Vad blir du irriterad på i trafiken?

...

Moderator: Moderatorer

Re: Vad blir du irriterad på i trafiken?

Inläggav llesrof ons 09 aug 2017, 23:07

grillchips skrev:Idag blev jag inte irriterad på mig själv, men lite skamsen snarare. Körde bakom en fin V70 Sport med övningskörningsskylt och personen tog det himla varsamt mellan varven. När bilen åkte förbi mig i en t-korsning såg jag ingen annan i bilen förutom föraren, likaså när jag stod bakom denna vid ett rödljus. Suckade lite åt att föraren glömt att ta bort skylten. Det blev grönt. Föraren körde inte. Föraren stod still. Bromsen var släckt men bilen rullade inte. Efter några sekunder tutade jag, och då ser jag passageraren i fram vika fram huvudet.

Förlåt! :lol:

He he he. I min ungdom stod jag och hetsade en övningskörare så att denne fick tjuvstopp. När denne väl kommit iväg och det var min tur att släppa upp kopplingen och köra iväg så fick jag också tjuvstopp. Rätt åt mig. :mrgreen:
"I didn't hear the question but the answer is aliens"
llesrof
Tävlingspostare

Kör: Inte Volvo längre.

Inläggav Mikeys lör 12 aug 2017, 13:25

Nu i förmiddags höll det på att gå käpprätt åt h-e...

Jag kom åkandes på en tvåfilig väg i Uppsala. Högerfilen är tydligt skyltad som bussfil mellan kl. 7-9 och 15-18, övrig tid en helt vanlig fil. Detta är strax efter 11-tiden. Jag håller i högerfilen i ca 45km/h och i vänsterfilen såsar en silverfärgad XC60 fram i ca 25km/h. I samband med att jag kommer upp intill honom kastar sig XC60'n i en medveten manöver in i min fil, så jag får stampa på bromsen och väja, med resultatet att jag studsar emot trottoarkanten mot gångbanan där det är fullt med folk. XC60'n kör sedan tillbaka in i sin fil och stannar vid ett rödljus en bit fram. I samband med att jag kommer upp sida vid sida sitter en gammal gubbe bakom ratten helt röd i ansiktet med en puls på säkert 500 och gestikulerar vilt, viftar mot skylten som säger "bussfil 7-9, 15-18" och gör en massa tecken som jag tolkar som "är du helt dum i huvudet, pöjkjävel!?". Han öppnade dock aldrig rutan och den stackars tanten intill honom drog ner hatten för näsan.

Är det acceptabelt att preja folk av vägen till höger och vänster för att man tror att de gör något fel? Uppenbarligen tyckte han det. Efter att ha kollat upp reg-nr är han hemmahörande 15 mil bort och enligt profilen på facebook är han f.d. polis. Oookej... ?:-/

Nä, nu börjar jag känna allt mer och mer att jag måste investera i en dashcam. Både för underhållningens skull men även för att stilla själen lite grann om något skulle hända någon gång. :) Jag upplever det som att trafiken bara under de senaste få åren har blivit bra mycket mer aggressiv...
Mikeys
Däckkrängare

Kör: S40 D2 Classic Momentum - 12

Inläggav Micce1980 sön 13 aug 2017, 00:08

Mikeys: Du skulle ju gjort ett envarsgripande på stört, hade ju varit hysteriskt kul sedan när hans gamla yrke kommit på tal. Om inte så anmäl rövhatten i efterhand. Klart du ska ha en dashcam, om inte så hade det ju varit kul att skicka videon till han :) Hoppas du överlever persen :)
Micce1980:s V60 viewtopic.php?f=51&t=134393
Förra V50:n viewtopic.php?f=51&t=112406

Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Användarvisningsbild
Micce1980
Tävlingspostare

Kör: V60 T4F aut MY12 Ocean Race

Inläggav joel80 sön 13 aug 2017, 00:26

Absolut läge för dashcam!! Hur gick det med dina fälgar? Blir ju smiting om nån prejar en så man får skador och sen lämnar platsen!
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Volvofanatiker

Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Inläggav fjohan82 sön 13 aug 2017, 01:04

Påminner lite om en händelse som drabbade mig under lördagen när jag skulle lämna Köpenhamn. Ligger i höger filen på en tvåfilig sträcka, snett framför till vänster ligger en Renault Zoe. Föraren, en yngre tjej, börjar blinka och vrida på ratten i samma sekund. Troligtvis ser hon inte mig, för när halva hennes bil är över i min fil verkar hon få syn på mig. Detta resulterar att hon snabbare än blixten vrider ratten åt vänster med resultatet att halva Zoe:n hamnar uppe på mittrefugen som är typ 2 dm hög. Sen vrider hon ratten lika snabbt åt höger så bilen kommer ner på körbanan igen.
Jag såg aldrig nån mer reaktion, hon svängde av i nästa korsning...
Tyvärr tror jag inte detta hamnade i kamerans blickfång.

Annars stör jag mig på det gamla vanliga som infinner sig när man entrar Sverige: Mittfilsmaffian, folk som rattsurfar, avsaknad av blinkers på framförallt nyare bilar och folk som inte gasar i uppförsbackar. Med det sista kan man tro att dom har en last i bilen på 60 ton... :roll:
Om man envisas att köra utan farthållare, hur svårt är det att trycka lite extra på gaspedalen när geografin så kräver? Jag känner mig som en F1-förare i varje motlut.
Användarvisningsbild
fjohan82
Volvotok

Kör: V60 D4 aut. Summum MY17 Electric silver

Inläggav grillchips sön 13 aug 2017, 08:08

Jag gasar alltid på i uppförsbackar om det exempelvis är 2+1 och jag ska köra om. Däremot händer det inte alltid så mycket då, 125hk (nåja, 136 etanolhästar) med en fullpackad bil gör det tungt, och det händer att jag misskalkylerar det hela och får många sura miner bakom mig.
Försöker dock ha lite bättre planering för sånt men ibland räcker det med lite motvind för att det ska gå extra tungt.

Sa jag att det ska bli skönt med ny bil? [emoji14] :)
Drömmer om:
Volvo XC60 T6 AWD Black R
Nuvarande:
Volvo V50 1.8F '08
Tidigare:
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Användarvisningsbild
grillchips
Volvonörd

Kör: Volvo V50 1.8F "R-Design" MY08

Inläggav Mikeys sön 13 aug 2017, 08:30

Micce1980 skrev:Mikeys: Du skulle ju gjort ett envarsgripande på stört, hade ju varit hysteriskt kul sedan när hans gamla yrke kommit på tal. Om inte så anmäl rövhatten i efterhand. Klart du ska ha en dashcam, om inte så hade det ju varit kul att skicka videon till han :) Hoppas du överlever persen :)

Haha, ja, såhär i efterhand är det ju kul att tänka på allt man kunde ha gjort. Men väl på plats blev jag väl mest lite chockad och satt bara och tittade förvånat genom fönstret på gubbem. Jag är ändå för feg för att göra något annat. Men jag klarar mig :)

joel80 skrev:Absolut läge för dashcam!! Hur gick det med dina fälgar? Blir ju smiting om nån prejar en så man får skador och sen lämnar platsen!

Det gick bra. Främst tack vare att jag kör på 15-tummare och kanten inte var så hög. Hade jag haft 17-tummare som är originalfälgarna på min version hade dom inte sett roliga ut. Men inte bara pga detta utan jag har ju själv klantat mig också vid ett antal tillfällen under mina 6000 mil tillsammans med bilen. Har dock hittills alltid klarat mig med bara smutsiga däcksidor på denna bil. :-)-)

fjohan, det där låter inte alls roligt! Jag åker själv neråt kontinenten på fredag så jag hoppas att jag slipper alla stollar i Sverige och Danmark iaf...
Mikeys
Däckkrängare

Kör: S40 D2 Classic Momentum - 12

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Föregående

Återgå till Väg & Trafikdiskussion