...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#978125
Fan vad retligt. Om det nu är så att han kommer undan bara för att biljäveln stod parkerat, innebär det att man för lasta hur som helst och vad som helst, till exempel en Boeing 747, på sin kärra och komma undan med det bara för att man inte kör? Jag hade ställt mig och smygfilmat föraren när han kört iväg för jag tror inte för en sekund att han märkte upp plankan senare heller. Hoppas plankan gick sönder också.
Användarvisningsbild
av joel80
#978134
Alltså det är ju två separata händelser och brott.. även om han ställt sig och filmat så hade vållandet på själva "krocken" inte blivit påverkat (hur det nu än kommer gå).
Men för att enbart "jävlas" tillbaka kanske det skulle gått.. om nu polisen kan bötfälla för sånt i efterhand.

Om jag lägger massa bråte och skit på en släpkärra som står parkerad på min tomt eller någon annanstans för den delen väntar jag mig inte att jag åker dit för t.ex obefintlig surrning av last. Inte så länge släpet står stilla alltså...
:)
Användarvisningsbild
av TreVolvos
#978167
jwiss skrev:Min erfarenhet av svensk rättspraxis säger mig att om det betraktas rent trafikrättsligt blir det TreVolvos som är vållande, men civilrättsligt blir parkeraren vållande, så jag vet inte...
Det kanske kan bli så att skadan är så pass billig så försäkringsbilaget tar hellre repkostnaden än kostnaden för att tvista (?)
Intressant synpunkt! Tar med den om det blir diskussion med försäkringsbolaget.
Användarvisningsbild
av vetten
#978171
Men om man parkerar på en p-ruta på en stormarknad och brädan sticker ut 1,5m utanför rutan och där andra trafikanter ska köra och brädan är omarkerad så måste ansvaret väl ligga på den som parkerat fordonet där, den stack ju tydligen ut i andra bilars körfält. Så stå på dej mot försäkringsbolaget om dom bråkar. Hoppas att du fotade hur det såg ut.
av Droopy
#978209
till 99% åker du på det, jag skrapade ett stillastående fordon en gång i tiden med firmabilen, bilen stod felparkerad i en smal gränd och jag skulle in och göra ett jobb. Bilen stod mer el mindre mitt i körbanan, men det spelade ingen roll, jag blev vållande.

Det är lika som högerregel, går alltid före, jag blev pådunkad i sidan på ett stort parkeringsområde där det var högerregel, det var 30km som gällde och jag körde runt 40-50 och det skrev jag i anmälan men den andra blev vållande iaf, pga högerregeln.
Användarvisningsbild
av xerent
#978221
Säg inte det, jag läste en någonstans om en bilägare som blivit vållande för att en cyklist hade kört in i hans parkerade bil. Men det kanske var en skröna, och detaljerna kring hur bilen i så fall var parkerade känner jag inte till heller.
av jwiss
#978226
DaBlo skrev:Det är väl mer regel än undantag att det alltid den "påkörande" som blir vållande.
Den regeln finns bara i folks fantasi.
Säg inte det, jag läste en någonstans om en bilägare som blivit vållande för att en cyklist hade kört in i hans parkerade bil. Men det kanske var en skröna, och detaljerna kring hur bilen i så fall var parkerade känner jag inte till heller.
Det kommer vara bilens försäkring som tar det vilket inte är samma som att "bilen" är vållande.

Kolla att dun bil når ut mot omvärlden […]

Xc60 awd d5 2016

Hejsan! Sitter en extraljusramp som på bild[…]

Irriterande ojämn blinkers

Klart det är ett I-landsproblem, men när[…]

Fick hem laddtrycksventil igår, så f&a[…]