...

Moderator: Moderatorer

#1205354
Steffe3 skrev:En sak som börjar störa mig mer och mer är alla genier som slänger ut fimpar ur bilen, känns olustigt att köra på/behöva väja för dom. Ganska hög temperatur på cigaretter även när man inte sitter och suger i sig giftet :p
Det stör mig oxå, speciellt när jag står i en väntkö vid ett färjeläge med min tankbil fylld med 57000 L bensin och diesel. Att det skulle vara brandfarligt verkar inte bekymra folk det minsta. Det händer ofta att folk går utanför bilen och tänder en cigarett medans de väntar. Det har hänt mer än en gång att jag har gått ut med brandsläckaren i högsta hugg och ställt frågan om de eller jag ska släcka den förbannade ciggen!
Bilagor
1B4C2767-3FC2-47D7-8A12-8A49EDED0C66.jpeg
1B4C2767-3FC2-47D7-8A12-8A49EDED0C66.jpeg (1.72 MiB) Visad 1353 gånger
#1205358
Micce1980 skrev:Fördummar rökning en? :mrgreen:
Börjar tro det... Brukar åtminstone få sig en liten blink, även om det vore frestande att ge igen ordentligt, men man ska väl inte vara lika dum som dom :p
Exyzäta skrev:Det har hänt mer än en gång att jag har gått ut med brandsläckaren i högsta hugg och ställt frågan om de eller jag ska släcka den förbannade ciggen!
Klockrent som sagt ovan ^^
#1205359
erikn skrev:
SvenB skrev:
erikn skrev: Säker.
Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Nu var det ju inte en cykelpassage, utan ett övergångsställe (för gående) det rörde sig om. Där är jag inte säker på att du har väjningsplikt för cyklande.
Det var det väl visst. Har markerat med fet text i ursprungstexten.
När man som cyklist ska korsa vägen vid ett övergångsställe för både fotgängare och cyklister så brukar bilister ofta stanna och släppa fram en fast de inte behöver stanna för cyklister. Det som är irriterande då är att bilister i det mötande körfältet inte också stannar (ett lagbrott!).
Då är det ju egentligen inte det faktum att en annan bil stannat som gör det olagligt att passera utan om cyklisten har börjat ta sig ut på passagen eller inte?

Jag menar, om cyklisten fortfarande står kvar och väntar och är tydlig med sin väjningsplikt kan man passera lagligt även om en mötande bilist stannat... Hur lämpligt det är kan diskuteras, men som jag tolkar det är det inte olagligt..

Sen tycker jag det inte är lämpligt att stanna och lämna företräde för sånna som inte har företräde heller.. Gäller oavsett trafikslag. Sånt skapar ofta oreda och kan vara rent farligt.
#1205361
Exyzäta skrev: Det stör mig oxå, speciellt när jag står i en väntkö vid ett färjeläge med min tankbil fylld med 57000 L bensin och diesel. Att det skulle vara brandfarligt verkar inte bekymra folk det minsta. Det händer ofta att folk går utanför bilen och tänder en cigarett medans de väntar. Det har hänt mer än en gång att jag har gått ut med brandsläckaren i högsta hugg och ställt frågan om de eller jag ska släcka den förbannade ciggen!
Hahaha.. Fick mig genast att tänka på den här hjälten!
#1205362
joel80 skrev:
Exyzäta skrev: Det stör mig oxå, speciellt när jag står i en väntkö vid ett färjeläge med min tankbil fylld med 57000 L bensin och diesel. Att det skulle vara brandfarligt verkar inte bekymra folk det minsta. Det händer ofta att folk går utanför bilen och tänder en cigarett medans de väntar. Det har hänt mer än en gång att jag har gått ut med brandsläckaren i högsta hugg och ställt frågan om de eller jag ska släcka den förbannade ciggen!
Hahaha.. Fick mig genast att tänka på den här hjälten!
Det steget har jag inte behövt ta ännu, de har släckt sina cigg och bett om ursäkt att de inte tänkte sig för, visste inte eller såg inte att det var en tankbil. Fan jag kör ju inte omkring med mjölk med orangea skyltar med flammor på! :evil:
#1205378
joel80 skrev:Killen på macken som får hjälp med släckningen hade blivit vänligt ombedd strax innan enligt historien...
Man kanske ska statuera exempel även här hemma innan folk förstår vad det handlar om? En tankbilsbrand är inte att leka med. Jag springer definitivt åt andra hållet om det tar fyr och jag hinner undan i tid.
Användarvisningsbild
av erikn
#1205468
joel80 skrev: Då är det ju egentligen inte det faktum att en annan bil stannat som gör det olagligt att passera utan om cyklisten har börjat ta sig ut på passagen eller inte?

Jag menar, om cyklisten fortfarande står kvar och väntar och är tydlig med sin väjningsplikt kan man passera lagligt även om en mötande bilist stannat... Hur lämpligt det är kan diskuteras, men som jag tolkar det är det inte olagligt..

Sen tycker jag det inte är lämpligt att stanna och lämna företräde för sånna som inte har företräde heller.. Gäller oavsett trafikslag. Sånt skapar ofta oreda och kan vara rent farligt.
Det kan jag hålla med om. Men samtidigt så tror ju de flesta bilister att de aldrig behöver stanna för en cykel, men det beror ju på vilken regel som ska tolkas. Polisen tog upp övergångsställe någon gång här på facebook och då frågade jag just om den regeln, hur långt ut måste man hinna för att den ska gälla då de skrev att cyklister alltid har väjningsplikt. Fick inget svar. Dessutom skrev de i flera andra svar att cyklister skulle stanna vid cykelöverfarter. Det fick de äta upp... :)

Och många kommuner agerar ju aktivt för att regler ska kunna misstolkas och sättas ur spel. T.ex. hos oss har de satt upp väjningspliktsskyltar på en massa anslutande vägar men ingen skylt på den andra vägen om att högerregeln inte gäller. Får folk att köra som att de som ska rakt fram inte behöver väja. Alltid.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 411
  • 412
  • 413
  • 414
  • 415
  • 544
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]