...

Moderator: Moderatorer

#829730
I svensk rätt gäller principen om fri bevisvärdering, vilket innebär att det är upp till domstolen att tillämpa sitt omdöme vid bedömning av bevis i ett mål.
Har man video på sekvensen kommer rätten ta hänsyn till den. Polisen kan vilja undersöka materialet för att kontrollera att det inte är redigerat eller på annat sätt ändrat.

Försäkringsbolagen, som nog är dom jag i första hand tänkt på, är nog väldigt glada om dom får in en videosekvens som överensstämmer med ens vittnesmål.
av umekille
#829877
Själv då jag går på en parkering scannar jag ju av den och går
så jag inte är ivägen om någon skall backa ut eller kommer körandes.
Så nonchalant av de gående som bara går och inte bryr sig om någon
skall backa ut. Har backvarnare i 745 backljus som tutar men hjälper inte
det heller utan tutandet verkar dra till sig folk som en magnet.
Även om jag inte skulle gjort något fel om jag går så jag blir påbackad
så undviker man ju det att bli påbackad
och i värsta fall bryta en arm eller ben.
#830142
umekille skrev:Själv då jag går på en parkering scannar jag ju av den och går
så jag inte är ivägen om någon skall backa ut eller kommer körandes.
Så nonchalant av de gående som bara går och inte bryr sig om någon
skall backa ut. Har backvarnare i 745 backljus som tutar men hjälper inte
det heller utan tutandet verkar dra till sig folk som en magnet.
Även om jag inte skulle gjort något fel om jag går så jag blir påbackad
så undviker man ju det att bli påbackad
och i värsta fall bryta en arm eller ben.
Men det är ju bara till att titta ut genom vindrutan nu på vintern så förstår man att flertalet gångtrafikanter anser sig vara osårbara. De går i mörka kläder, med en liten skitig reflex på ryggen, utmed en smal 90-väg. De kliver rakt ut på övergångsstället och räknar iskallt med att bilisten sett dem trots deras mörka kläder, bländande ljus från mötande bilar och ljuspunkter som reflekterar sig i våt asfalt. Att de går bakom en backande bil på en parkeringsplats är ju lindrigt :D
#836089
Kan bara instämma "fotgängare" (äckligt ord) är en odödlig varelse i människosläktet

Den värst jag råkat utför var en odödlig som in väntar mej när jag passerar övergång stället för att direkt bakom bilen gå ut på gatan Det han missar är att jag har ett släp kopplat på bilen
Jag körde långsamt då detta var inne i stan och många som gick över gatan och tur för honom så såg jag han i ögonvrån i backspegeln och bromsade han klarade sej och skällde ut mej mycket ljudligt

Jag tror även att han behövde byta vissa klädesplagg efter detta och han skällde troligen för att han blev livrädd/shockad då han insåg vad han precis klarade sej ifrån

Frågan är hur detta skulle dömas om det gått illa rent rättsligt så är ju jag vållande men hur grovt kan man undra


//Gooose
#836090
Var det på ett övergångställe som du skriver åker du väl dit rätt ordentligt om det skulle hända något i och med att du skulle stannat. Om du ni inte kan bevisa att han på något sätt vinkade förbi dig.. men det kan ju vara svårt (om man inte har en dashcam). :)
#836332
joel80 skrev:Var det på ett övergångställe som du skriver åker du väl dit rätt ordentligt om det skulle hända något i och med att du skulle stannat. Om du ni inte kan bevisa att han på något sätt vinkade förbi dig.. men det kan ju vara svårt (om man inte har en dashcam). :)

Jo men när någon går ut mellan bil och släp Oavsett vilket så är jag vållande och ansvarig för olyckan då det är mellan fotgängare och fordon

Men hur skulle man gradera det i skala tex 1-10
Hur mycket jag som förare är skyldig i tex vårdslöshet i trafik ringa eller mycket grov jag menar det kan gå rätt illa tom sluta med dödsfall när kärran sveper undan benen på någon och denna person frasar i backen
och det är inte lätt att se när någon smiter i mellan speciellt när han stannar för att släppa fram mej
Svårtolkat och inget man vill råka ut för i alla fall

Jag har fler exempel på människors uteblivande tanke verksamhet när jag försöker trixa mej ut med bil o släp efter att ha blivit in parkerad
Jag kör fram o tillbaka och plötsligt så ser jag en gubbe som går bakom bilen och kliver över släpets dragstång jag såg honom i inner backspegeln
När jag frågar honom hur han tänkte när han gjorde som han gjorde så var hans svar att jag skulle se mej för ?:-/ Japp speciellt ont hade i alla fall inte jag fått om han råkat illa ut men att ha skadat en annan individ pga hans dumhet hade jag fått leva med


Eller en cyklist som cyklar mitt i vägen som går ut till höger för att släppa förbi mej
Direkt efter jag passerat så kör han ut i mitten igen eller försöker han kör i i sidan på kärran och slänger sej sedan ner ut i gräset
Jag kör rakt fram och han var den som svängde ut i vägbanan efter jag passerat
Detta gick bra endast gräsfläckar på byxorna och troligen fillingar av rengörningsbehov
När jag erbjöd mej att köra honom hem så skulle han av någon anledning åt motsatt håll så han avböjde mitt erbjudande

Jag har efteråt tänkt att han ev kan vart shockad men han cyklade iväg utan skador på varken honom eller cykeln

Detta har iallafall gjort att jag är extra vaksam när andra visstas i närheten av kärran när jag kör
Det är inte lätt att förutse bättre att klassa alla som barn = helt opålitliga allt kan inträffa

//Gooose
#836375
Det här med släp och övergångssställe, just detta råkade min farbror ut för.
Han passerade ett övergångsställe i låg fart (köbildning längre fram) och precis då kommer det en kvinna som skall över, hon går längst trottoaren, genar lite och hade väl tänkt passera efter hans bil och luckan som fanns till nästa bil. Problemet är ju att just här befinner sig hans släpvagn, han såg ju vederbörande gena och förstod vad som häll på att hända så han stannade ju, men byxorna hinner fastna och rivas sönder och hon blir milt sagt väldigt upprörd.
Han hölls fri från vållande då han redan var på/förbi övergången så då skulle hon låtit hela ekipaget passerat innan hon går ut.
#836389
Jag har vid ett tillfälle varit jävligt nära att fälla och då kanske köra över/mosa en scooter-förare och sin passagerare som i stadstrafik skulle tränga in sig i en rätt tajt lucka mellan mig och bilen framför, utan att se eller fatta (trots helljus och tutning) att bilen framför bogserade mig! Det var inte många dm från bogserlinan när idioten för första gången kollade åt höger..
Ni som blivit bogserade vet att det är lite svårt att bromsa om bilen framför inte bromsar.. och det är rätt lätt att det blir ryck om den ena bromsar hårt och den andra inte.. Vi kunde ha mosat scooterföraren och dess passagerare rätt bra.. Undrar vems skulden skulle varit.. Man kan ju hoppas att i ett sånt läge är det Scooterförarens eftersom den bytt fil utan att kolla.. Undrar hur det funkar om samma sak fäller fotgängare vid övergångsställen.. :)
#836410
Jag tror det är "knivigt" med fotgängare vid övergångsställen. Där skall du ge företräde för fotgängaren. Det är nästan så att du måste ha telpatitsk kontakt med fotgängaren så du vet vad den skall företa sig. :) Man kan ju se hur fotgängare går utmed trottoaren och helt plötsligt vinklar ut utan att vrida på huvudet.
#836421
SvenB skrev:Jag tror det är "knivigt" med fotgängare vid övergångsställen. Där skall du ge företräde för fotgängaren. Det är nästan så att du måste ha telpatitsk kontakt med fotgängaren så du vet vad den skall företa sig. :) Man kan ju se hur fotgängare går utmed trottoaren och helt plötsligt vinklar ut utan att vrida på huvudet.
Bilister har väjningsplikt mot de som vill passera vid övergångsställe, men detta innebär inte att fotgängare per automatik har företräde. Även om många gående hävdar annat...
Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman. En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten




Trafikförordning (1998:1276) 7 kap. Bestämmelser för gående på väg:

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]

Volvocarsretail har nya V90 Cross Country B5 bensi[…]