Jag har letat efter rättsfall kring det men inte hittat, bara då de som krockar båda har kört minst ett halvt varv innan det smäller.. Då är det typ alltid den som byter fil som åker på skulden, men när nån precis har kört in blir det annorlunda p.g.a väjningsplikten.
Ett prejudikat på "etablerad i cirkulationsplatsen" skulle jag vilja se så man vet.. Men som det verkar och vad jag lärt mig är det att man ska vara förbi första avfarten.. Annars har man "stört" den i cirkulationsplatsen..
Användarvisningsbild
av vetten
#1166268
I dom flesta rondeller så finns det en skylt innan man kör in som visar i vilken fil man bör/ska ligga i och den skylten är den nog inte många som lägger märke till eller bryr sej om, dessutom tycker jag att många byter fil alldeles för sent utan går direkt från vänster fil och ut ur rondellen.
Sen åtminstånde här i Uppsala så är det många av dom större rondellerna som har en upphöjning i mitten som gör att det är omöjligt att se genom mer än 30-40% av rondellen vilket kan leda till att det kan komma en bil i vänsterfilen och som ska ut till höger, många av dessa bilar kommer dessutom i ganska god fart och dessutom inte blinkar ut utan istället verkar hävda att "här kommer jag och ska minsan ut" ja den där typiska nonchalansen som tycks råda i den svenska trafiken.
  • 1
  • 388
  • 389
  • 390
  • 391
  • 392
  • 544

däcktätningssatsen kanske funkar fö[…]

När jag hade inne min bil här i april s&[…]

Felkod

Hej har fått upp denna felkod på min v[…]

Haldex

Haldexkopplingen har förekommit i flera varia[…]