...

Moderator: Moderatorer

#1205505
Flummigt värre! Men den andra bilen ska stanna om cyklisten är på väg över. Och cyklisten är väl oftast på väg över ifall en bil stannat och släppt fram den.
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelpassagen eller cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
Användarvisningsbild
av erikn
#1205512
Och det där gäller bara i samma riktning. Jag förstod det så i ditt ursprungsinlägg att det gällde mötande trafik.

Trafikförordningen är flummig. Tror att det är så bara för att man ska kunna lägga in olika tolkningar...
Användarvisningsbild
av erikn
#1205571
§41 gäller omkörning. Sker oftast inte i olika färdriktningar...
#1205599
Nja, det som står under 41 räknas ju inte som omkörning (enligt första meningen). Och 41:an ligger under kapitlet ”Möte och omkörning på väg”. Så om det inte räknas som omkörning så måste det ju vara något annat. Något om färdriktningar framgår inte. :shock:
#1205679
Micce1980 skrev: De filurerna brukar få mitt helljus i nacken :wink: anser helt enkelt att det inte är ok att skräpa ner. Dessutom om man ändå röker i bilen, varför kan man inte fimpa i den? Samma utanför köpcentrum och överallt förresten, de flesta verkar tycka det är ok att kasta fimpen överallt.

Fördummar rökning en? :mrgreen:
Jag anser att rökare är mer eller mindre korkade. I alla fall tills annat är bevisat. Att de är egoister som ser det som en självklarhet att få slänga sina äckliga fimpar överallt bevisar de gång på gång. Det är ett synnerligen dåligt beteende och de verkar ha samma beteende även när det gäller att slänga annat skräp där de sitter och där de står. Jag kanske inte hatar rökare som personer men jag känner ett genuint hat mot deras beteende. Att cigarettrökning utstrålar låg klass och tölpaktighet drabbar ju mest rökarna själva men det gör tyvärr inte resten av deras beteende. :mrgreen:
av BennyL
#1206185
Det här med cyklister i trafiken är ett svårt ämne. I Uppsala är det vilda västern vilket gör att väldigt många bilister stannar för cyklister som skall köra ut på ett övergångsställe. Detta leder i sin tur till att cyklister då tror att det skall vara så, eftersom de är trafikoutbildade trafikanter och då har de därav lärt sig att bilar skall lämna företräde åt cyklister på övergångsställe. Att man som bilist inte vill köra på en cyklist är jag helt enig om och därav är försiktig, men jag vet inte hur många gånger jag varit väldigt tydlig med vad som gäller när jag kört bil så att cyklister fått tvärnita, alltid med full kontroll och med möjlighet att stanna för min del.
Tänk vad enkelt det hade varit om man istället hade samma regel för cyklister som för gångare... men utan flum i trafiken blir det för enkelt och så kan vi inte ha det. Ju mer osäkerhet regelverket har desto större försiktighet tar folk...
Senast redigerad av 1 BennyL, redigerad totalt 0 gånger.
#1206190
Här i stan har de på vissa ställen ”löst” problemet med att fotgängare och cyklister behöver korsa vägen genom att ta bort skylten och vägmarkeringarna för övergångsställe. T ex i den mycket trafikerade korsningen Vallbyleden-Norra Ringvägen, i ”cykelstaden” Västerås. Men de oskyddade trafikanterna måste ändå ta sig över där, eftersom cykel/gångbanan leder till korsningen och fortsätter efter korsningen. Så där är förvirringen total!

Visserligen finns det en lämna företrädesskylt före korsningen, men kommer det cyklister så slår det slint för en hel del bilister.
#1206206
Samma här, på genomfarten här i byn där det är 40 har man tagit bort alla skyltar och markeringar för övergångsställen och cykelöverfarter, trots det stannar många fordon fortfarande för att släppa över folk.
Kl.16 när många stämplar ut samtidigt från den enda stora arbetsplatsen (vi pratar runt 500 anställda) och ska ta sig hem, då är det fotgängare, cyklister, mopeder, bilar, lastbilar m.m. i en enda röra.
Användarvisningsbild
av erikn
#1206374
Allinug skrev:Här i stan har de på vissa ställen ”löst” problemet med att fotgängare och cyklister behöver korsa vägen genom att ta bort skylten och vägmarkeringarna för övergångsställe.
Det där är ju en konsekvens av zebralagen. Då olyckorna ökade drastiskt efter att den infördes så tog man bort massor av övergångsställen för att hålla nere olycksstatistiken. Annars hade man ju kunnat se den som ett misslyckande.
  • 1
  • 412
  • 413
  • 414
  • 415
  • 416
  • 544
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]