Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#1138069
Regeringen skall ju plocka fram 80 000 "enkla jobb" till våra nytillkomna medborgare så det är väl bara att köpa in 40 000 snöskyfflar och skicka ut dom för att skotta!?
Men låt mig gissa att det är kränkande, för kallt och för tråkigt och att ingen vågar ta fighten och riskera att bli uthängd som rasist.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1138117
Ja snart får vi inte ha vinter i landet heller, det är ju kränkande för de som kommer från varmare länder. Bara stryka vintermånaderna ur kalendern :lol:
Användarvisningsbild
av sthlm
#1138618
Satan vad halt det var i Stockholm idag!
Det är inte ofta jag känner mig "mesig" men idag behövdes det verkligen köras försiktigt.
Bilar som glider i sidled från stillastående och som inte kommer iväg trots att dom är försiktiga med gasen hör väl inte till vanligheterna.
Inte roligt att se alla bilar i dikena och avtryck av bilsidor snövallarna.

Men underbart väder att kör lite brett i :D
Finns det mer man kan stänga av för att "öka körbarheten"?
Bilagor
DSTC.jpg
DSTC.jpg (304.87 KiB) Visad 890 gånger
av Schmoyoho
#1138678
Går att koppla ur yaw-sensorn under passagerarsätet (?) så stängs DSTC av helt medan AWD och ABS behålls. Men det är ju lite extra mycket next level och kanske inte så passande i trafik.
av llesrof
#1138720
Eftersom bilar med Haldex och liknande system hela tiden pendlar mellan att vara framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna så tycker jag att de är lynniga om man av någon anledning vill busköra i halka. Man får liksom ta i och provocera så man skiter ned sig och då kommer allt på en gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1138734
På XC60in räcker det länge med att stänga av ESC, awdn gör att det blir bakhjulsdriven känsla och den går som på räls tycker jag, man sk aprovocera mycket innan man blåser av.
av llesrof
#1139007
Derank skrev:På XC60in räcker det länge med att stänga av ESC, awdn gör att det blir bakhjulsdriven känsla och den går som på räls tycker jag, man sk aprovocera mycket innan man blåser av.
Stabilt är ju just vad det är. Det svåra är att köra med kontrollerad sladd. Visst går det att få sladd om man gasar på som en galning och svänger men det känns allt annat än kontrollerat. Kompisen hade en VW Passat med torsenkoppling (vissa årsmodeller hade det) och den var busenkel att styra med gasen så att säga. Till och med en medelmåttig förare som jag kunde det. Jag har aldrig lyckats köra varken min gamla XC70 -06 eller Skoda Superb -13 på det viset.
Användarvisningsbild
av joel80
#1139009
Åh.. det kommer jag ihåg fråmn mina gamla "Oplar"... En Opel, flera Oplar.. eh... ;)

Första bilen jag hade var en Opel Rekord. Den gick det att göra så med.. styra sig runt kurvor med gasen..
Samma sak i nästa Opel som var en Omega. :)
Då var det extra skoj när vintern kom..
Användarvisningsbild
av Derank
#1139026
Nä, man kan man inte jämföra med en bakhjulsdriven bil som tex är lätt i baken, alla här som haft 740 vet vad det är att åka på tvären, om man sedan kan kalla det kontrollerat el om man bara hade tur vet jag inte, man var ju lite kaxigare i trafiken för 20år sedan, då kunde kan ju ta ett par extra varv på snedden i rondellen bara för att.
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 188

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]