Vems var felet?

...

Moderator: Moderatorer

Vems var felet?

Inläggav NilsO sön 10 sep 2017, 23:02

Var väldigt nära att köra på två fotgängare i rätt hög fart idag. Funderar över vad som kan tänkas gälla i följande situation.

Vägen är huvudled, med ett körfält i vardera riktningen, 70 km/h. Bilen framför mig signalerade att den skulle svänga vänster, saktade ner och stannade för mötande trafik. Jag kom i cirka 50 km/h bakom, tänkte köra om till höger utan att direkt sakta ner eftersom körfälten är ganska breda.

Precis innan jag skulle passerat på höger sida kom två fotgängare gående ut på vägbanan från vänster, framför den vänstersvängande stillastående bilen. Jag hann tvärbromsa, och inget hände.

Det finns inget övergångsställe eller liknande.

Det finns en refug mellan körfälten precis vid korsningen, och fotgängarna stod antagligen på den och väntade, och gick sedan när den vänstersvängande bilen stannat. Att jag inte såg dem berodde nog dels på ouppmärksamhet från min sida, dels på att den vänstersvängande bilen var lite hög, Berlingo eller nåt sånt, och delvis skymde dem. Uppenbarligen såg de inte heller mig, eller trodde åtminstone att jag skulle stanna bakom den svängande bilen.

Hur hade reglerna tolkats om jag kört på dem? (Vilket jag är himmelskt glad att jag inte gjorde :) ).
NilsO
Volvotok

Kör: 940

Re: Vems var felet?

Inläggav fjohan82 sön 10 sep 2017, 23:28

Som gående kan man inte bara kliva rakt ut, oavsett övergångsställe eller ej. Långt från alla förstår dock det...

Incidenter av denna typ kan få helt olika utgång, många faktorer ska vägas in i den rättsliga processen. Ibland bedöms det som en ren olycka, ibland tex som vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
Användarvisningsbild
fjohan82
Volvotok

Kör: V60 D4 aut. Summum MY17 Electric silver

Inläggav Perra83 sön 10 sep 2017, 23:38

Men en 70 sträcka! Dom hade fått skylla sig själva om dom hade blivit platta.
Användarvisningsbild
Perra83
Volvonörd

Kör: V60 D5 Polestar R-Design BE PRO mm. -16

Inläggav SBergdahl mån 11 sep 2017, 07:10

Vägens karaktär lär också spela in i bedömningen. Var det en vanlig landsvägsartad väg har jag svårt att se annat än att det skulle bedömas som en olycka. Du kan inte rimligen förvänta dig att se ska gå över där och den som korsar vägen på ett sånt ställe där det inte är väntat behöver vara jäkligt uppmärksam.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet

Kör: V70N 2.5T -04

Inläggav Micce1980 mån 11 sep 2017, 08:27

Liknande hände en vän på en 50-väg i city. Han kom på mc bakom en bil och båda färdades rakt fram på huvudled, gång o cykelväg fanns vid sidorna. En fotgängare sprang "rakt ut" framför mc:n på en liknande plats som din då denne missat vännen bakom bilen och de kolliderade i ca 40 km/h tyvärr.

Det blev polisutredning då fotgängaren påstått att denne skulle hunnit över med god marginal men att mc:n kört alldeles för fort och vårdslöst. Till sin sida i historien hade fotgängaren uppgett sina vänner som vittnen till händelsen.

Min vän var trots allt ganska närvarande och när han fick hjälp av andra trafikanter med fotgängaren tog han några bilder runt om sig, dessa påvisade senare att det aldrig fanns några vittnen/vänner och fotgängaren fick stå för kalaset. Tyvärr vinner ju ingen mer än i lagens ögon och där gick de på vännens sida tack vare bilderna.
Micce1980:s V60 viewtopic.php?f=51&t=134393
Förra V50:n viewtopic.php?f=51&t=112406

Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Användarvisningsbild
Micce1980
Tävlingspostare

Kör: V60 T4F aut MY12 Ocean Race

Inläggav SRT mån 11 sep 2017, 09:32

Kom en dag på en mindre 70 km/h landsväg med solen i ögonen en liten kort bit och märkte att jag snabbt passerade något på vägkanten till höger.Det var en fotgängare som gick på rätt sida som man skulle och som jag i det närmaste strök förbi.Mitt fel, inget snack om saken när jag körde utan att se ordentligt vad som fanns på vägen.Glad att jag inte höll längre till höger den dagen.
Kommer min Volvo att stanna nu (enligt forumet) när jag satt på en extradel som dessutom inte är original.
SRT
Uppkörning

Kör: Volvo S80 2.5T BSR- Blackbird - Hayabusa

Inläggav Någonting mån 11 sep 2017, 09:58

Obevakade övergångsställen finns inte på 70-vägar (finns max på 60). Så fotgängarna har inte företräde.
Omkörningar är förbjudna i korsningar där högerregeln gäller, men då vägen var en huvudled så gäller inte detta.
Omkörning till höger på en huvudled där framförvarande fordon tydligt indikerar en vänstersväng är lagligt. (se tex: http://ntf.se/fragor-och-svar/ovrigt/ov ... -huvudled/)

Trots allt detta så skulle nog en kollision med en fotgängare enligt ovan inte vara en helt svart-vit situation. Troligen skulle det bli polisutredning av det hela för att undersöka om föraren av bilen har kört opassande (påverkad, för fort eller oförsiktigt). Men om inget av det kan styrkas så skulle troligen föraren inte hållas skyldig.
Någonting
Däckkrängare

Kör: Volvo V70 -06

Inläggav NilsO mån 11 sep 2017, 19:02

Nej, det är ju just omkörningen man kan fundera över. I praktiken körde jag ju om (eller snarare tänkte köra om) bilen som stannat för fotgängarna. Men jag trodde att den stannat bara för att svänga vänster, eftersom den blinkade vänster.

Platsen känns farlig. Det finns som sagt inget övergångsställe, men det går en gång- och cykelbana som "korsar" vägen, och det är alltså tänkt att man ska gå över där. (Noga räknat så slutar väl gång- och cykelbanan på ena sidan vägen, och fortsätter på den andra.) Jag har full förståelse för att t ex barn skulle tro att det är fritt fram att gå över om en bil stannar för dem.
NilsO
Volvotok

Inläggav Någonting mån 11 sep 2017, 21:22

Skulle du kunna länka till platsen på Google Street view? Jag blir nyfiken på hur det ser ut.
Någonting
Däckkrängare

Kör: Volvo V70 -06

Inläggav erikn tis 12 sep 2017, 12:58

Såna där ställen finns det massor av sedan de införde zebralagen. Olyckorna sköt i höjden och för att det inte skulle bli ett bakslag för den i statistiken så har man tagit bort massor av övergångsställen genom att ta bort skyltar och streck, men själva övergången finns ju kvar.
Erik
Volvo V70 -98 B5252FS
Yamaha XJ 900 -85
VW Polo -04
Användarvisningsbild
erikn
Volvotok

Kör: Polo -04

Inläggav NilsO tis 12 sep 2017, 13:44

Korsningen byggdes om för tre–fyra år sedan, och bilden på Google Streetview stämmer inte. Men jag ska se om jag kan ta ett foto.

Det har nog inte funnits ett övergångsställe där tidigare, korsningen är nyanlagd. Men det enda som saknas är egentligen skyltar och vägmarkeringar – refugen och annat ser precis ut som det gör vid övergångsställen, med kantsten och så.
NilsO
Volvotok

Inläggav fjohan82 tis 12 sep 2017, 13:50

Användarvisningsbild
fjohan82
Volvotok

Kör: V60 D4 aut. Summum MY17 Electric silver

Inläggav llesrof tis 12 sep 2017, 22:19

Är det verkligen frågan om en omkörning? Handlar det inte om att TS passerar en bil? Om jag inte minns fel så finns det en definitionsskillnad där. Fotgängarna kan nog delvis skylla sig själva men TS menar att de var skymda bakom bilen som skulle svänga vänster. Då tänker jag som så att bilen som TS körde också var skymd för gångtrafikanterna. Man kan också fundera över lämpligheten att passera den svängande bilen när man inte kunde se vad som fanns bakom den, två gångtrafikanter till exempel. Det är sånt här man kan fundera över när man sitter hemma i soffan och själv inte vart med om det. Vi har nog alla gjort liknande saker. Det är så olyckor inträffar.

Själv höll jag på att köra på två ungar på ett övergångsställe för ett par år sedan. Bilen i mötande fil hade stannat på övergångsstället på grund av köbildning. Jag hade ingen kö och passerade därför förbi den. Då dök det upp två ungar som gått runt den stillastående bilen. Eftersom de dök upp precis när jag passerade så hann jag inte bromsa. Tur att ungarna såg mig. Jag hade sett dem om inte den andra bilen stått på övergångsstället. Det är därför man aldrig skall stå på ett sånt utan istället lämna en lucka där. ÄVEN vid köbildning.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
llesrof
Tävlingspostare

Kör: Inte Volvo längre.

Inläggav SRT ons 13 sep 2017, 17:21

Förvirrande information som vanligt från transportstyrelsen när en spark som ju använder medar både räknas som gående och fordon !?.
Kommer min Volvo att stanna nu (enligt forumet) när jag satt på en extradel som dessutom inte är original.
SRT
Uppkörning

Kör: Volvo S80 2.5T BSR- Blackbird - Hayabusa

Inläggav erikn ons 13 sep 2017, 21:17

NilsO skrev:Korsningen byggdes om för tre–fyra år sedan, och bilden på Google Streetview stämmer inte. Men jag ska se om jag kan ta ett foto.

Det har nog inte funnits ett övergångsställe där tidigare, korsningen är nyanlagd. Men det enda som saknas är egentligen skyltar och vägmarkeringar – refugen och annat ser precis ut som det gör vid övergångsställen, med kantsten och så.

I Nykvarn har de gjort likadant. Vägen rustades upp och det är gång- och cykelbanor där nu, och refuger som gjorda för att det ska bli övergångsställen, men det är inga där (än).
Erik
Volvo V70 -98 B5252FS
Yamaha XJ 900 -85
VW Polo -04
Användarvisningsbild
erikn
Volvotok

Kör: Polo -04

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Väg & Trafikdiskussion