Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#371131
Genre: Dokumentär
Författare: Boris Grigorjev
Titel: Illegalister, KGB:s hemligaste spioner
Baksidestext: "Förf. arbetade 32 år inom Sovjetunionens KGB, bl.a. som spion i Sverige. Här beskrivs hur ryska spioner rekryteras till illegalister, som lever i främmande länder under falsk identitet. Syftet är att de lätt skall flyta in i samhället där de är placerade, för att därigenom kunna knyta kontakter med personer i betydelsefulla befattningar, erövra känslig information och förse sitt land med hemligt och material."

Ett stycke nutidshistoria om något som säkerligen sker i detta nu; spionage. Läsvärd med tanke på författarens yrke..
M V H
---> Matz
av matzen10
#371133
Genre: Dokumentär
Författare: Liam Norberg
Titel: Insidan, brotten, pengarna, tiden.
Baksidestext: "Livet såg ljust ut för Liam Norberg den där vinterdagen 1993. Han hade
gott om kontanter efter ett flertal lyckade kupper och han hade sopat
igen alla spår efter sig. Trodde han.
Insidan är berättelsen om Liams väg, från hängiven kampsportskille till
yrkeskriminell. Det är en berättelse om ger en unik inblick i de kriminellas
värld och deras sätt att se på samhället. Men det är också en bok som
visar att det finns en väg ut, en väg till något nytt.
Liam Norberg är känd för sina filmroller i bland annat Stockholmsnatt
och Sökarna. Men även för att han dömdes till ett rekordlångt fängelsestraff
för 930-miljonerskuppen mot Gota-banken 1990 och ett värdetransportrån
i Göteborg."

F.f. inläst bok vilket ger en otrolig dynamik i det känslomässiga budskapet. Boken skildrar hur lätt man kan halka snett samt hur fort det går utför. Om man vill..
Spelreglerna är satta, konsekvenserna tydliga. Men varför väljer man då ett så tungt kriminellt leverne? Och kan man någonsin komma tillbaka till ett normalt liv efter 10 år i fängelse?


M V H
---> Matz
av Cicaro
#372957
Författare: Jan Jörnmark m. fl.
Titel: Atomtorg, Porrharar och hitlerslussar

Bok med stora delar av baltikums historia skrivet på ett sätt att det blir mycket läsvärt och rikt illustrerat från sin värsta sidan med fotografier av det förfall som varit.

Kan även rekkomendera jörnmarks böcker i serien övergivna platser

Skönlitterära böcker hinner jag sällan läsa pga. all kurslitteratur en som jag dock fastnade i och sträckläste från pärm till pärm var en rätt udda bok: Vindens skugga av Carlos Ruis Zafon, svårt att beskriva den men mycket läsvärd!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#373130
Jaha, en boktråd... missat den.
Jag har svårt att plocka ut enstaka böcker att tipsa om. Men jag är på det humöret, så jag babblar på lite så får vi se om det kommer några rekommendationer. Kanske mer författare än enstaka böcker, jag ser det mer så; hitta en författare som verkar intressant, skaffa urval böcker av densamme, och bilda sig en uppfattning. Verkar det bra, skaffa resten och läs i ordning om det finns en.Jag är ganska insnöad på SF/fantasy/skräck. Böcker ser jag lite som verklighetsflykt, så gräva ner sig i tunga dokumentärer är inte riktigt min grej även om det kan vara intressant ibland. (Dokumentärer är å andra sidan det enda jag letar efter om jag nån gång startar upp TV:n. Lagom en gång i halvåret så History/ Nat Geo/ Discovery har fått in nåt nytt bland alla repriser...)
Men tänk att historia kan vara intressant! Tänk om man hade haft den insikten i skolan, man hade ju kunnat få ett vettigt betyg om inte annat...

Om vi börjar med skräck så domineras bokhyllan av Stephen King. Rynkad på näsan åt ibland, men hans sätt att berätta en historia står i en klass för sig. The Dark Tower är en bra serie, men det är inte fel att vara lite bevandrad i hans andra böcker för att ha full behållning av alla referenser hit och dit. Den serien knyter ihop allting och det finns några böcker som är direkt relaterade sidohistorier. Det är rätt kul att han skrev de första raderna i The Gunslinger/Revolvermannen 1974 (Innan Carrie som räknas som hans första roman) och avslutade serien för några år sen.

Fantasy har jag egentligen inte varit i närheten av på (oj :shock: ) 8 år eller så. Min dåvarande behöll den delen av bokhyllan när vi flyttade isär. Kommer inte ens på några författare att skriva om... För ni har hört talas om Tolkien eller? :wink:

SF då... Sk. hård science fiction är det som gäller, dvs så vetenskapligt korrekt som möjligt. Douglas Adams och Terry Pratchett kan alltså ta sin liftare respektive sköldpadda och köra upp i ett svart hål! AC Clarke är väl en klassiker där, 2001 : en rymdodyssé och så vidare. Isaac Asimov tar sig lite större friheter, men är bra ändå. Ska vi gå till det yttersta så är Stephen Baxter nr 1. Hans NASA-serie visar hur vi kan ta oss till Titan (en av Jupiters månar) och Mars med nu existerande teknik. (Titan, Voyage) Till undergenren HSF räknas naturligtvis även tidigare verk som var vetenskapligt korrekta på sin tid även om vi vet bättre nu. Heinlein t ex, och en av genrens pionjärer, om inte skapare, Jules Verne (W)

Ljudböcker då... jag har faktiskt inte gjort några större försök med det. En gång hemma vid datorn, men det slutade med att jag hämtade boken i hyllan och "läste med" och då blev det bara jobbigt. Jag kanske ska testa i bilen nån gång, jag har ju ändå 2,5 mil till jobbet så restid finns. Men det känns ändå... Ibland drar tankarna iväg när man läser, man spinner vidare på nånting så man får sätta ett finger i boken eller kanske tom läsa om ett stycke. (Är det tecken på koncentrationssvårigheter eller att boken är bra? :roll: ) Det är väl å andra sidan inte svårt med pausknappen heller... kanske ska ge det en chans till...

Läser (eller lyssnar) ni på andra språk än svenska? En del titlar ovan är engelska, och det beror väl på att jag har läst dem så. Jag orkade inte vänta tills Kings The Dark Tower blev Det Svarta Tornet, och på den vägen är det. Originalspråk tar en lite närmare originalet (Nämen åååååfan!) Och så ökar det urvalet en del när man sitter och tittar på Adlibris/Amazon/ osv.

Bortsett från ovanstående så läser jag just nu Jan Guillous Men inte om det gäller din dotter. Julklapp, men jag ska inte säga så mycket mer om det innan jag har kommit längre. Verkar helt ok annars har varit nyfiken på Arn ett tag så jag kanske tittar vidare på Jan G. Just nu har jag ingen fritid bara, så det blir inte så mycket läst.
av llesrof
#373158
Matzen10... du har en intressant boksmak. Inte helt olik min egen.

Tyvärr har jag fastnat i träsket av svenska kriminalromaner. Den ena är den andra lik och det är få som sticker ut, men jag blir underhålld för stunden och det är det som räknas. För övrigt så kör jag uteslutande ljudböcker. Det ger kanske inte samma litterära status att lyssna på en tung klassiker som att ha tvingat sig att läsa den, men jag är ute efter underhållningsfaktorn.

Just nu är jag i slutet på Dan Browns senaste bok "Den förlorade symbolen". Den är väl ungefär lika spännande och svårsläppt som hans andra böcker. Ren underhållning och absolut inget annat.

Här kommen några böcker som dock lämnat lite minnen i skallen på vägen in genom ena örat och ut genom det andra:
Författare: Hans von Luck
Titel: "Pansarchef under Rommel
Genre: Historisk biografi
Kommenterer: von Luck var med på alla fronter och berättar om sina upplevelser under kriget. En intressant aspekt är att han inte verkade vara nazist utan han såg på saken ur ett militärt perspektiv.

Författare: Slavomir Ravicz
Titel: "Flykten från Stalins läger"
Genre: Historis biografi
Kommenterer: Mycket gripande berättelse om hur en Polsk officer efter kapitulationen för Tyskland blev anklagad av ryssarna för att vara spion. Han skickades till arbetsläger nummer 303 i Sibirien och flydde därifrån tillsammans med några medfångar. I princip vandrade de 500 mil och boken handlar i huvudsakom strapatserna under denna vandring. Ravicz skildring har har hela tiden vart ifrågasatt och flera anser att han diktat ihop hela historien. Det finns ganska starka bevis för att så är fallet, men man kan i så fall se boken som en roman. Hur som helst så är det en helt fantastisk och bitvis mycket tragisk historia.

Författare: Peter Englund
Titel: Pltava
Genre: Historisk fakta
Kommenterer: En mastodontskildring om slaget vid Poltava och om varför det gick som det gick. Det var på vippen att lyckas. Svenska gossar blå satte verkligen skräck i ryssen med sitt dödsförakt. Mycket intressant bok.

Författare: Bo Knarrström
Titel: "Slagfältet"
Genre: Historisk fakta
Kommenterer: Knarrström är en av våra få slagfältsarkeologer. Boken handlar om hans undersökningar av slagfältet utanför Landskrona. Målet med undersökningen var att ta reda på om verkligheten stämde med de gamla berättelserna. Sista delen i boken handlar om hur de som utkämpade slaget såg på saker och ting och vad det var som fick dem att stå kvar när kartescher och kolor slet lemmarna av kamraterna runt omkring.

Författare: Erich Maria Remrqe
Titel: " På västfronten intet nytt"
Genre: Roman, krig
Kommenterer: Mycket gripande och bra bok om några tyska soldater på västfronten under första världskriget. Detaljerade skildringar av skyttagravskriget, ganska magstarka sådana.
av matzen10
#373183
Sparks: Det går hur bra som helst att skriva som du gör! Bara det blir något :-)-) . Ta du en omgång till med talbok ;-). Det mest praktiska, tycker jag, är att ha den på en liten & lätt mp3-spelare som man kan ha i fickan när man är ute o skottar snö, rensar ogräs, går eller vad man nu gör. Använder ett par enkla In-Ear pluggar som du kan se på bilden här: http://matzen10.wordpress.com/2009/08/2 ... orden-och/. Sladden mellan spelaren (som brukar hamna i framfickan) och öronen brukar jag dra under t-shirten så den inte hänger o dinglar i vägen.
Krux: Om du köper din ljudbok på cd så måste man rippa skivorna till hårddisken först och sedan föra över dom till mp3-spelaren. Tar lite tid och är kanske lite omständligt.
Lösning: Köp boken på t.ex. http://www.ljudboken.se och tanka ner den till datorn direkt och sedan till mp3-spelaren.
Jan G:s böcker är kanoners förresten! Har du inte läst "Tjuvarnas Marknad" så gör det..! Den är inte thrilleraktig men ger en rejäl känga till VD:ar som flyter runt i bonusprogrammen (Skandia avses i denna bok).
Likaså "Ordets makt och vanmakt" är bra! Lite av en kronologi över Jan G:s journalistkarriär. Där avhandlas mycket kring IB-affären och hur han och Peter Bratt "murvlade" sig till denna skandal av gigantiska mått. Talboken har han själv läst in och han gör det bra. Han e en gudagåva när det kommer till retorik.


llesrof: Det låter kul :-). Har Pltava på min "att läsa/lyssna på" -lista. Dan Browns böcker är rena underverken..! Historia, kultur, spänning och ett uns av romantik i en härlig mix.
Det finns en författare som heter Steve Berry som har lite liknande tema i sina böcker; blandar nutidsdramatik med historisk hänvisning till riddartiden, t.ex. Får återkomma med recension om ingen annan hinner före.
Har du förresten provat Jan Martinssons böcker? Huvudfiguren är en antikhandlare i Gamla Stan som ständigt hamnar med näsan i mordfall. Helt annorlunda än andra svenska deckare! Han har gett ut lite styvt 30 böcker om denne antikhandlare Homan. Ger ut en bok om året.

Ja det finns så mycket att säga om böcker, författare o inläsare så jag slutar här innan jag blir för långrandig.. Blev glad att det fanns fler boklyssnare/läsare här på forumet.
Men skriv på vartefter ni kommer på någon bok ni läst! Bra eller dålig, fakta eller Science Fiction spelar ingen roll; det finns en bok för alla :-).

M V H
---> Matz

p.s. jag läser oxå böckerna mest för underhållningsvärdet, numer. Men även för lite bildning i det historiska som jag tycker är intressant. Tror det blir det med åldern..?
Egentligen började boklyssnandet efter trafikolyckan då jag fick tinnitus = det enda som trollar bort (o)ljudet när man ska sova. Men nu är jag beroende av talbok :-DD .
av Cicaro
#373194
matzen10 skrev: när man är ute o skottar snö, rensar ogräs, går eller vad man nu gör.
Ja du matzen10 jag vet inte hur du är lagd men jag rensar inte ogräs nu, känns lite jobbigt att först gräva sig genom snön :-O)

för övrigt kan jag dock tillägga att det är fruktansvärt smidigt med ljudbok när man sitter i bilköer :-)
av matzen10
#373280
Cicaro skrev:
matzen10 skrev: när man är ute o skottar snö, rensar ogräs, går eller vad man nu gör.
Ja du matzen10 jag vet inte hur du är lagd men jag rensar inte ogräs nu, känns lite jobbigt att först gräva sig genom snön :-O)
En ljudbok i mp3-spelaren kan man använda året runt, t.ex. på sommaren. :wink:
av Cicaro
#373533
Hehe :D

Kom på att kanske ska tipsa om att biblioteket(iaf vårat i solna) lånar ut ljudböcker :-)
av matzen10
#435720
Jag är Wanted, av David Larsson (pseudonym för Daniel Luthman)

Ytterligare en biografi skriven av en yrkeskriminell från Stockholms s.k. undre värld. Den världen som är påfallande nära oss vanliga, lyckliga, Svenssons men ändå fylld med så brutala villkor att det är svårt att föreställa sig.
Har du tidigare läst Insidan, Snabba cash eller Hanteraren kommer du känna igen villkoren dessa yrkeskriminella har valt att leva under. Och ordvalen, intrigerna, och så vidare. Själva språket och meningsbyggnaden är dock annorlunda och ger en en lite komisk lätthet i lyssnandet/läsningen, vilket är annorlunda och kvalitetshöjande! Det är även intressant att få inblick i hur dessa tungt kriminella tänker kring de brott de planerar och hur själva genomförandet går till. Det fungerar självklart inte som en ”skola” men ger en inblick i vilka val man kan ställas inför när man begår grova rån med skarpladdade automatvapen och hur kall man måste vara för att inte råka bränna av en salva i ren nervositet mot oskyldiga flanerande medborgare.

Det som jag tycker skiljer den här boken från t.ex. Hanteraren är den känslomässiga delen; både den otroliga avsaknaden av medkänsla och tidvis kontakten med sina känslor och framförallt känslorna för sin son.
En bra, ganska detaljerad, beskrivning av uppväxten och fortskridandet på den kriminella karriären ges. Utan att verka tjatig skulle författaren med lätthet kunna fördubblat antalet sidor/skivor i denna utgåva genom att skriva mer detaljerat och/eller om andra brott denne har insyn i. Men det kanske är tänkt att sparas till en uppföljare..?? Hoppas det!
Om man ska tro författaren själv så har han förvanskat en hel del för att inte olika brott ska kunna kopplas ihop med specifika personer, vilket jag kan delvis kan förstå. Men det tar även udden av storylinen eftersom det blir så mycket fiktivt. Han vill samtidigt bryta med sin tidigare yrkeskriminalitet men ändå inte börja om helt naken som han ger uttryck för några gånger. Men, men..vem är jag att döma vilket som är rätt utifrån hans perspektiv? Jag är ju en vanlig Svensson med helt vanlig Svensson moral.
Boken får 4 av 5 getingar trots att det är en debut. Språket och det annorlunda upplägget (där man vandrar mellan nutid och dåtid, mellan det ena och det andra brottet) gör boken till en riktig sträck (eller skräck) läsning och man riktigt längtar tills nästa release. En eventuell uppföljare skulle, för min del, gärna innehålla fler infallsvinklar från ”partners in crime”, familjen och rättsvårdande myndigheter (om det finns någon som polis som följt/utrett David/Daniel under flera år). Detta skulle skänka ytterligare legitimitet och ge en större seriös tyngd till den ganska detaljerande berättelse vi tas med på. Om det är möjligt att göra förstås! Men intressant skulle det vara hur som helst. Det var intressant att få lära känna Timo, Skräp, Volkan bergsturk, Ohlsson, Andy och någon till.
Jag lyssnade på talboksversionen (14 skivor) och uppläsaren Jonas Malmsjö får 5 getingar utan att blinka! Talboken kostar ca: 235:- på Bokus.

Baksidestext:
””Wanted” är på flykt sedan januari 08, jagad av både de svenska myndigheterna
och de fel ”polare” han blåst på pengar. Han bor i ett litet kyffe i
Bangkok, är 37 år, har en 15-årig son hemma i Sverige, lever på ingenting,
har gått ner 10 kilo och undrar om han någonsin kan komma hem. Hur han
hamnade i den här skiten? Med sina egna ord tar han oss med på en resa
som börjar när han som 14-åring misshandlar och rånar en oskyldig man
i en fridfull förort. Sedan följer vi med honom på hans kriminella bana
fram till idag. Lysande underhållning som skrämmer, för det är på riktigt.”
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]