joel80 skrev:PTV, tanken är väl att ett gäng "huvudsträckor" ska kunna få elväg, och att man under den tiden laddar batterierna under färd så att man sen kan köra vidare utan att stanna..
Precis. Man skulle i så fall börja med europavägarna och lämpligen göra detta i samband med då man redan skall göra beläggningsarbete. När man då kör på dessa vägar laddas batteriet i bilen så att man klarar sig utanför vägar med slingor.
Förstår givetvis att detta kommer dröja länge om det blir verklighet.
jwiss skrev:Aha, så, en slinga med växelström.
Men när en vanlig plåt-bil befinner sig över den blir det ju ganska stora virvelströmmar i karossen och medföljande förluster...
Man måste bygga så att magnetfältet är väldigt svagt 10-20 cm över marken men väldigt starkt där lastbilens induktions-slinga är, kan man få den att följa 1 cm över marken? (fältstyrkan avtar som avståndet i kub på "stora avstånd" för magnetfält, dvs slingorna i marken är ~ 1 cm i diameter eller mindre så kommer fältstyrkan bara vara 1 % vid en bils kaross i mitt exempel)
Hur tekniken skall fungera mer exakt kan jag inte svara på.