...

Moderator: Moderatorer

#1072061
Något jag stött på i trafiken ofta vid senare tidpunkter på dygnet efter solens nedgång både i bil och på mc gärna mellan Fredag - Söndag är att man blir helljusblinkad vid möte trots att man redan kör på halvljus och strålkastarna är rätt inställda.Brukar då slå över till heljus utan att slå ifrån igen och då blinkas det naturligtvis ännu mer. :D

Vid påbörjad omkörning av bilist gasar plötsligt bilen man håller på att köra om vilket leder till att man ibland får avbryta denna omkörning vid eventuellt möte och bilisten man försökt köra om återigen sänker farten och ibland bromsar trots att man håller rätt avstånd innan man ger sig på ett nytt försök med en förmodad större tur.
?:-/

Senast igår tyckte jag i kolsvart mörker att jag såg något som reflekterade en bra bit framför mig på en mörk och öde motorväg.Slog på helljuset och döm om min förvåning när det är en liten men nyare bil i detta mörker helt nedsläckt baktil men med fullt fungerande halvljus fram.Kör om lite förfasad och förvånad och blinkar på ett betryggande avstånd framför denna bil med dimbakljusen där bilisten då svarar med helljus som de tyvärr inte slår ifrån igen förrän en mötande blinkar på detta fordon.
?:-/

En annan mindre roande bilist är den som ständigt bromsar vid möte oavsett hur bred vägen än är där jag någon gång efter en längre stund utan att komma om blinkat med helljuset bakom och denna bil då vinglat fram och tillbaka i sin fil.Vad i hela friden står på undrar man ju då.
?:-/

Så min undran är om somliga kör omkring ständigt berusade eller totalt utan trafikkunskaper beroende på deras framförande av sitt fordon när jag mer än en gång undrat vad som egentligen står på gärna mellan Fredag - Söndag vid de senare tidpunkterna på dygnet.För något är ju uppenbart fel när detta händer alltför ofta. :!: :?: :D
#1072134
Jag tror att det är alldeles för många bilister med för dålig mörkersyn som är ute, som blir nervösa över allt ljus överallt och det faktum att dom inte ser något. Jag tycker ofta att jag möter bilar i mörker som ligger i mitten av vägen eller som nästan tvärnitar varje gång det kommer en cykel (med ljus) på en cykelbana bredvid vägen. Jag tycker att trafikrytmen i mörker överlag går mycket ryckigare och osäkrare än i dagsljus.

För ett par veckor sedan hamnade jag bakom en bil med helt släckta bakljus mitt i natten och blinkade på honom med helljuset. Bilen saktade ned kraftigt. Då körde jag "Joels teknik" med att tända och släcka mitt framljus och blinka igen för att försöka göra honom uppmärksam på ljuset efter vilket bilen stack iväg i en jäkla fart och försvann, fortfarande med svarta bakljus. Rent mjöl i påsen där, eller? :roll:

Sen är väl folk lite småstressade på kvällarna också och bara vill komma hem efter en lång vecka, varvid de inte längre tänker klart... På väg hem från jobbet igår kväll (Visst, det var fortfarande halvljust) så var det en bussförare som antagligen var i slutet av sitt arbetspass och bestämde sig för att han inte orkade vänta på att bussarna framför skulle köra först. Han glömde uppenbarligen helt bort att backspeglarna hänger en bit framför fordonet varvid han under sin taskiga manöver att ta sig förbi lyckades sticka hål i bakrutan på bussen framför med höger spegel inför en större skara passagerare på hållplatsen som alla (inkl. mig) drog en djup suck över att vi nu skulle bli stående ett tag till då han blockerade hela vägen...

Bild
#1072309
Norrortvolvo skrev:Såg du bussnummret mikeys ? Lär få byta dn spegeln när jag kommer till jobbet ikväll :) Gissar på 7230....
Ser ut att stå 7053...
#1072397
Norrortvolvo skrev:Såg du bussnummret mikeys ? Lär få byta dn spegeln när jag kommer till jobbet ikväll :) Gissar på 7230....
7053 stämmer som Joel skriver. Om du ändå jobbar på verkstaden så lär du nog ha ett större jobb när du kommer dit. Var en likadan buss som spräckte kylaren eller något liknande bara ett par hundra meter bort igår också. Det ångade rätt bra... :wink:
#1072539
Mabuse skrev:Förklaringen till dina observationer ligger i att det finns alldeles för många idioter ute i trafiken som inte borde ha körkort.
Tror att din observation är ganska rätt, men troligen fel ändå för många av dessa har inget körkort, men det går ju att köra ändå... :evil:
Mjukvara 3.0.3

Jag har valt att inte installera 3.0.3 än. Me[…]

VDASH- cem pin

du skriver att du köpt deras ODB menar du d&a[…]

Vad har du för symptom? Varnar den för n[…]

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]