...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#740748
Håller med.. om det mesta... Förutom just det om när filer går ihop.

Många trafikforskare och även polisen säger och förespråkar att man använder båda filerna fram till där de går ihop, och att man där kör blixtlåsprincipen.
Just i Sverige funkar det här sämre än i många andra länder, troligen för att vi är så duktiga på att köa. :)
Men skulle alla välja den fil som är kortast, så skulle kön vara dubbelt så kort och alla skulle få vänta ungefär lika länge.

Finns för övrigt en lång tråd om det här för den som orkar läsa. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38&t=77965
av SEpaket
#740829
joel80 skrev:Håller med.. om det mesta... Förutom just det om när filer går ihop.

Många trafikforskare och även polisen säger och förespråkar att man använder båda filerna fram till där de går ihop, och att man där kör blixtlåsprincipen.
Just i Sverige funkar det här sämre än i många andra länder, troligen för att vi är så duktiga på att köa. :)
Men skulle alla välja den fil som är kortast, så skulle kön vara dubbelt så kort och alla skulle få vänta ungefär lika länge.

Finns för övrigt en lång tråd om det här för den som orkar läsa. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38&t=77965
Jovisst, men eftersom majoriteten utnyttjar ett annat system så skapar det irritation och blir en trafikfara. Blixtlåsprincipen är en jättefin tanke, men alltid finns det någon som skall fram fortare än någon annan och tränga sig även då och inte släpper fram bilen från den andra filen. Jag har åkt bil i många länder, faktiskt till och med kört bil i Turkiet. Och i många länder struntar människor i lagarna, det är ganska kul att se en trefilig turkisk väg där 5 bilar har trängt sig in i bredd vid trafikljusen. Men man tar hänsyn till varandra. I Sverige verkar det vara mer egotänk i trafiken och en större respekt för lag och millimeterrättvisa.

Nåja, tillbaka till ämnet, visst är killarna i min videolänk korkade, alltid. Jag håller på att avlida av skadeglädje i slutet av den när stämningen dör totalt och killarna låter som om det vore kul att springa hem till mamma med gråten i halsen. Frågan är om det inte var en rattfylla också.

Den här killen vill man inte möta i trafiken heller, på tal om rattfylla:
[youtube]z5yuA3VMwa0[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
#740882
Det var ju en 30 år gammal film också.. :)
av SEpaket
#740903
joel80 skrev:Det var ju en 30 år gammal film också.. :)
Nja, står det inte 93 på skärmen? 20 år gammal film. Tänkte det kunde vara lite nostalgi för er.

Slutet är ju fint, han kan inte ens stå rakt.
av Annders
#740947
Ni debatterar flaskhalsar här ser jag och hur man bäst optimerar flödet genom dem

Flödet på en vägsträcka kan beräknas enligt följande formel:

Q=v*t/(5+s)

där v utgör hastigheten i m/s, t tiden i sekunder, 5 är genomsnittlig fordonslängd i meter och s stoppsträckan som i sin tur beräknas genom:

s= v*v+(1*v+0,1*v)/(f*g)

där v utgör hastigheten i m/s, 1 reaktionssträckan i sekunder och 0,1 genomsnittlig bromsantändning, f är friktionskoefficienten hos vägbanan och g normalkraften (9,82).

Sätter man upp denna formel så ser man rätt snabbt att det maximala flödet på en och samma vägsträcka nås vid hastigheten om 30 km/h och att man sällan kommer över 2000 fordon per timme. Det här blir också flaskhalsens maximala flödeskapacitet. Kör man då enligt blixtlåsprincipen riskerar man att fylla på med fler fordon bakifrån än vad som rullar genom flaskhalsen. Konsekvensen blir att hastigheten sjunker och köerna börjar växa, varpå flödet minskar ytterligare - ja ända tills trafiken mer eller mindre står helt stilla. Så det är tveksamt om det är optimalt att använda båda filerna fram till flaskhalsen, i alla fall utifrån ett maximalt flödesperspektiv.

Hoppas det gav svar.

//Anders L
Användarvisningsbild
av erikn
#740970
Och varför bygger de då flaskhalsfiler överallt? Ta flaggplan vid Tullinge. Där var det en fil rakt fram förut. Nu är det två filer i 50 m efter korsningen. Fungerar inte bra.
Användarvisningsbild
av joel80
#740972
Allt beror ju på hur långa avstånd folk håller.. Blixtlåsprincipen fungerar jättebra där förare planerar för att släppa in en bil mellan varannan, då behöver inte hastigheten minska så mycket.. Men det räcker men någon enstaka som ska "täppa till" eller smita före för att sabba flytet.

I båda fallen blir det ju oftast så att om det är tillräckligt med trafik så blir det krypfart, jag tycker då det är bättre att alla utnyttjar båda filerna så långt det går.. Då blir det mest "rättvist".. för har den ena filen längre kö och du lägger dig längst bak i den så kommer det massor med bilar bakom dig som helt lagligt tar den andra filen och kör fram till köslutet i den.
Användarvisningsbild
av erikn
#741000
Det fungerar bajs när det är 50 m dubbelfil efter en korsning. Alla ska iväg, det finns ingen chans att det blir blixtlås som fungerar smidigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 356

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]