Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#890182
Fiamma Caravanstore är den markis som jag har till vagnen. Det är ju fruktansvärt smidigt, bara rulla ut, sätta ner tältpinnarna och dra fast stormlinorna, klart! Sen kan man ju komplettera med sidor och/eller vindskydd för att få en lite mer skyddad miljö och slippa sitta i stormvindar när man äter mat eller njuta av en kall pilsner (eller två)!

//David
av Larzan
#890431
Vi använder resetält av märket Starcamp Futura 390.
Det höll för de berömda stormvindarna i Kroatien vilket inte många markiser, partytält mm inte gjorde trots stormband.

Det är ett perfekt extrarum när man är ute och reser, väger ca 17kg.

Vi körde väldigt lugnt ned till Kroatien ifrån Stockholm och via Danmark? Inga färjor denna gång)
Åkte hemifrån på söndag förmiddagen och kom fram på onsdag lunch.
Nattade i Malmö, Brinkensee och Inzell.
Vilka härliga landskap, bergspass, vägar och en trafikmoral som man önskade fanns hemmavid också.

Ska uppdatera bloggen inom snar tid om resan.
Nästa år åker vi igen.
Fast då från Rostock.
Användarvisningsbild
av wendtan
#892749
Vi köpte en Polar 550 lite innan sommaren, trevlig vagn som fick mig att behöva ta utökat B :lol:
Med V70n är det ett ganska trevligt ekipage att dra runt på.
av mattish
#892835
Larzan skrev:Vi använder resetält av märket Starcamp Futura 390.
Det höll för de berömda stormvindarna i Kroatien vilket inte många markiser, partytält mm inte gjorde trots stormband.

Det är ett perfekt extrarum när man är ute och reser, väger ca 17kg.
Funkar det bra att ha möblemang osv i? Nu tänker jag på 4 st stolar och ett bord, inte ett åretruntmöblemang :)
Vårt tält råkade ut för ett batteri som inte ville vara med längre, med stora hål i taket.... Suck.
Tankarna på ett lättrest förtält fanns dock innan.
av Larzan
#893589
mattish skrev:
Larzan skrev:Vi använder resetält av märket Starcamp Futura 390.
Det höll för de berömda stormvindarna i Kroatien vilket inte många markiser, partytält mm inte gjorde trots stormband.

Det är ett perfekt extrarum när man är ute och reser, väger ca 17kg.
Funkar det bra att ha möblemang osv i? Nu tänker jag på 4 st stolar och ett bord, inte ett åretruntmöblemang :)
Vårt tält råkade ut för ett batteri som inte ville vara med längre, med stora hål i taket.... Suck.
Tankarna på ett lättrest förtält fanns dock innan.
Absolut.
Tältet är väldigt lådformat och rymligt.
Här har vi spritt ut våra möbler i tältet.
http://larzan.wordpress.com/2014/06/25/ ... vscamping/


Bloggen är nu uppdaterad med resan från Kroatien.
Användarvisningsbild
av Vojje
#893842
vad skulle ni säga är fördelen med ett sådant tält jämfört med ett mer traditionellt förtält
av Larzan
#893999
Vojje skrev:vad skulle ni säga är fördelen med ett sådant tält jämfört med ett mer traditionellt förtält
Ca 55kg lättare.
Väldigt smidigt.
Speciellt när man är på resande fot.


Men ska jag stå veckovis på någon plats. Då åker nog det vanliga förtältet upp.
Användarvisningsbild
av Vojje
#894272
ok, det betyder att jag står i valet mellan markis och resetält.
Att en markis är busenkelt att få upp är ju klarlagt med hjälp av videor på youtube etc.
Hur pass enkelt ett resetält är vet jag faktist inte, men insynsskyddet (och därmed det imaginära stöldskyddet av inventarier) är ju klart bättre. Hörde faktiskt att ngn blev bestulen på sitt förtält på en camping. Hårresande!
Nåväl, jag har hela vintern på mig att fundera :D
av Larzan
#895112
Påskmarkis, Kassettmarkis eller resetält.
Smaksak och kanske skiljer 10kg mellan dessa som mest.

Min erfarenhet säger att många glömmer förankra markisen ordentligt och de blåser upp på taket med skador på vagnens tak och väggar samt med skador på markisen.

Men kommer man ihåg ett par stormband och förankring så är det en smidig lösning och alltid redo.

Som sagt, smaksak.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 31

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]