...

Moderator: Moderatorer

av PTV
#991236
Med tanke på hur många dåliga vägar det redan finns i landet som saknar ordentlig underhåll pga bristande budget så lär det väl dröja några tusen år innan dessa har fått elslingor nedgrävda.
Användarvisningsbild
av joel80
#991273
PTV, tanken är väl att ett gäng "huvudsträckor" ska kunna få elväg, och att man under den tiden laddar batterierna under färd så att man sen kan köra vidare utan att stanna..
Användarvisningsbild
av Tomas88
#991575
joel80 skrev:PTV, tanken är väl att ett gäng "huvudsträckor" ska kunna få elväg, och att man under den tiden laddar batterierna under färd så att man sen kan köra vidare utan att stanna..
Precis. Man skulle i så fall börja med europavägarna och lämpligen göra detta i samband med då man redan skall göra beläggningsarbete. När man då kör på dessa vägar laddas batteriet i bilen så att man klarar sig utanför vägar med slingor.
Förstår givetvis att detta kommer dröja länge om det blir verklighet.

jwiss skrev:Aha, så, en slinga med växelström.
Men när en vanlig plåt-bil befinner sig över den blir det ju ganska stora virvelströmmar i karossen och medföljande förluster...
Man måste bygga så att magnetfältet är väldigt svagt 10-20 cm över marken men väldigt starkt där lastbilens induktions-slinga är, kan man få den att följa 1 cm över marken? (fältstyrkan avtar som avståndet i kub på "stora avstånd" för magnetfält, dvs slingorna i marken är ~ 1 cm i diameter eller mindre så kommer fältstyrkan bara vara 1 % vid en bils kaross i mitt exempel)
Hur tekniken skall fungera mer exakt kan jag inte svara på.
av llesrof
#991595
Dessutom vet ju alla all elektricitet alltid är miljövänligt och finns i outsinliga mängder till ingen kostnad alls.
av jwiss
#991616
Elkraft är enkel att transportera snabbt och det finns mängder med etablerade metoder att framställa den och flertalet lovande i forskningsstadier.
av llesrof
#991708
Ja, till dagens behov och om vi vill ha vindkraftverk överallt och bygga ut varenda älv. Det kanske de som bor i dessa områden har åsikter om.
Användarvisningsbild
av joel80
#991710
Ordentlig utbyggnad av solkraft, speciellt småskalig, hjälper bra till för dagstopparna. Speciellt eftersom elbehovet är störst dagtid.. skulle även gälla "vägelen" gissar jag.
av llesrof
#991777
En idé är ju att använda el till något vettigt. Släck ned alla jävla reklamskyltar som förpestar tillvaron. Förbjud julbelysning i offentliga byggnader. Ransonera mängden el som folk kan använda till att förhärliga sig själva på sociala media :D
Användarvisningsbild
av Jahaja
#991785
Nu har vi ju inte problem med elförsörjning i Sverige så än kan allt julbelysningen skina vidare ;)

Jag är sugen på solceller men med tanke på prisraset och utvecklingen som varit kan det nog vara smart att vänta några år till.

Jag lämnade min S90 T5 2018 för service[…]

Inte jobbar med dessa dieslar. För (var inte […]

Egr ventil?

Bilen är orolig på tomgång, n&aum[…]

Stendöd volvo 460

Tack för alla svar. Det var som ni sa, tog […]