...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#981429
Hoppsan då.. Ni får väl börja kommentera lite i dashcamtråden så man går lite input på var ni tycker man kör som sämst.
Mitt upplägg där är inte "han" av någon eller attacker på vanliga förare.. De enda jag blir riktigt sur på och som förtjänar rampljus är de som gör något riktigt fult där det uppenbart inte är ett misstag. Misstag tar jag också med men aldrig (hoppas jag?) med hånfulla kommentarer.

Jag gillar för övrigt också det här nya verktyget.. kommer förhoppningsvis rensa bort mycket skrot från vägarna och bli lättare att upptäcka stulna bilar/regplåtar.
#981470
joel80 skrev:Hoppsan då.. Ni får väl börja kommentera lite i dashcamtråden så man går lite input på var ni tycker man kör som sämst.
Mitt upplägg där är inte "han" av någon eller attacker på vanliga förare.. De enda jag blir riktigt sur på och som förtjänar rampljus är de som gör något riktigt fult där det uppenbart inte är ett misstag. Misstag tar jag också med men aldrig (hoppas jag?) med hånfulla kommentarer.

Jag gillar för övrigt också det här nya verktyget.. kommer förhoppningsvis rensa bort mycket skrot från vägarna och bli lättare att upptäcka stulna bilar/regplåtar.
Nja, jag är mera av den förlåtande sorten och har väldigt stort överseende med att alla gör misstag i trafiken - ingen är perfekt. Det viktiga är samarbete och förståelse. Dina filmer är roliga att se, även om jag inte alltid håller med, men känner inte att jag tillför den tråden något genom att kommentera andras misstag (som jag själv säkert också har gjort :D).
av llesrof
#981494
*pettson* skrev:Jag tillhör dom som anser att jag har rätten att bestämma om jag vill bli filmad eller inte. Men det har noll med ANPR att göra. En polis sitter inte och filmar ett regnr för som enda syfte att hacka på körningen utifrån sitt eget tycke bättre trafikuppträdande för att sen lägga ut det på youtube osv så folk kan bedöma och göra narr av det.
Man tar en mycket kort filmsekvensbit och extraherar regnr. Slår på på detta och utgår ifrån detta sen.
Vore dashcam låsta så bara försäkringsbolaget har tillgång till infon om det händer något, så skulle jag inte bry mej om det heller överhuvudtaget.
Det är inte filmningen i sej som väcker ont blod. Det är användningen av informationen, och den har vi ju gott om prov på här. Rannsakar vi dom egna videorna som finns överallt så är sällan filmaren särskilt perfekt, men filmaren utgår alltid från det i sin bedömning och hån av andra eftersom bara alla andra gör helt fel. I själva verket ser man ofta hur illa filmaren själv kör hur det finns noll samarbete noll acceptans och noll framförhållning där filmaren glömt varenda sak han denne lovade när denne fick körkortet i handen och då bildas det trista situationer per automatik som sen filmas och hånas. Det största hotet mot välfungerande trafik är alltså i många fall filmaren själv.

Den dagen polisen filmar för att gapskratta och käka popcorn ihop till sina nytagna filmsnuttar.
Den dagen kommer jag protestera mot dom med. Men till den användningen det har idag så är det suveränt.
En av de få gånger jag håller med dig i allt.

Det är inte officiella övervakningskameror som jag upplever som ett hot mot min integritet, det är alla jävla mobilkameror som är det. Myndigheterna har ofta regler för hur de behandlar den i formation de fångar upp men det har inte privatpersoner.
av Mwi
#981555
llesrof skrev:Det är inte officiella övervakningskameror som jag upplever som ett hot mot min integritet, det är alla jävla mobilkameror som är det. Myndigheterna har ofta regler för hur de behandlar den i formation de fångar upp men det har inte privatpersoner.
Tja det finns fördelar med mobilkameror också, tror inte att polisen hade lagt ut den här filmen.
av llesrof
#981583
Mwi skrev:
llesrof skrev:Det är inte officiella övervakningskameror som jag upplever som ett hot mot min integritet, det är alla jävla mobilkameror som är det. Myndigheterna har ofta regler för hur de behandlar den i formation de fångar upp men det har inte privatpersoner.
Tja det finns fördelar med mobilkameror också, tror inte att polisen hade lagt ut den här filmen.
Jo, om de används med omdöme och betraktaren har förmågan att inse att det som visas kan vara taget i ett sammanhang som man inte är helt på det klara med. Så var det ju med de där snorungen som tunnelbanevakten höll fast för ett tag sedan. Det var först senare när man fick se bilderna från övervakningskameran som det framgick hur ungen burit sig åt.
av jro
#1022536
erikn skrev:Jag hoppas att det blir som i England. Oförsäkrat, obesiktat, oskattat, kört utan att ha behörighet för fordonet. Fordonet beslagtas och får lösas ut mot att det betalas eller fixas.
Det tycker jagvar en BRA ide...Instämmer av undertecknade:
//J.Ro
#1022554
jro skrev:
erikn skrev:Jag hoppas att det blir som i England. Oförsäkrat, obesiktat, oskattat, kört utan att ha behörighet för fordonet. Fordonet beslagtas och får lösas ut mot att det betalas eller fixas.
Det tycker jagvar en BRA ide...Instämmer av undertecknade:
//J.Ro
Ja vet flera stycken som kör oförsäkrat och obesiktat. Släp är ännu vanligare.
Sen blir det dyrt med böter men det tycks inte avskräcka.
#1022638
Ja det vore helt underbart. Max 3 månader ovillkorligen att lösa ut bilen, sen rätt på skroten om värdet understiger 50 000.
Få bort lite pundarbilar, och pundare, från vägen samtidigt som man drar in pengar på snålvargarna som åker gamla dieslar avställt.
En utopi antar jag.
av PTV
#1022657
TommyP86 skrev:Ja det vore helt underbart. Max 3 månader ovillkorligen att lösa ut bilen, sen rätt på skroten om värdet understiger 50 000.
Få bort lite pundarbilar, och pundare, från vägen samtidigt som man drar in pengar på snålvargarna som åker gamla dieslar avställt.
En utopi antar jag.
Skrota en bil om den inte är värd mer än 50 000:- !?.Jo då, somliga skulle uppenbart kvävas av sina egna fisar som förmodligen går i retur över sin egen förträfflighet bara de får diktera mindre lyckade individers liv och levene.Min granne som är en ensamstående mamma med tre små kottar och som lever på en lön som kassörska hade rent ut sagt glömt besiktningen och blev en dag stoppad inne i staden där det blev böter istället för skrotning på denna Opel med ett värde på max 10 000 :-.En bil som jag förmodar håller igång denna familjs vardagar.Så snacka på du stolle.

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]