...

Moderator: Moderatorer

#1079853
Körde stadsbuss några år på -70 talet och fick lära mej från början att alltid försöka slicka höger trottoarkant om det blev rött eller man skolle svänga så att man skulle slippa ha en eller flera cyklister där, körde i Uppsala som nog kan klassas som en av sveriges cykelidiot tätaste stad.
Det sitter i fortfarande att stänga för cyklister på högersidan men om jag skulle missa det någon gång och jag ska svänga höger och får en cyklist där som ska rakt fram så måste jag ju släppa hen för eftersom jag ska svänga kommer ju hen från höger och jag tänker ju korsa hens körbana så "vadå inte högerregeln" ?:-/
#1080131
Funderar ibland på om det inte borde vara förbjudet för cyklister att "köra om" på insidan... i allafall i korsningar.
Borde vara en sån där dubbelregel. Man får inte som bilist "kapa" och man får som cyklist inte passera...
#1080200
joel80 skrev:Funderar ibland på om det inte borde vara förbjudet för cyklister att "köra om" på insidan... i allafall i korsningar.
Borde vara en sån där dubbelregel. Man får inte som bilist "kapa" och man får som cyklist inte passera...
Den är Bra Joel enkel att komma ihåg, men tyvärr så verkar det som om dom flesta cyklister har egna regler ändå precis som massor av bilister har med blinkersen :-(O)
av rid54
#1080213
Men om en bil och en cykel färdas i samma körfält (inga speciella cykelarrangemang) och en bil ska svänga höger och ger tecken, inte är det väl tillåtet för cyklisten att köra om på fel sida? Cykeln är ju ett eget fordon som ska ha sin plats i körfältet och som självklart ska lämnas plats i körfältet, men nån regel om omkörning på fel sida när framförvarande signalerar för sväng måste väl hindra de värsta vansinnigheterna?
#1080222
Ja, det är ju frågan. För man kan ju också formulera det såhär:

Om en bil och en cykel färdas i samma körfält (inga speciella cykelarrangemang) och cykeln ska rakt fram, inte är det väl tillåtet för bilisten att köra om till vänster och sedan svänga höger?

(Tack för de många svaren!)
#1080224
Oftast uppstår situationerna när bilar stått stilla eller trafiken är så rät så man krypkör före korsningen. Då går det fortare för cyklisterna och dom kan köra om till höger.. Vilket man ju får göra som cyklist.. Sen är det mindre lämpligt att göra det om en bil som blinkar höger närmar sig en korsning...
#1080260
joel80 skrev:Oftast uppstår situationerna när bilar stått stilla eller trafiken är så rät så man krypkör före korsningen. Då går det fortare för cyklisterna och dom kan köra om till höger.. Vilket man ju får göra som cyklist.. Sen är det mindre lämpligt att göra det om en bil som blinkar höger närmar sig en korsning...
Därför är det alltid bäst att slicka trottoarkanten vid sådana tillfällen, fast jag har faktiskt fått skälla av någon cyklist för detta någon gång, hen har kört upp med cykeln på trottoaren och knackat på fönstret för att sen häva ur sej en massa skit :-(O)
#1080659
När inte ens vår polis kan på ett begripligt sätt lyckas förklara skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart och dessutom inte kan se skillnaden själva så har lagstiftaren trots gott uppsåt misslyckats.
Jag har själv frågat och det blev mest suckar till svar.
Skyltarna är för lika och hur skall jag hålla koll på kanske 15 skyltar på 4 sekunder och någon som kommer snett bakom i 30km/h och hävdar sin rätt att köra rakt ut.
Dom som ritar in cykel och gångbanor idag verkar gå på LSD där allt är små rosa fluffiga moln.

Jag fortsätter att gnälla om att man vid nybyggen totalt skiter i att det finns cyklister. Man lägger byggen dikt an huvudvägen så alla gnäller om buller fast det finns 100m skog bakom
Vill man i framtiden bygga cykelväg eller bredda gångbanan så går det inte
#1080683
sthlm skrev:När inte ens vår polis kan på ett begripligt sätt lyckas förklara skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart och dessutom inte kan se skillnaden själva så har lagstiftaren trots gott uppsåt misslyckats.
Jag har själv frågat och det blev mest suckar till svar.
Skyltarna är för lika och hur skall jag hålla koll på kanske 15 skyltar på 4 sekunder och någon som kommer snett bakom i 30km/h och hävdar sin rätt att köra rakt ut.
Dom som ritar in cykel och gångbanor idag verkar gå på LSD där allt är små rosa fluffiga moln.
Nu vet jag inte vilken polis du har frågat, men det är bara cykelöverfart som skyltas.
Så det är rätt svårt att blanda ihop det med "skylten" för cykelpassage som är obefintlig.
#1080700
Tycker också det är rätt enkelt att se skillnad. Cyckelöverfarten är också alltid upphöjd samt har väjningspliktmarkeringar målade framför.
Det jag har svårare att komma ihåg är vilken som är vilken.. Alltså namnet på dem blandar jag ihop.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]