...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TreVolvos
#979301
Har haft en dialog med försäkringsbolaget. Det blir som @jwiss skrev, trafikrättsligt åker jag på det men civilrättsligt kan jag få rätt. Finner inte någon mening med att processa för så små belopp så jag löser det själv, förhoppningsvis utan omlackering. Blir det omlackering får dock vagnskadeförsäkringen ta det.

Lesson learned: rent trafikrättsligt både kan och får man ha (även farlig) last utskjutande omarkerat hur långt som helst om man står parkerad :o Men ansvar kan utkrävas civilrättsligt beroende på omständigheterna.
av *pettson*
#979320
TreVolvos skrev:Har haft en dialog med försäkringsbolaget. Det blir som @jwiss skrev, trafikrättsligt åker jag på det men civilrättsligt kan jag få rätt. Finner inte någon mening med att processa för så små belopp så jag löser det själv, förhoppningsvis utan omlackering. Blir det omlackering får dock vagnskadeförsäkringen ta det.

Lesson learned: rent trafikrättsligt både kan och får man ha (även farlig) last utskjutande omarkerat hur långt som helst om man står parkerad :o Men ansvar kan utkrävas civilrättsligt beroende på omständigheterna.
Den omständigheten kan ALDRIG vara att man rundar ett hörn och åker på någonting man inte såg. För rent rättsligt har man då varit för oaktsam som förare helt enkelt.
Användarvisningsbild
av joel80
#979376
Men *pettson*.. det är ju just det som är skillnaden på trafikrättsligt och civilrättsligt. I ett fall där någon är dum nog att på ett trafikfarligt sätt parkera något på vägen precis efter ett hörn kan den åka dit på det civilrättsligt men inte trafikrättsligt. Trafikrättsligt är det förarens ansvar att kunna stanna för alla hinder, men civilrättsligt han personen som parkerar något i en skymd kurva varit väldigt oaktsam och skapat fara för andra.
av PTV
#979385
Begriper inte mycket av de fina orden trafikrättsligt och civilrättsligt mer än att man måste vara lite pang i nöttan om man ställer något i en skymd kurva.
Användarvisningsbild
av joel80
#979387
lite förenklat kan man säga att civilrätten handlar om förhållandet direkt mellan enskilda personer (där man t.ex kan stämma varandra och hamna i rättegång som får avgöra skuld/ansvar) medans trafikrätt handlar om trafikregler och om man följt dem eller inte.

Parkeringsregler och trafikregler ska dock inte blandas ihop.. man kan alltså parkera där man inte får eller ens får stanna, men får ändå inte skulden (trafikrättsligt) om någon kör på en.
Användarvisningsbild
av SvenB
#979410
Hur skall man kunna lasta ett släp om man måste markera ut lasten innan man kör iväg? Jag brukar lasta släpet färdigt innan jag markerar utskjutande last vid behov.
av llesrof
#979442
SvenB skrev:Hur skall man kunna lasta ett släp om man måste markera ut lasten innan man kör iväg? Jag brukar lasta släpet färdigt innan jag markerar utskjutande last vid behov.
Aha... höll de på att lasta? Det missade jag. Som jag förstod det så hade bilen körts från en bygghandel och till stormarknadsparkeringen. Men de kanske släpade byggvaror mellan dessa två platser och fortsatte lasta? Det verkar visserligen inte så praktiskt men det var nog så det gick till i så fall. Och när de kom fram till stormarknadens parkering så tog de även bort markeringen av utskjutande last, för den måste ju naturligtvis suttit där när bilen flyttades.
Användarvisningsbild
av SvenB
#979465
Illesrof. Jag hade en fråga som egentligen inte hade med TS fall att göra. Men det verkar på vissa här att så fort något sticker ut från ett släp måste det vara markerat oavsett om bilen är stillastående på en parkering eller ute i "trafiken". Men flytta över situationen från köpcentrumsparkering till en byggmarknad, är det skillnad där vad beträffar ansvar :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#979466
Kör man på saker eller människor står still så är det väldigt svårt att få ut pengar till den påkörande med hänvisning till saken eller människan man körde på saknade utmärkning eller reflexer.
Fläkthelvete

Tack! Då kan jag sova gott medans den laddar[…]

Hämtar bilen nästa vecka på tors[…]

V70 2008 bakluckan låser ej

Ja jag får nog mäta lite noggrannare. M[…]

Köpa expansionskärl till v50

De med locket i mitten sitter bl.a i D2. Det k&aum[…]