Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#175048
Genre: Skönlitteratur
Författare: Raymond Khoury
Titel: Den siste Tempelriddaren
Baksidestext: Akko, år 1291. Medan staden brinner efter angreppet av sultanens trupper, sätter Tempelfalken segel och för bort en liten skara riddare, åt vilka ordens stormästare anförtrott ett mystiskt skrin. Skeppet försvinner spårlöst.
New York City, nutid. Fyra ryttare, utklädda till tempelriddare, anfaller Metropolitanmuseet under det högtidliga öppnandet av en utställning med skatter från Vatikanen och stjäl en medeltida chiffermaskin.
Därmed kastas FBI-agenten Sean Reilly och arkeologen Tess Chaykin in i en livsfarlig katt-och-råttalek med skoningslösa mördare. Det riskfyllda äventyret för dem genom tempelriddarnas mörka historia; över Manhattans kyrkogårdar, tvärs över kontinenter, till ödsliga bergstrakter i Turkiet och in i Vatikanens innersta. Slutligen upptäcker de en häpnadsväckande hemlighet som kommer att skaka den religiösa världen i dess grundvalar.

Den som gillar DaVinci-koden kommer säkert gilla den här boken med. Historia/kultur/thriller/action i samma paket. Lite mer enkelspårig (och lätt) än Dan Browns roman men absolut läsvärd. Bra inläsare i talboksformatet (Peder Falk).



M V H
---> M10
av mercedes benz
#179294
läser just nu "svensk maffia" ISBN 978-91-1-301593-4
är med på åhlens bokrea för 99:- ibland är verkligheten mer spännande än dikten.

andra höjdare som nyss lästs är bla; boken om mötley crue, "snabba cash" av lapidus och hinsehäxan.
av matzen10
#188174
mercedes benz skrev:läser just nu "svensk maffia" ISBN 978-91-1-301593-4
är med på åhlens bokrea för 99:- ibland är verkligheten mer spännande än dikten.

andra höjdare som nyss lästs är bla; boken om mötley crue, "snabba cash" av lapidus och hinsehäxan.
Ja det finns en hel del kul att läsa/lyssna på! Och nuförtiden så behöver man ju inte förknippa böcker med Doris Lessing och Franz Kafka och andra tuuunga författare! :)

M V H
--> M10
av matzen10
#188182
Genre: Skönlitterär historia
Författare: Lucy Lethbridge
Titel: Sanna historier om pirater
Baksidestext: I 300 år regerade sjörövare alla världshav. Här berättas om de mest fasansfulla och beryktade piraterna och om sjömännen som ägnade sina liv åt att bekämpa dem. Även piratkvinnorna får ett kapitel. Piratlivets olika aspekter presenteras: regler ombord, olika båttyper, intäkter och en beskrivning av de gruvliga straff som väntade de ertappade.

Den här boken passar både vuxna och lite större barn. Inte så blodiga detaljer. Intressant att få klarhet i vad som var/är myt och vad som är verkligt. En aha-upplevelse var att de som valde att bli pirater ofta gjorde det för att få arbetsvillkor som var drägliga, till skillnad från de arbetsvillkor som fanns i respektive nations flotta. Därför rånades, i stort sett, bara nationellt anknytna handelsfartyg. Det fanns en heder i att låta privatägda handelsfartyg passera utan att bli rånade. Men självklart fick dessa lämna en "tullavgift" istället ;-).
Jag fick intrycket att piratledarna kan jämföras med dagens fackpampar som värnar om drägliga arbetsvillkor för sina medlemmar. Lite av dåtidens LO kan man säga!
av matzen10
#191221
Genre: Deckare
Författare: Erik Thulin
Titel: Mordbibeln
Baksidestext: Ett bestialiskt mord inträffar och kriminalkommissarie Lennart Eliasson försöker
förstå det demonstrativa i handlingen. Han får snart hjälp i utredningsarbetet
av lokalreportern Elon Appelgren från Värnamo Nyheter. Ännu ett mord begås där
offret plågas till döds. Samtidigt rullar en stor miljöskandal igång.
Väl komponerad intrig och trovärdig persongestaltning i denna kriminalroman i
Smålandsmiljö.

Erik Thulin är själv polis och har tidigare arbetat (bl.a.) som journalist vilket gör att det är lätt att följa de två huvudpersonerna i boken; en kriminalkommisarie och en journalist. På det hela taget en bra story, om än otäck!, som är lättläst (lättlyssnad i mitt fall) med inslag av huvudpersonernas vardag utanför jobbet. Bitvis väldigt detaljerad beskrivning men inte störande. Rekommenderar boken från denna relativt färske författare och ser fram emot kommande titlar med lite mer "fylligt" innehåll. Kanske med inslag av dykning, militaria och annat som Erik Thulin verkar väl förtrogen med?!

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
#192655
Har fått påtryckning av Mats att jag ska skriva här när jag läst en bok så under protest så kommer här den senaste. (Jag tänker inte ställa upp det lika fint som Matte)

Läser inte allt för mycket skönlitteratur utan försöker mest förena nytta med nöjje när jag läser så det blir mycket som har med min jobbinriktning att göra.
I söndags började jag dock läsa en bok som låg tillräckligt nära management och verksamhetsutveckling men som fått stå länge i bokhyllan utan att jag läst den. Hade jag vetat hur bra den var så hade jag garanterat läst den tidigare.

Titel: Så blir du rik!

Författare: Donald Trump
Förlag: Storm Förlag
Bandtyp: Pocket, Språk: Svenska
Utgiven: 200604, Antal sidor: 285
ISBN10: 9185417149
ISBN13: 9789185417148


"Donald J Trump har varit lika med den amerikanska drömmen personifierad i mer än trettio år. I sin bok, Så blir du rik, förklarar fastighetsmogulen och multimiljardären hur man går till väga för att uppnå framgång och rikedom à la Trump. Boken är fullspäckad med sunt förnuft, råd och smarta regler."

Nåja, rik blir du garanterat inte på att bara läsa den där boken men den var mycket intressant att läsa. Jag började läsa den sen kvällning och klarade inte av att lägga ifrån mig den förrän jag kommit fram till bakre pärmen framåt 03.40 på morgonen :oops:

Så nu kan jag den, bara vända upp och ned och in i bokhyllan igen :wink:

Är du nöjd nu Mats så det går bra att vänta tills jag läser skönlitterärt igen eller måste jag börja recensera facklitteratur så alla här får veta hur insnöad jag är?

mvh
Anders
av matzen10
#194902
mercedes benz skrev:läser just nu "svensk maffia" ISBN 978-91-1-301593-4
är med på åhlens bokrea för 99:- ibland är verkligheten mer spännande än dikten.
Genre: Samhälle
Författare: Lasse Wierup
Titel: Svensk maffia, en kartläggning av de kriminella gängen
Baksidestext: Förf. menar att det numera finns en svensk maffia. Kriminaliteten har förändrats och har nu de klassiska maffiainslagen utpressning och beskydd, beställningsmord, tystade vittnen, mutor, spektakulära och våldsamma rån och uppgörelser. Bakom eskaleringen av brottsligheten finns välorganiserade och starka grupperingar: Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet Wolfpack, Original Gangsters, Albanligan, Uppsalaligan m.fl.

Håller med "mercedes benz" om att det var en synnerligen spännande bok om de mer eller mindre (o)synliga, organiserade, brottssyndikaten som man annars bara läser om i tidningarna.
Förf. har lagt fokus på interna maktkamper och våld. Intervjuer med kända, och anonyma, källor inom dessa grupperingar samt den information som finns polisiärt. Möjligen hade jag även velat ha allmänhetens syn på dessa grupperingar och politikernas syn med för den delen. Fast boken kanske inte hade varit möjlig att göra då?
Intressant med historiken kring uppkomsten och etableringen i Sverige oxå!


M V H

---> Matzen10
av matzen10
#194903
Brainded skrev:Är du nöjd nu Mats så det går bra att vänta tills jag läser skönlitterärt igen eller måste jag börja recensera facklitteratur så alla här får veta hur insnöad jag är?

mvh
Anders
Klart det är bra med recension! Alla har olika smak o tycke ;-). Huvudsaken det inspirerar på något sätt, tycker jag. Det är iaf meningen med tråden! :-)-)
T.ex. blev jag intresserad av din recension :-). Nu gäller det bara att bearbeta mina kontakter på Akademibokhandeln och Talboks-och punktskriftsbiblioteket så man kan få den till ett vettigt pris :-).

M V H
---> Matz
av matzen10
#194927
Brainded skrev:Går det bra för herrn att läsa istället för att lyssna så kan du få låna den av mig i utbyte mot svensk maffia ;)

mvh
Anders
Betyder det att jag får vända sidor själv?? E ju lat :P .

Klart vi kan byta; om du kan tänka dig talboksvarianten (den enda jag har)?! Bra uppläsare :-)

M V H
---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]