joel80 skrev:Låter ju hur orimligt som helst.. Grindar vid övergångställen?? Du är inte ute som gångtrafikant speciellt ofta va? :)
Tja, rimligt eller inte. Vad har säkerheten för pris? De ensidiga satsningarna i dagen trafiksäkerhetsarbete visar ju att man är beredd att gå långt för att rädda några liv. Trots att man för samma ekonomiska satsningar skulle kunna rädda mångdubbelt fler från att begå självmord om motsvarande satsningar gjordes inom psykiatri/stöd. Och många lokförare skulle besparas från psykiskt lidande av mardrömmar från sista ögonblicket i strålkastarskenet av en människa som kort senare mosas i fronten på tåget. Eller lastbilschaufförer också för den delen. Som sagt i Trafiksäkerhetsarbetet är man beredd att gå långt. Men inte inom andra sektorer i samhället. I olycksstatistiken för vägtrafiken har man sedan några år tillbaka exkluderat självmord. Statistiken innehåller numera enbart de som anses omkommit i rena olyckor. Tillbaka till trafikämnet och grindarna. Orsaken till införandet av Zebralagen var att öka framkomligheten trots att man visste att antalet olyckor skulle öka vilket det också gjorde. I det perspektivet kan jag förstå att grindar är orimligt. Men min åsikt är att Zebralagen inte borde införts. För de gåendes eget bästa.
joel80 skrev:Du är inte ute som gångtrafikant speciellt ofta va? :)
Jodå, det händer ofta. Men jag bor i en liten stad där trafiken inte är så hetsig. Men trots det utmanar jag fysiskt aldrig en maskin på hjul som framförs av en människa. Trots Zebralagen. Livet är alldelses för kärt för mig.
joel80 skrev:Jag tycker att öveegångställen över lag fungerar bra.. Vi har inte speciellt många dödsfall eller allvarliga olyckor vid övergångsställen.
I relativa tal står dödade och skadade gångtrafikanter för en hel del. När man införde Zebralagen steg antalet olyckor på övergångsställen med tydligt fler skadade som följd. Antalet omkomna steg något. För att minska de negativa konsekvenserna i statistiken genomfördes att antal åtgärder som anpassning/borttagning av övergångsställen. Frågan är bara hur många som fler som kunde räddats om åtgärderna genomförts utan att Zebralagen införts. Det enda som räddades var beslutsfattarnas anseende och statistiken.
joel80 skrev:Om man börjar med att se till så att de som faktiskt dödar, dvs bilarna och andra fordon, håller sina regler och hastigheter så räcker det rätt långt.
Håller med i sak men hur långt är "rätt långt"? Är det tillräckligt långt när antalet olyckor/skadade t.o.m. i vissa fall ökar när åtgärder införs?
joel80 skrev:Jag tycker man ska komma ihåg att det krävs inget körkort för gående, och ska inte behöva göra det heller.
Exakt, men då blir ju införandet av Zebralagen ännu mer obegripligt. En person som inte framfört motorfordon har svårare att bedöma fordons bromsprestanda i olika väglag, risker och marginaler, hur dåligt en gångtrafikant syns i dåligt väder med mörka kläder, osv. Om den kunskapen saknas vore det ju på sin plats att de gående skulle vara mer försiktiga och de behöver kanske en fysisk barriär som komplement. Men framkomligheten för gående är viktigare. Hittills den enda trafikantgrupp som det resonemanget förs på. Men snart omfattas även cyklister. De behöver som bekant heller inte ha körkort.
joel80 skrev:Vi som kör får se till att köra på ett sånt sätt att man inte mejar ner gående som råkar göra fel. (Fast en ordentlig tutning kan man bjuda på..) :)
Ja, tuta för att uppmärksamma/avvärja fara måste man. Men i dagens trafik borde bilarna ha förstärkta signalhorn. Italienska bilar hade förr ofta relä till signalhornet som dessutom ofta var dubblerat. Även de enklare bilmodellerna. I Italien fanns förr i tiden påbudsmärken om att tuta.