...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#77676
Ptja kan ju dra ett exempel från i måndags då jag körde på 50väg med en liten kurva på, jag såg att det var halt och saktade ner rejält till c.a. 10km/h, trots detta, abs, antisladd och Nordfrost 4or i fint skick så fortsatte bilen rakt fram tills jag fick stopp på den. Sådan curlingis vill jag då inte jag se på landsväg eller menar du att det är realistiskt att stoppa upp yrkestrafik, ambulanstransporter och vanliga privatpersoner till under 10km/h på 90 och 110-vägar för att man inte saltar?

Sen kommer det självklart tillfällen då inte saltbilen hinner ut och då gäller det att vara varsam!

Varför inte ställa av bilen om du är så rädd om den? Jag har bil för att använda.

/Anders
av pebe
#77679
8) jo jag vet att det i extremfall kan vara snorhalt. jag undrar hur dom klarar sig på gotland , där borde det ju kunna bli riktigt halt ibland. det saltas inte på gotland. :idea:
av pebe
#77683
:idea: en sak till . det går att sanda varm sand fäster väldigt bra i isen
Användarvisningsbild
av A80TD
#77684
För många år sedan bodde jag granne med en utflyttad gotlänning. Han påstod att man kalkade vägarna där när det var halt. Vore intressant att få det bekräftat. Blev inga korrosionsproblem på bilarna heller enligt honom.
Användarvisningsbild
av #27
#78082
Aldrig salt funkar bra med dubbdäck och gasa lagom, inge problem med bromsar som rostar fast även på bilar från början av 80 talet... :D
av pebe
#78088
:D gott nytt alla. om någon inte förstår tjänstebilssyftningen: spelar ingen roll byter ändå snart. tvätt= automat. buckla vid parkering = spelar ingen roll. har man en sådan bil bryr man sig inte så mycket. är det ögonstenen blir det en helt annan sak. du har själv betalat hela bilen och vill att den ska se bra ut och fungera. alltså inga rostangrepp. inga parkeringsskador. tvätt för hand varsamt. o.s.v . :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
#89765
Även sanden innehåller en viss mängd salt för att den inte ska klumpa sig. Skulle inte ha något emot att det började saltas mer där jag bor, sandas endast här. Sanden hjälper en liten stund men efter ett litet tag ligger den i regel i vägkanten tillsammans med färg från fronten på min bil.

Har ju snackats om att det ska prövas med socker istället för salt, vet dock inte om det är något som har kommit igång.

Ni har helt rätt, mätaren har nog snurra[…]

fordonen kommer såklart inte att få k&[…]

Jo, så är det! Litet problem är […]

Tjena! Har en A-traktor som ska ha låst ba[…]