Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1213285
Exyzäta skrev:Det behöver inte vara roligt bara för att det är glatt!
Man behöver inte gå i snö och sörja heller. :D
Användarvisningsbild
av grillchips
#1213290
vetten skrev:Ja det är ju sjukt, i flollträsk ställer man in busstrafiken bara för att det är halkrisk.
Ja, något knas är det ju onekligen. Vad är det för typ av däck på bussar? De är ju klart och tydligt inte tillräckliga i sånt här väder. Jag låg bakom två bussar påväg hem från BVC imorse och nära hemmet är det en ganska brant och lång uppförsbacke, där jag då såg att bussen längst fram nästan tagit sig hela vägen upp men fått stopp och nu backade ner. Bussen framför mig ställde sig åt sidan så att jag kunde köra förbi, vilket jag gjorde och ut i mötande fält för att kunna ta mig förbi hela schabraket.
Redan då anade jag oråd, åkte hem och ställde bilen i garaget för att sedan gå till busshållplatsen för att åka till jobbet. Där fick jag stå i ~30min (7min-trafik) innan jag kollade SL's rapporteringar och bestämde mig för att jobba hemma.
av Lövet
#1213291
Jag brukar försvara Sthlm eftersom problemet är inte att "folk inte kan köra bil" utan att vägar som i andra städer har 1000 bilar per timme har 100.000 bilar per timme här. Men hur fan kan det vara så svårt att få en buss att åka i 5 centimeter snö? Mer är det ju inte! Har de inte vinterdäck, eller åtminstone grovmönstrade däck, på drivhjulen? Visst är det väl lag på det?
av Exyzäta
#1213307
Lövet skrev:Jag brukar försvara Sthlm eftersom problemet är inte att "folk inte kan köra bil" utan att vägar som i andra städer har 1000 bilar per timme har 100.000 bilar per timme här. Men hur fan kan det vara så svårt att få en buss att åka i 5 centimeter snö? Mer är det ju inte! Har de inte vinterdäck, eller åtminstone grovmönstrade däck, på drivhjulen? Visst är det väl lag på det?
Klart att det är lag på vinterdäck på tunga fordon. På drivhjul och styrande axel ska det sitta vinterdäck.
Vinterdäcken är olika beroende på belastningsindex. Alltså en tyngre bil ska ha en viss kontaktyta mot underlaget och sedan finns det skillnader på om det gäller bussar, anläggningsbilar eller vanliga lastbilar. Sedan skiljer man även på var de kör mestadels. City, eller runt citykärnan, eller fjärrtrafik nästan uteslutande på landsväg.

På våra tankbilar har vi enbart Continental och ALDRIG några regummerade då de inte håller. Vi kör antingen fullastade eller tomma, delvis lastat är undantag då det kan skvalpa rätt rejält med mycket otrevliga köregenskaper.
64 tons totalvikt och begränsade till 80 km/h.
Bilagor
69F14793-362C-4A17-ADEB-4209C8254F12.jpeg
69F14793-362C-4A17-ADEB-4209C8254F12.jpeg (1.72 MiB) Visad 845 gånger
av Lövet
#1213314
Jo men hur är det möjligt att fastna när det ser ut så här då?
(Säg till om bilden inte funkar)
Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
#1213317
Jo, bilden funkar. Den bussen har "vikt ihop" sig. Då kommer du ingenstans utan att backa ur situationen. Men , enligt en bussförare jag känner på Söderhallen i Stockholm, får de inte backa en ledbuss själv. Det måste ett trafikbefäl göra.
Användarvisningsbild
av vetten
#1213325
Klart att det är svårt att köra i halkan med motor och drivhjul i "släpvagnen"
Användarvisningsbild
av joel80
#1213326
Enligt SLLs presschef åker bussarna på allvädersdäck. Suck...

Och i nästa andetag säger han att det är snorhalt och då hjälper inga däck.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -slussen-1


"-Vi kör med allvädersdäck, men det är snorhalt helt enkelt. Då hjälper inga däck."


JO! DET ÄR NÄR DET ÄR SNORHALT MAN MÅSTE HA VINTERDÄCK!
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 188
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]