Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#192655
Har fått påtryckning av Mats att jag ska skriva här när jag läst en bok så under protest så kommer här den senaste. (Jag tänker inte ställa upp det lika fint som Matte)

Läser inte allt för mycket skönlitteratur utan försöker mest förena nytta med nöjje när jag läser så det blir mycket som har med min jobbinriktning att göra.
I söndags började jag dock läsa en bok som låg tillräckligt nära management och verksamhetsutveckling men som fått stå länge i bokhyllan utan att jag läst den. Hade jag vetat hur bra den var så hade jag garanterat läst den tidigare.

Titel: Så blir du rik!

Författare: Donald Trump
Förlag: Storm Förlag
Bandtyp: Pocket, Språk: Svenska
Utgiven: 200604, Antal sidor: 285
ISBN10: 9185417149
ISBN13: 9789185417148


"Donald J Trump har varit lika med den amerikanska drömmen personifierad i mer än trettio år. I sin bok, Så blir du rik, förklarar fastighetsmogulen och multimiljardären hur man går till väga för att uppnå framgång och rikedom à la Trump. Boken är fullspäckad med sunt förnuft, råd och smarta regler."

Nåja, rik blir du garanterat inte på att bara läsa den där boken men den var mycket intressant att läsa. Jag började läsa den sen kvällning och klarade inte av att lägga ifrån mig den förrän jag kommit fram till bakre pärmen framåt 03.40 på morgonen :oops:

Så nu kan jag den, bara vända upp och ned och in i bokhyllan igen :wink:

Är du nöjd nu Mats så det går bra att vänta tills jag läser skönlitterärt igen eller måste jag börja recensera facklitteratur så alla här får veta hur insnöad jag är?

mvh
Anders
av matzen10
#194902
mercedes benz skrev:läser just nu "svensk maffia" ISBN 978-91-1-301593-4
är med på åhlens bokrea för 99:- ibland är verkligheten mer spännande än dikten.
Genre: Samhälle
Författare: Lasse Wierup
Titel: Svensk maffia, en kartläggning av de kriminella gängen
Baksidestext: Förf. menar att det numera finns en svensk maffia. Kriminaliteten har förändrats och har nu de klassiska maffiainslagen utpressning och beskydd, beställningsmord, tystade vittnen, mutor, spektakulära och våldsamma rån och uppgörelser. Bakom eskaleringen av brottsligheten finns välorganiserade och starka grupperingar: Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet Wolfpack, Original Gangsters, Albanligan, Uppsalaligan m.fl.

Håller med "mercedes benz" om att det var en synnerligen spännande bok om de mer eller mindre (o)synliga, organiserade, brottssyndikaten som man annars bara läser om i tidningarna.
Förf. har lagt fokus på interna maktkamper och våld. Intervjuer med kända, och anonyma, källor inom dessa grupperingar samt den information som finns polisiärt. Möjligen hade jag även velat ha allmänhetens syn på dessa grupperingar och politikernas syn med för den delen. Fast boken kanske inte hade varit möjlig att göra då?
Intressant med historiken kring uppkomsten och etableringen i Sverige oxå!


M V H

---> Matzen10
av matzen10
#194903
Brainded skrev:Är du nöjd nu Mats så det går bra att vänta tills jag läser skönlitterärt igen eller måste jag börja recensera facklitteratur så alla här får veta hur insnöad jag är?

mvh
Anders
Klart det är bra med recension! Alla har olika smak o tycke ;-). Huvudsaken det inspirerar på något sätt, tycker jag. Det är iaf meningen med tråden! :-)-)
T.ex. blev jag intresserad av din recension :-). Nu gäller det bara att bearbeta mina kontakter på Akademibokhandeln och Talboks-och punktskriftsbiblioteket så man kan få den till ett vettigt pris :-).

M V H
---> Matz
av matzen10
#194927
Brainded skrev:Går det bra för herrn att läsa istället för att lyssna så kan du få låna den av mig i utbyte mot svensk maffia ;)

mvh
Anders
Betyder det att jag får vända sidor själv?? E ju lat :P .

Klart vi kan byta; om du kan tänka dig talboksvarianten (den enda jag har)?! Bra uppläsare :-)

M V H
---> Matz
av matzen10
#199342
Genre: Spionthriller
Författare: Joseph Finder
Titel: Hjärnspionen
Baksidestext: Ben Ellison har för länge sedan lämnat CIA, fast besluten att glömma
katastrofen som tog ifrån honom kvinnan han älskade. Han är numera framgångsrik
advokat och lyckligt omgift med Molly. Det börjar med att Mollys far omkommer i
en arrangerad bilolycka. Snart är rykten i omlopp om att han, den omutlige, legat
bakom en ofattbar härva där Rysslands guldreserv förts ut ur landet under Sovjetunionens
sista dagar.

Mja...det finns bättre böcker av författaren. Lite osannolik story även om det är spännande och så. Gick på en annan bok av f.f. som inte är 10 år gammal; verkar vara bättre så här långt.
Eftersom författaren bland annat har varit politisk rådgivare i säkerhetsfrågor och är uppväxt utanför USA så tror jag det finns betydligt mer att hämta i nyare böcker. Åtminstone om man ska tro recensionerna.


M V H
---> M
Användarvisningsbild
av Brainy
#199345
Läste ett par böcker förra veckan

Andras pengar
Författare: Tomas Arvidsson
Förlag: Bra Böcker AB
Utgiven: 200706, Antal sidor: 286
ISBN10: 9170024618
ISBN13: 9789170024610

Det är fredagskväll i Göteborg och sista vardagen före jul. Mycket folk är i rörelse men polisen börjar redan dra ner inför helgen. Snutarna siktar på glögg och lugn och ro vid julgranen.

Dataexperten John F Gary Svenne Mattsson i Kalmar behöver stålar till Fångarnas kör, en stiftelse som hjälper barnen medan farsorna sitter på kåken. Kassaskåpsexperten Kenneth Lind måste skaffa pengar för att rädda sitt numera vita liv som frimärkskrängare. Martin Strand, välbeställd uppfinnare i Göteborg, konstruerade en gång värdetransportväskor och vet hur man öppnar dem.

Tillsammans ska de begå det smartaste, största och snyggaste värdetransportrånet i historien. Utan våld och vapen ska de lägga vantarna på en fullastad Securitasbuss mitt i Göteborg. Snart försvinner värdetransport C3 med 51 miljoner svenska kronor spårlöst från Kungsportsplatsen. De enda spår polisen har är villospår.
Försäkringsutredaren och före detta polisen Karolina Jonsson sätts på fallet. Hon är vass, intuitiv och lika smart som Svenne. Till sin något tvivelaktiga hjälp har hon landets bäste tjallare och infiltratör, Tony R. Till sin ännu mer tvivelaktiga hjälp har hon landets sämste chef, idioten Gunnar Olofsson.

Det är Svenne mot Karolina. Två skarpa hjärnor ställs mot varandra i en professionell tvekamp. Det kan bara sluta som det gör här ...

Faktiskt en riktigt bra bok, den var svår att lägga ifrån sig. Gillade ni t.ex. Snabba Cash med Jens Lupidus så tror jag att ni även gillar denna.
Användarvisningsbild
av Brainy
#199346
Red Rabbit

Författare: Tom Clancy
Förlag: Bra Böcker AB
Utgiven: 200601, Antal sidor: 736
ISBN10: 9170023778
ISBN13: 9789170023774

Året är 1981. Ubåten Röd Oktober har ännu inte gjort sin äventyrliga resa över Atlanten. Jack Ryan har just tagit avsked från Marinkåren och befinner sig i England där han försörjer sig som lärare och umgås med planer på att skriva en roman. Efter en konfrontation med en utbrytargrupp från IRA får CIA upp ögonen för Ryan och han accepterar ett jobberbjudande från Firman.Det första "ärendet" som hamnar på hans bord är ett hemligt doku-ment där påven Johannes Paulus II lämnar ett ultimatum till Sovjet-unionen och den polska lydregimen: om inte de politiska förföljelserna omedelbart upphör kommer han att abdikera och återvända hem till Polen.I Moskva har KGB-chefen just tagit del av samma dokument. En order utgår. Påven måste röjas ur vägen. En bulgarisk yrkesmördare får uppdraget.

Boken var ett bra tidsfördriv och sista ~250sidorna var riktigt spännande och svåra att slita sig ifrån. Övriga 500sidor känns dock som att de kunnat krympas ihop rätt så mycket.
Den blev aldrig tråkig att läsa men höll inte heller i närheten av den nivå Clancy brukar hålla så lite mer sammanfattat första 500sidorna så tror jag den varit än bättre.


Nu blev du impad va Matte? Två böcker på en vecka! ;)

mvh
Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]