joel80 skrev:Jag har inga exakta siffror, men är övertygad om att luftmotståndet är ett stort förbrukningsmonster på lastbilar... det verkar de flesta vara, förutom du.
När en lastbil väl fått upp farten så har tyngden inte lika stor betydelse.. och även om det är backigt påverkar luftmotståndet. Större delen av sveriges vägnät är inte så extremt backigt, i allafall inte Europavägarna.. norrut lite mer såklart.
Din jämförelse med cykel går ju på olika rullmotstånd.. det är nått annat än viktskillnad. Skulle jag däremot cykla med mycket packning på den med bockstyret skulle accelerationen vara jobbigare men själva färden sen behagligare och enklare än om jag suttit rakt upp.
Varför är du så bestämd över att luftmotstånd inte är en aktiv rätt stor faktor på lastbilar?
Jag är så bestämd över min uppfattning för att jag inte tror att dom som konstruerar lastbilar är förståndshandikappade. Hade luftmotståndet varit den stora boven i aktuell konfiguration så hade man lobbat stenhårt för att ändra reglerna.
Nåt man inte gör. Man hade erbjudit varianter av karosseriet till dom länder där längden inte räknas lika, som t.ex i staterna, där man slåss mot riktigt hårda avgasregler i många stater, där det dessutom är stor försäljning på lastbilar från Europa. Men det gör man inte heller. Några innovationer gällande nåt extremt har inte presenterats. Det trots att man varit tvungen att försöka dom senaste 20åren.
Se där.. rullmotstånd, helt korrekt. Men rullmotståndet ökar inte mer än dom 25% du sparade genom att ligga ned mot styret. Själva problemets kärna såg du inte ändå.
% av vad? I vilken hastighet då? Det blir också kontentan av experimentet. Det går inte säga bu eller bä eftersom det inte finns någon referens. 25% rullmotstånd kan vara något enormt att dra på om vikten på däcken är enorm. Men det kan också vara i princip ingenting om där inte finns någon vikt. Luftmotstånd däremot är inte i förhållande till vikt.
För än har ingen lastbilsbroschyr berättat hur siffrorna kom till. Alltså vid vilka mätvariabler. Jo..! Det finns en.. Sänk till 85 från 89 så sparar du 3% enligt Scania.
Kikar vi på upplägget så blir det fashinerande..
Vi kikar.. sido+takriktare, hytthörn och sidokjolar= 9.2% totalt.
Då ska vi se. Sänk hastigheten 4km/h och använd Active prediction= 8%. Så köra nåt lite långsammare och effektivare gör alltså 8% istället för att bygga om lastbilen.
Rätt däck gör 5% för alla utan undantag.
Vi gör ovanstående ihop och ska då spara 9,2+8+5=22,2% bränsle. DET är världsunikt. Lägger vi till resten i katalogen så är vi så effektiva egentligen att det är lite smått skrämmande (närmare 30% besparing). För jämförelsen är väl mot förra årets modell? Eller mot..?
Är det mot hösten -77 är det också skrämmande, men dåligt.
Men det framgår inte så siffrorna är inte vatten värda.