...

Moderator: Moderatorer

#1000975
grillchips skrev:Bakomvarande som tutar på en för att man i en väl trafikerad korsning stannar vid rödljuset trots att det är grönt, för att filerna framför är smockfulla. Jag avvaktar hellre och riskerar att få vänta en omgång än att blockera korsande körfält, men det verkar inte alla köpa.
Bilagor
imagesPNULXPQH.jpg
imagesPNULXPQH.jpg (8.39 KiB) Visad 3779 gånger
#1001006
Grillchips: Förra gången det hände mig var jag ytterst nära att sätta på varningsblinkersen och gå ur bilen och i all vänlighet fråga bakomvarande hur den tänker när hela korsningen är full av bilar... Jag blev räddad (för jag vet inte om jag hade vågat... :) ) av att bilarna framför började rulla.
Användarvisningsbild
av erikn
#1001055
grillchips skrev:Bakomvarande som tutar på en för att man i en väl trafikerad korsning stannar vid rödljuset trots att det är grönt, för att filerna framför är smockfulla. Jag avvaktar hellre och riskerar att få vänta en omgång än att blockera korsande körfält, men det verkar inte alla köpa.
Där fick du pluspoäng. Jag har råkat ut för precis samma sak.

Fast det är inte alla korsningar det är självklart. Här i närheten av mig är det en fil före trafikljuset, på andra sidan fortsätter det i tre filer varav en är bussfil rakt fram i mitten. I nästa korsning ska jag till vänster, och där är det rött och stopp i filen så att man inte får plats utan att blockera. Bilen bakom mig ska till höger i nästa korsning och där är det helt fritt. Den personen är inte speciellt glad åt att jag stannar före korsningen...

https://www.google.se/maps/@59.1980715, ... 312!8i6656
#1001090
joel: Haha! Ja, jag tittade i backspegeln lite surt och där satt en äldre herre i sin gamla 850. Hade förmodligen varit en enkel match men vafan... :D

Brainy: Det händer tyvärr lite för ofta. Sedan står de som ska korsa och hänger sig på tutan för att puckot inte har något vett i kroppen.

erikn: Jag köper det scenariot, absolut. Ska erkänna att jag själv suckat i sådana lägen men jag gör absolut ingen grej av det, jag förutsätter att bilen framför inte vill vara i vägen i onödan ändå liksom.
Såhär ser det ut vid mitt exempel:
https://www.google.com/maps/@59.360128, ... 312!8i6656

Vänsterfil: rakt fram.
Högerfil: svänga höger och rakt fram.
Problematiken som har blivit här då det är en väldigt trafikerad sträcka under rusningstid (åt båda håll) är att EFTER denna korsning så blir högerfilen en högersväng only medan vänsterfil är rakt fram som efter den korsningen (60m fram) i sin tur blir likadan. Dvs högerfil = högersväng only, vänsterfil = rakt fram samt vänstersväng.
Det syns bättre om man klickar fram lite men bilderna är gamla så bygget är inte kvar och det är tvåfiligt hela vägen fram till den "större" korsningen.
Så här kloggar det ofta igen rejält men för det mesta är det ett ganska sjyst samspel från de som är vana vid denna plats.
Mest förbannad blir jag på de som efter första korsningen ska ta den där "höger only", men ligger i vänsterfil för att glassa förbi köerna och sedan ligga kvar i vänsterfil halvvägs fram till där högerfilen bryter av. Här använder förvånansvärt många blinkers ska tilläggas. Men de blockerar istället vänsterfältet varpå de bakomvarande där blir tokiga eftersom de ska rakt fram och fastnar bakom en som tror att han är Dr Alban, som alltid går före i kön.
Här skulle jag kunna underlätta för trafiken och släppa in en sån pajas, men det gör jag otroligt sällan. Folk får tuta bäst de vill på honom, han är ändå det största rövhålet.
#1001142
Vissa fotgängare..... Varför ska de prompt lämna området som de har rätt att bruka för att ta sig över vägen, Röd linje. Inte för att jag inte kan vänta tre sekunder till men vissa blir ju glada och tackar med handen eller visar sin uppskattning för att jag följer lagen på annat sätt. Då vore det ju trevligt om de höll sig inom det vitmarkerade området. Att gå enligt den gula linjen har jag ingen åsikt om men det vore ändå trevligt om alla gick rakt som den gröna linjen. :wink:
Bilagor
M15-1.jpg
M15-1.jpg (39.48 KiB) Visad 359 gånger
#1001362
Idag kommer jag ikapp en Volvo och en långtradare på landsväg. 90km/h hastighetsgräns.. Jag låg i ca 95km/h.. Långtradaren och Volvon i ca 85km/h.
Ser fordonen under lätt lång sträcka och märker att Volvon trots flera tillfällen inte kör om.

När jag kommer ikapp lägger jag mig skapligt långt bakom Volvon. (Alltså inte slicka kofångare för att jag ska om utan vettigt avstånd för att se saker framför. Vid nästa långa raksträcka, där volvon inte heller gör nån ansträngning för att köra om påbörjar jag omkörningen. Känner att då avståndet mellan tradaren och Volvon var skapligt långt så gör jag den i etapper. (Raksträckan inte lång nog om jag ska hålla mig från att gasa upp allt för snabbt.. Men så fort jag är jämsides med volvon börjar han gasa lite och när jag blinkar in för att köra in mellan honom och tradaren blir han tokig och blinkar som satan med helljusen och lägger sig skitnära. Jag kör om tradaren efter nästa krök.. Och Volvon ligger kvar bakom.. Trots massor av låååånga raksträckor med god sikt och utan möte.

Hur i helvete är man funtad när man gör så? Vad ville människan?Ska man inte köra om kan man väl inte bli förbannad om nån annan tar chansen? Menade föraren att jag skulle behövt vänta tills det kom en raksträcka lång nog att köra om båda?! Vissa förare blir jag inte klok på...
#1001413
Tänk att det finns Volvoförare som trots detta eminenta forum beter sej som idioter i trafiken! Jag som trodde alla hängde här :lol: :lol: :lol:
#1001525
En variant på grillchips irritation ovan, fast ur en cyklists synvinkel, som jag råkat ut för nästan varje dag denna vecka:

Jag cyklar på en cykelbana som går parallellt med en huvudled. Det finns vägar som leder in på huvudleden och där cykel- och gångbanan och dessa vägar korsar varandra finns det normalt övervakning med trafikljus. Nu står trafikljusen och blinkar orange och bilar som vill in på huvudleden släpps knappt in, utan det är full fart på huvudleden. Bilar som står som nummer två i ordningen att åka ut på huvudleden ställer sig tätt bakom förstabilen och blockerar övergången för fotgängare och cyklister. Eftersom det är bra flöde i riktningen på huvudleden borde det också vara det på cykelbanan eftersom den går parallellt med huvudleden, men enda sättet att komma vidare på cykeln är att köra runt framför förstabilen för att kunna fortsätta vidare rakt fram. Detta är ju inte alls effektivt, eftersom man då kommer att blockera de chanser till att köra ut på huvudleden som förstabilen har under den tid det tar att passera med cykeln.
#1001534
En aning störande och stressande. Kom längst fram till ett rödljus på en 40 km/h sträcka i city idag, Fick där en stresspelle som kom upp bakom mig när jag stod och väntade. Efter rödljuset ligger han så nära att jag bara ser halva hans motorhuv på dennes golf. Vill inte ha han där så ökar lite till 45 km/h och släpper till 40 km/h igen. Då drar han om och tutar son F-N. Synd att jag inte behöver en ny bakstötfångare för då hade jag lätt kunnat skaffa en idag :wink:

Såg dessutom några förare med luren vid örat, antar att det var helgplanering på högsta nivå :)
  • 1
  • 302
  • 303
  • 304
  • 305
  • 306
  • 543

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder