...

Moderator: Moderatorer

#1023530
Av någon anledning kom jag och tänka på denna tråd imorse när jag var på väg mellan Arvika och Charlottenberg
Den bilist som låg först körde konstant 20 km/h lägre än tillåtna hastigheten, dock inte vid "Sefie-pinnarna" där hastigheten gick ner lite till.

Kan inte ha varit en som skulle njuta av vyerna omkring vägen eftersom det var becksvart ute...

Behöver jag påpeka att det var väldigt irriterande, då det på de få ställen man kan göra säkra omkörningar fanns ett möte...
#1023589
joel80 skrev:På en av de senare dashcamfilmerna jag lagt ut är det nära att en "snäll" långtradarchaffis orsakar en olycka (tillsammans med stressade bilister) då han först gick ut i vägren, (Väg 56 in mot Västerås, efter en av de första rondellerna...) men en bil längre fram stannade p.g.a nått problem så han var tvungen att gå ut igen.. Blinkade länge men folk fortsatte köra om.. Att få stopp på en långtradare är troligen inte så lätt, slutade med att han tryckte ut en av de som inte fattade varför han ville ut igen i mötande körbana, precis efter att en bil där kört om en annan lastbil som lagt sig i mötande vägren. 1 sekund senare och det hade blivit frontalkrock.
Jag går ut i vägren med husvagn om jag har sikt låååångt framåt och det inte ligger bilar framför, annars bedömer jag det för riskfyllt. Vissa bedömer det alltid för riskfyllt. Inget fel i det alls.
Så vitt jag vet har den som kör på vägrenen väjningsplikt mot de som kör på vägen. Alltså skulle lastbilsföraren ha stannat och väntat tills det vart fritt att köra ut på vägen igen. I alla fall i teorin. Att trycka ut en bilist som kör på vägen och tvinga sig ut när man inte kan fortsätta på vägrenen är således ett nidingsdåd.
av rid54
#1023607
llesrof skrev:
joel80 skrev:På en av de senare dashcamfilmerna jag lagt ut är det nära att en "snäll" långtradarchaffis orsakar en olycka (tillsammans med stressade bilister) då han först gick ut i vägren, (Väg 56 in mot Västerås, efter en av de första rondellerna...) men en bil längre fram stannade p.g.a nått problem så han var tvungen att gå ut igen.. Blinkade länge men folk fortsatte köra om.. Att få stopp på en långtradare är troligen inte så lätt, slutade med att han tryckte ut en av de som inte fattade varför han ville ut igen i mötande körbana, precis efter att en bil där kört om en annan lastbil som lagt sig i mötande vägren. 1 sekund senare och det hade blivit frontalkrock.
Jag går ut i vägren med husvagn om jag har sikt låååångt framåt och det inte ligger bilar framför, annars bedömer jag det för riskfyllt. Vissa bedömer det alltid för riskfyllt. Inget fel i det alls.
Så vitt jag vet har den som kör på vägrenen väjningsplikt mot de som kör på vägen. Alltså skulle lastbilsföraren ha stannat och väntat tills det vart fritt att köra ut på vägen igen. I alla fall i teorin. Att trycka ut en bilist som kör på vägen och tvinga sig ut när man inte kan fortsätta på vägrenen är således ett nidingsdåd.
Precis!

Och det blir ju då inte så svårt att föreställa sig varför man drar sig för att använda vägrenen... Att köra med släp i laglig fart (80, om nån missat det...) är ju -enligt vissa- en farligt långsam framfart, men man gör inte en vägrensutflykt helt lättvindigt, när man inser att det kan bli svårt att komma ut i körfältet igen. Har man dessutom nåt värdefullt och skakkänsligt i släpet vill man inte ut i vägrenen alls, det är inte helt sällan mera bucklor i vägbanan där...
#1023623
Lite min poäng.. Den som inte vill använda vägrenen behöver aldrig göra det. Om man nu inte kör traktor eller moppe... Då ska man väl ligga där om det går.. Eller har jag blandat ihop nått nu?
#1023679
Tja vad som än sagts i tråden så kan jag konstatera att man inte får körkort om man kör för sakta och inte följer med trafikrytmen. Detta drabbade sonen till en kollega i måndags, han kuggades vid uppkörningen för att ha kört fel väg till centrum (miljömässigt fel att ta längre väg än nödvändigt) och för att ha kört lite för sakta..

/Thomas
#1023719
Att moppe ska åka i vägrenen står det. Men ingenstans hur bred den ska vara innan den klassas som vägren. När är en vägren en vägren? Har ställt frågan till körskolan när jag tog A-kort 2012, och vi hade även en diskussion i väntrummet med flera körskollärare (för MC) när vi skulle köra upp. Ingen kunde svara hur bred den ska vara för att tvinga ut mopparna där. För om det inte finns vägren, så ska en 45 moppe ligga mitt i vägen.
#1023779
Funk skrev:Tja vad som än sagts i tråden så kan jag konstatera att man inte får körkort om man kör för sakta och inte följer med trafikrytmen. Detta drabbade sonen till en kollega i måndags, han kuggades vid uppkörningen för att ha kört fel väg till centrum (miljömässigt fel att ta längre väg än nödvändigt) och för att ha kört lite för sakta..

/Thomas
Det här att bli kuggad för en enskild händelse är populärt bland uppkörare att tro, men det är en sammantagen bedömning man gör även om alla saker inte berättas av inspektören. Om man kör för långsamt så kan det exempelvis vara ett tecken på att man är osäker på att hantera fordonet och det i sig är ett skäl till kuggning, inte att ligga något under hastighetsgränsen vid ett antal tillfällen.
#1023786
Lövet skrev:
Funk skrev:Tja vad som än sagts i tråden så kan jag konstatera att man inte får körkort om man kör för sakta och inte följer med trafikrytmen. Detta drabbade sonen till en kollega i måndags, han kuggades vid uppkörningen för att ha kört fel väg till centrum (miljömässigt fel att ta längre väg än nödvändigt) och för att ha kört lite för sakta..

/Thomas
Det här att bli kuggad för en enskild händelse är populärt bland uppkörare att tro, men det är en sammantagen bedömning man gör även om alla saker inte berättas av inspektören. Om man kör för långsamt så kan det exempelvis vara ett tecken på att man är osäker på att hantera fordonet och det i sig är ett skäl till kuggning, inte att ligga något under hastighetsgränsen vid ett antal tillfällen.
Det framgår väl av fört protokoll vad som är fel på enstaka punkter, om dessa är av arten att det medför "ej godkänt". Så fick jag det förklarat I alla fall..

/Thomas
#1023988
Är det mycket trafik och jag tar mig fram med lägre fart än omgivningen av någon anledning så går jag INTE ut i vägrenen, av de orsaker som talats om tidigare i tråden, med risk att fastna där osv.
Är det lite trafik däremot så gör jag det gladeligen! 8)
#1024275
Trafikanterna har olika åsikter om hastighetsgränser och vilken hastighet som är lämplig. Trafikanter idag har heller ingen känsla för smidighet och vill absolut inte samarbeta. Var och en håller på "sitt" och fabricerar själva argument för att försvara sitt beteende.

Kanske detta skulle hjälpa?

Lämplig skyltning på landsväg (LGF hänvisas till terrängen) :mrgreen:
Bild

Denna skyltning skulle kanske underlätta på de trefiliga vägarna runt vår huvudstad? ?:-/
Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]