Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1565485
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Efter några hemska snöfall tyckte jag att det var dags. Så jag köpte en snöslunga, detta för nästan 10 år sedan. Den har jag använt 3 gånger. :-) En av mina bästa investeringar!
Jag köpte ny i höstas! En eldriven! Sjukt imponerad av den nu efter flera rejäla stormar. Vi har en bit över 60cm snö här utanför Gävle så den har fått jobba hårt! :)

En sån här:
7045-SNT2400E-K2753%201.jpg
Min är också elektrisk!! :-D Den har även en ”gummilist” som går emot marken. Det blir västan helt snöfritt där man kör fram. Blir inga märken på dom fina betongplattorna!
Jag är sjukt nöjd med den, köpte den på rea hos clasohlsson.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1565486
Såg att den fanns kvar i sortimentet,

https://www.clasohlson.com/se/Snoslunga ... r315053000
Användarvisningsbild
av lennarte
#1565976
Var ute och skottade i morse, var 3 - 4 cm igen... Sedan töade det och i eftermiddags frös det på. "Snorhalt" på småvägarna, men saltat på större vägar. Men nu laddar det om. Snöstorm och ner till -15° och upp till 20, kanske 30 cm snöunder några dagar. Tågen har redan börjat ställas in. Får se hur det går här. Just nu har det börjar "söder om åsen" och ska komma hit i natt, eller i morron bitti. Blåsten hat redan börjat att "ta i"..... :-o
Användarvisningsbild
av joel80
#1566001
lennarte skrev:Var ute och skottade i morse, var 3 - 4 cm igen... Sedan töade det och i eftermiddags frös det på. "Snorhalt" på småvägarna, men saltat på större vägar. Men nu laddar det om. Snöstorm och ner till -15° och upp till 20, kanske 30 cm snöunder några dagar. Tågen har redan börjat ställas in. Får se hur det går här. Just nu har det börjar "söder om åsen" och ska komma hit i natt, eller i morron bitti. Blåsten hat redan börjat att "ta i"..... :-o
Spännande. Bild
Här börjar de mindre vägarna bli riktigt smala. Folk har inte så många ställen kvar att göra av med snön. Mina föräldrar har 2 meters vallar man måste kasta snön över för att få undan den... inte snöat mer än 5cm per dag senaste dagarna så hoppas de börjar åka ut och ta bort lite vallar och högar nu innan nästa stora snöfall. Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
#1566026
Här har de öppnat stadens snötipp ”så att privatpersoner och fastighetsägare kan köra bort snö”. Devisen här är att vi sköter staden tillsammans.

Så det är väl bara att lasta bagagerummet i volvon med brun snö och tunga isklumpar…

Med tanke på hur mycket snö och hur höga vallar som finns i centralt i stan så får man väl hoppas att alla fastighetsägare och privatpersoner trollar fram traktorer och lastare ur sina garage och kör dit snön. :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566089
Här har dom nästan tagit bort snön i väderraporten, det är ändrat till 6 - 7 cm snö bara. Men det blåser ordentligt. Det verkar (som jag skrev ovan) att det inte kommer över Hallandsåsen. Kristianstad, Hässleholm på andra sidan har fått "sin del" idag. Hoppas det håller sig där, frugan ska fick rycka in och jobba, ska köra kl 06:45 i morgon bitti. Hoppas hon slipper snödrivor, det blir ofta det i denna vinden. Just nu är det fint snö horisontellt, 12,5 m/s i medelvind och 21 m/s i byvind. Och fortfarande "Snorhalt"
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1566115
När vintern kommer till Skåne...
.
Screenshot_20240103_235739_SamsungInternet_copy_1080x1846.jpg
Screenshot_20240103_235739_SamsungInternet_copy_1080x1846.jpg (388.71 KiB) Visad 230 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
#1566116
fjohan82 skrev:När vintern kommer till Skåne...
.
Screenshot_20240103_235739_SamsungInternet_copy_1080x1846.jpg
Man borde förbjuda lastbilar/tradare som inte har med sig snökedjor att köra genom områden med snövarningar. Det är som vanligt långtradare som blockar längst fram som jag förstod. I bredd och i mängder.

Det är ju samma sak varje år fast på olika ställen i landet. Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1566117
joel80 skrev: tor 04 jan 2024, 00:30
fjohan82 skrev:När vintern kommer till Skåne...
.
Screenshot_20240103_235739_SamsungInternet_copy_1080x1846.jpg
Man borde förbjuda lastbilar/tradare som inte har med sig snökedjor att köra genom områden med snövarningar. Det är som vanligt långtradare som blockar längst fram som jag förstod. I bredd och i mängder.

Det är ju samma sak varje år fast på olika ställen i landet. Bild
Ja det finns många länder som har krav på kedjor, borde helt klart vara samma sak här.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566134
Vi har lag på vinterdäck. Men bara om det är snö. Hur är lagen om det blir snö och det inte var snö när man körde hemifrån? Det är ju inte lätt att "sko om" ett ekipage med 7 till 10 axlar och dubbelmontering på många av dom "på vägen" Sedan hjälper ju inte kedjor om du behöver stanna. Då kommer ju släp/trailer upp jämsides....
Här blev det inget oväder, trots bara c:a 90 km till Hässleholm. Nästan vindstilla och -4°. Ingen snöskottning idag, det som kom har blåst vidare 😁😁
  • 1
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]