...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#934759
Alltså, till och med i en Lada Niva går det att anpassa farten rätt OK på en motorvägspåfart i Sverige innan man BLINKAR vänster och går in i högerkörfältet. Att förare i andra mer motorstarka bilar tror att högerkörfältets fordon ska hålla undan för dem när de som sömngångare vinglar ut ifrån accelerationsfältet -utan körriktningsvisaren aktiverad- finns helt enkelt ingen ursäkt för. Att "väja till vänster" är oftast inte möjligt i stockholmstrafiken för den som kör i högerkörfältet, det är upptaget av Audi, BMW eller SL-bussar i warp-speed. Det var faktiskt en av anledningarna till att man inte fick övningsköra privat på motorväg, detta att man ansåg att ovana förare helt enkelt inte vågade dra på och inordna sig i trafiken; ofta väntade bilskolorna några lektioner innan man övade detta också; det kräver helt enkelt att man trampar till och vet vad man gör med övriga reglage (koppling, växelspak, exempelvis). Kravet finns kvar i den rådande trafiken, faktiskt, men det finns en del som inte hanterar situationen, helt klart...
Användarvisningsbild
av joel80
#934779
I senaste dashcam-filmen jag laddat upp går en bil framför mig ut på 110-väg i knappt 70km/h.. Accelererar inte en enda km/h dom ca 100 meter jag ligger bakom när påfarten börjar.. Nu var det lågtrafik och ingen bil som kom vare sig i höger eller vänster körfält, men beteendet är inte speciellt mycket bättre för det.

Och det var INTE halt.
av *pettson*
#934815
Tja jag vet inte hur det såg ut på det aktuella stället. Men såhär ser reglerna ut..
21 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

Men det är trygg tramsa och som vanligt med dom inblandade så ska det just tramsas.
Varesej det gäller bilar, mopeder, olyckor, invaliditet ja whatever så hamnar just dom i blåsväder och tycker sej se något alla andra missat.

En bekants son åker ut ifrån sitt hem ut på vägen, det råder 30 sträcka. Han hinner sticka ut framhjulet och får det bortkört. Han blir klämd upp i ett staket och får tillbringa 1 månad på sjukhus. Trams Hansa anser mopedisten vållande. Trams Hansa anser att noll kronor ska utgå i sveda och värk.

Hur såg sanningen ut då? Rattfyllerist ska svänga till höger 75 meter innan mopedists utfart. Rattfyllerist tyckte sej hänga i ratten för fulla muggar, det gjorde han mest medvetslös. Hen åkte förbi sin avfart och acellererade och klämde mopedisten med full front och full gas.
Rattfyllerist utan körkort sedan 1973 för övrigt.. erkände rakt av.
Rattfyllerist har som sagt erkänt och sitter av ett flerårigt straff som blev resultatet av en kombination av vad HEN gjort.

Mopedist anses vållande och fick kämpa själv. Han videofilmas bland annat och hans vänner intervjuas, man anser att han har inte några direkta men av dom drygt 40 skruv som håller ihop fot, skenben och knä samt bäcken. Man klipper ut två stycken 30 sekunders stycken där man anser sej kunna bevisa att det inte finns några men.
Han grimaserar inte illa när han sträcker sej efter en bok i skolan. Och.. han är på fotbollen. Dock inte omklädd och han sitter på läktaren.
Thats it. Det är bevis det..
Så det är ett bolag som tja.. aldrig får en slant av mej mer.
av skrothögen
#946890
Vet att det är en gammal tråd men råka kom in på den via en google sökning och har suttit och nöjesläst :)

Från rubriken V70 värst i trafiken till rövsniffare och helljusblinkningar kan jag ge mina tankar efter typ ca 30 000-35 000 mil på vägarna , även arbetat som yrkeschafför.

Vad gäller rövsniffningar så är tyska bilar av märkena bmw och audi överrepresenterade helt klart.
Vad detta beror på har jag aldrig förstått men man har funderat på det när man haft en blodigel på sig ett par mil. Jag brukar gå ut till höger och även blinka till med vänster blink när blodigeln inte kör om fast att man går ut på raksträcka och inget möte.
Ibland undrar man om människorna i bilen bakom helt enkelt är ute efter att skada, de bryr sig inte, det har inte ens brottom utan vill bara jävlas, så man får hålla min och kuska vidare i sin takt i de tillfällen de inte kör om fast tillfälle ges.

Värsta dårarna drar man till sig när man kör äldre bilar, äldre svenska "svensson-motorstarka" bilar ex volvo 850, saab 9000, tja ja vanliga gamla bilar runt 200 häst. Antagligen tror de att man vill rejsa eller så ska de visa upp sig, själv vill man bara kom fram i behåll.

Ibland kommer man åkandes på en landsväg i 90-110 beroende på väglag och sikt man ser 100 meter framåt att en bil står på en avfartsväg och väntar på att åka ut, efter man åkt förbi slår man en blick i backspegeln och bilen kommer som en torped och upp i röven.
Sikten är fri, vägen är fri från mötande, det är i stort sett bara kör om men bilen ligger kvar där bak, ibland så nära att strålkastarna från bilen bakom inte ens syns i bakspegeln.

Summa summarum mycket konstigt beteénde som speciellt blivit allt vanligare de senaste 4-5 åren dock inte ett V70 problem.


Bara för att dra till med några incidenter med V70s som tråden handlar om så kommer några här :D

-Jag åker på huvudled(50 väg) Svart V70 kastar sig ut några meter framför mig jag tvärbromsar och tänder helljuset en kort stund för att varna(tutan var trasig), 150 meter framåt delar sig vägen i en korsning, vi blir ståendes brevid varandra då ljuset är rött. Jag kikar lite åt hans håll men han håller blicken framåt, han får grön-pil medans jag fortfarande har rött så han tutar till och sträcker sig över från förarplatsen och ger fingret i passagerar rutan och åker iväg, först blir jag förvånad sen börjar ja småfnissa lite.

-Åker på huvudled(50 väg) åker i lagstadgad hastighet, GPS visar ca50-52km/h, bil visar 55-57km/h, 3 refuger tätt intill varandra i mitten av vägen oche en galen vit V70 ligger nära och blinkar med helljuset så jag blinkar tillbaka med dimljuset sen dånar det från hans gamla diesel innan han kör om mig på fel sida av 2 av dess 3 refuger, förstod ingenting.

-Stannar vid obevakat övergångställe på huvudled (50 väg) vit volvo V70 kör om mig på vänster sida precis när en mor och barn kommit halvvägs på övergångstället, aldrig vart så arg i hela mitt trafikliv, vilken nochalans.

/ Skrothögen
Användarvisningsbild
av joel80
#947279
Skrothögen: Du behöver en dashcam!
;)
av skrothögen
#948840
joel80 skrev:Skrothögen: Du behöver en dashcam!
;)
Det skulle vara väldigt roligt att ha det igen. :)
Införskaffade en förra året men tyvär så började den hänga upp sig och tillslut kastade in handduken och efter det har det tyvärr inte blivit av att köpa en ny.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Dålig värme i kupén

Kolla på blocket efter delar till Volvo 240.[…]

Testa och mät vid låset när du l&a[…]

Bromsbyte

Satta på belägg bak från Vparts i[…]

Jädrar! Hur man än vänder sig har m[…]