...

Moderator: Moderatorer

#1211902
Micce1980 skrev:
llesrof skrev:Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Vad svarar de? :)
”Oj! Det har jag inte tänkt på. Tack för att du sa till” brukar de svara. Eller något i den stilen.
#1211905
kebabpizza skrev:Av mina egna iakttagelser har jag fått den uppfattningen att asiatiska bilar är kraftigt överrepresenterade i fallet med DRL+släckta bakljus i dåliga ljusförhållanden.
Asiatiska bilar och franska små rullande pissoarer. Oftast är det mellanklassare och mindre bilar. Större och mer påkostade modeller brukar ha automatik. Till och med kompisens Hujundaj i40 -14 tänder bakljusen när det mörknar. Fast det får bli bra jäkla skumt ute innan de tänds. På min Skoda Superb går halvljuset igång redan när det är mulet.
Användarvisningsbild
av SRT
#1212023
Håller med på att nyare bilar som rullar i mörker med släckta bakljus är en bedrövelse och samtidigt livsfarligt sett ur ren trafiksäkerhet.
Lika vrickat ser det ut med t ex en blinkande och svängande Volvo S/V 90 där ena halvljuset försvinner när blinkers används.
#1212025
Är det inte bara DRL:en som slocknar? Som på många andra bilar. Även kallat switchback.

Håller med kören om släckta baklysen dock, tur att det läggs (ska läggas) tillbaka på bilar godkända efter juli 2016. Antagligen därför t.ex V90 verkar ha lite neddimmade bakljus istället för helt släckta.
#1212028
SRT skrev:Håller med på att nyare bilar som rullar i mörker med släckta bakljus är en bedrövelse och samtidigt livsfarligt sett ur ren trafiksäkerhet.
Lika vrickat ser det ut med t ex en blinkande och svängande Volvo S/V 90 där ena halvljuset försvinner när blinkers används.
Det är bara tors-hammare (DRL) som försvinner. Halv och helljuset sitter ovanför och nedanför den.
#1212690
När jag står och väntar på att få köra ut i en korsning. När det kommer en bil från vänster och som jag får vänta på innan jag kör ut. När denna förare svänger och jag hade kunnat köra för längesedan OM föraren använd blinkers. Ja, då vill jag utsätta föraren för allehanda otrevligheter som bland annat inkluderar krossade knäskålar och att han får blinkersspaken uppkörd på tvären i en viss kroppsöppning. I alla fall i min fantasi.
Användarvisningsbild
av joel80
#1212694
Samma sak i cirkulationsplatser! Om man är tvungen att stanna för nån som kommer rätt fort i den, men kör ut ur cirkulationsplatsen precis innan den passerar en utan att blinka. :evil: :evil:
#1213188
Körde efter en bil hem ikväll som inte hade bakljusen tända, ca 7 km på motorväg utan gatubelysning. Jag var riktigt jobbig denna gång, både blinkade och tutade (inga bostäder i anslutning till vägen) men denne lilla franska Peugeot rullade glatt vidare utan minsta reaktioner när jag svängde...
...fortfarande utan bakljus.
DRL är nog i starkaste laget om man kan köra utanför tättbebyggt under dessa förhållanden utan halvljus... :roll:
Användarvisningsbild
av erikn
#1213428
Om man inte stör mötande kör jag med konstant helljus, lagom nära så att det lyser upp i bilen framför ordentligt.
#1220018
Brukar inte bli särskilt irriterad, överser med det mesta man kan stöta på.

Men... något av det mest idiotiska jag stör mig på är när folk som ska ut på en starkt trafikerad huvudled från en mindre väg och ska svänga vänster ställer sig *mitt i vägen* trots att det lätt ryms två filer. Konsekvens: evighetslånga köer bakåt, denna individ gör sig till en total stoppkloss. Ingen kan komma förbi av de som ska höger heller, totalstopp. Ofta parat med en total oförmåga att verkligen se till att få ändan ur vagnen när det erbjuds tillfälle efter tillfälle, grym osäkerhet... suck.

Ibland är jag anhängare av idén att körkort ska återprövas med femårsintervall och detta är en av anledningarna. Tycker inte att man ska vara ute och köra i trafiken om man inte förstår så grundläggande saker som fordonsplacering eller att man saknar förmåga att se när man ska agera.
__
PS. Med tanke på en annan tråd om dashcams så kan jag ju säga att jag har en väldigt bra illustrerande film på vad jag menar. Men: jag orkar inte sitta och avidentifiera registreringsskyltar för att göra den redo för publicering.
  • 1
  • 415
  • 416
  • 417
  • 418
  • 419
  • 544

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]