Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#148654
Här tänkte jag boka plats för boktips; alltså inte från Haynes (vilket får klassas som rena porren på ett sånt här forum :lol: ) utan vanliga läs/talböcker som man tycker/tror att andra kan tycka om likaväl som man själv gjorde!

Jag har avverkat en del så jag kommer nog lägga in ett och annat förslag..men ser framförallt fram emot andra på forumet som vill dela med sig!

Har tänkt mig en presentation med ganger, författarens namn följt av bokens namn . Därefter en presentation av själva boken och till sist (kanske) övriga böcker av författaren om det avhandlar en serie. Så här kanske:

Genre: Historia/Dokumentär
Författare: Henrik Eberle.
Titel: Hitler, Stalins hemliga dossier.
Baksidestext: (om man vill) Efter femtio år i ryska arkiv upptäcktes Stalins dossier över Hitler. Här beskrivs de sidor av Hitler och hans politik som intresserade Stalin. Intresset är riktat mot östfronten, mot Hitler, dennes generaler, privata intressen och tilltagande sjuklighet. Inget finns med om folkmordet på Europas judar. Uppgiftslämnare är Otto Günsche och Heinz Linge, två adjutanter som stått Hitler nära och som tillfångatogs efter kriget.

Jag tycker den här boken var....bla,bla..osv..

Nu e de fritt fram att för alla att skriva sina egna, medryckande kommentarer om en bok man fattat intresse för på något sätt! Och till den som tycker det här verkar vara tvärsunkigt med böcker säger jag bara: Talbok! En helt ny dimension av bokupplevelse där man inte ens behöver vända sida själv, hehe... Och ni som trodde katten Gustav var lat; jag e värre! (R) Nä men allvarligt, en mp-3 spelare (eller cd-spelare) med många timmar bok på kan man alltid njuta av när man kör bil, står på vedbacken, e ute o går eller städar (det blir jä*ligt mycket roligare att städa! Fast inte så bra..Sägs det. Nåja ;-) )

M V H
--> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av NCR
#148739
Inte för att det har ett dugg med tips att göra men... jag har verkligen försökt att lyssna på talböcker, men då jag läser betydligt snabbare själv än vad författarna högläser brukar jag förlora tålamodet och stänga av (och läsa boken själv istället).
av matzen10
#148774
NCR skrev:Inte för att det har ett dugg med tips att göra men... jag har verkligen försökt att lyssna på talböcker, men då jag läser betydligt snabbare själv än vad författarna högläser brukar jag förlora tålamodet och stänga av (och läsa boken själv istället).
Hmm...Jag har en funktion där jag kan välja hastigheten på talet (iPod)om det passar boken. De flesta böcker jag läser passar det dock inte men till en och annan skönlitterär bok så funkar det kanske?!
Har provat att öka talhastigheten men då hinner man inte uppfatta/perceptuera nyanserna som oftast finns där! Jag skulle säga att 9/10 böcker jag lyssnat på har bra inläsare och därmed är (normal)hastigheten inget problem. Däremot kan jag bli ofantligt trött på inläsare från -60, -70, -80 talet som entonigt maler ut informationen i öronen utan att förmedla känsla genom att nyansera ordens betydelse.

Tänk hur olika följande kan låta beroende på hur man nyanserar orden eller inte:
"Dimman kom återigen släntrande in över slagfältet i Lützen och blandade sig med den redan tjocka smogen från 40 pundskanonerna och musköternas krutladdningar. Efter 10 minuter kunde man inte skilja vän från fiende; ty så nära stod Gustav II Adolfs stridslinje mot Wallensteins dito. När fältherrarna i den tysk-illegalistiska arme´n förlorade överblicken på slagfältet beslutade Wallenstein att, som en säkerhetsåtgärd, dra tillbaka sina trupper mot staden. Det var Wallensteins andra misstag på lika många dagar.. Ty han lämnade de fruktade kanonbatterierna oskyddade vid kvarnarna. Och det tillfället tog fältöverste von Horns vänsterflank vara på.."

Antingen så läses orden rätt upp och ner vilket blir lite knasigt i sammanhanget. Ungefär som att titta på en skräckfilm utan ljud ;-)

Eller så läses orden med betoningar och i olika takt. Det skapar bilder hos lyssnaren så man nästan upplever sig vara på plats!
I stycket ovan får man förhoppningsvis en bild av hur tätt krutrökens grå/svarta slöjor drog in över manskap och hästar för att ånyo blanda sig med den förhatliga vita dimman som kom rullandes in över slagfältet. De (oftast) förskrämda knektarna visste att de snart inte skulle kunna orientera sig och därmed skjuta i blindo. Man blev konstant beskjuten av både vän och fiende i det läget...Eller så kunde en osynlig bajonett komma farande och göra slut på eländet. Det enda som hördes var kanonernas mullrande och jämmer från sårade mannar runt omkring sig. Eller klappret från hästhovar som var i närheten..Men var det vän eller fiendehästar?! Man tittade förskrämt omkring sig och väntade på den förlösande döden..
Då och då kände man vindpustarna från förbipasserande muskötkulor eller de fruktade 40 pundskulorna från kanonerna; och ofta hörde man hur dessa slog livet ur ens kamrater. Eller om det var fiender..Allt var vitt..
Man kan oxå skapa sig en bild av hur fältherrarna och de högre officerarna rider fram och tillbaka, bakom respektive stridslinje, för att skapa sig en uppfattning av var fiendens trupper, eller ens egna, började svikta och därmed var man skulle sätta in stöten eller förstärka de egna leden med nytt kött.. Längs den 2 kilometer långa stridslinjen fanns det mycket att åse och dirigera som fältherre. Detta innan den förhatliga dimman rullade in och nya beslut måste fattas, i blindo.
Jag får oxå en bild av hur de svenska trupperna står fast. I tron att de är starkare, eller i vart fall att Wallenstein's uppfattning är så om "svenskjäveln" eftersom han drar tillbaka sina trupper först. Vilket iofs var ett misstag, med facit i hand.
Kan även få en bild av hur den svenska vänsterflanken (äntligen!) märker hur fienden drar sig tillbaka och möjliggör en framstöt mot de kanoner som hittills decimerat hela svenska vänsterflanken ända in mot centrum. Och hur svenska fältöverstar manar på sina mannar och t.o.m. visar vägen genom att ta täten mot kvarnarna; allt för att gjuta ett uns av mod i de nästintill, förstenade av skräck, egna trupperna.

Nåja, det finns så många mer nyanser. Det här var bara ett simpelt försök till medryckande text och bildskapande ;-)
Och att jag tycker talböcker regerar oavsett ganger!

M V H
---> Matz
av NCR
#148789
Oj, snacka om ett tungt svar. Jag böjer mig för textväggen och gömmer mig här bakom tangentbordet tills krutröken lättar...

:lol:
av totfof
#148817
Det här är inte ett boktips men det är ett jäkla hett tips om man vill ha något intressant att lyssna på i Ipoden.

Länk till P3 Dokumentär

Här kan ni ladda ner alla P3-dokumentärer som producerats sedan 2005. Finns jäkligt många guldkorn som har förgyllt min tågpendling. T.ex den om Stig Berglin, Lasermannen, Catrine da Costa-fallet, the list goes on...

Ganger? Det stavas "genre" :wink:
av totfof
#148873
Brainded skrev:Absolut ett hett tips! Den om militärligan är en hit! Finns många jag missade när de sändes så där ska jag in och ladda ner! Är musiken också med i dessa filer eller är det bara själva dokumentären?

mvh
Anders
Musiken är allt som oftast bortklippt, förmodligen för att få ner storleken på filen. Men ibland finns den med om den är relevant för dolumentären. T.ex var det nån form av svensk, samhällskritisk raplåt med bl a Afasi och Timbuktu i dokumentären om Röda arméfraktionen och den västtyska ambassaden :lol:

Kan väl iofs komma med ett tips på bra ljudböcker.

Genre: Militär Thriller
Författare: Lee Child
Titel: Finns ca 9 böcker om Jack Reacher, se till att du läser alla :wink:
Baksidestext: Har inte böckerna framför mig men generellt sett kan man beskriva Jack Reacher som en militärpolis i 30-årsåldern i den amerikanska armén. Han har en brokig bakgrund och en, ibland, något tveksam moral. Det här är inte Shakespear utan se det mer som Dan Brown möter Solid Snake möter Sherlock Holmes möter Fantomen. En trevlig lässtund helt nekelt.
av matzen10
#165247
Genre: Dokumentär
Författare: Anna Funder
Titel: Stasiland
Baksidestext: När Berlinmuren föll 1989 upphörde DDR, Östtyskland, att existera. Men minnena av hemliga polisen Stasis terror levde vidare, och många f.d. östtyskar bar på
en mängd historier som länge tystats ner. Förf., australisk journalist, 1966- ,
skildrar i denna prisbelönade reportagebok personligt och djuplodande livet i
Berlin och förmedlar berättelser från både f.d. angivare och människor som
fallit offer för Stasis metoder.

Nja..lite torftigt blev det allt; informativ i överkant. Författaren har valt att skildra de känslomässiga öden som drabbade människor, vilket iofs är intressant. Jag hade förväntat mig mer av politiska vinklingar.

M V H
---> M10
av matzen10
#165252
Genre: Dokumentär
Författare: Anne Appelbaum
Titel: Gulag
Baksidestext: Lägersystemet fanns med redan från början i den kommunistiska ideologin och överlevde ända fram till murens fall. Ingen gick säker - över 30 miljoner människor fängslades. De svalt, led och dog; de flesta helt oskyldiga offer för kommunismens terror. Det här är deras berättelse.

Först när Solzjenitsyns romaner publicerades på 1970-talet fick världen veta det som ryssarna vetat sedan revolutionen. Nu, över ett decennium efter järnridåns fall, kan den fasansfulla historien berättas i sin helhet. Hela kontinenten från Leningrad till Vladivostok var översållad av läger. Miljoner ryssar tillbringade allt från några månader till hela liv i lägren. Och lägren var som egna länder. Där folk levde sina liv, arbetade, gifte sig, födde sina barn. Ett liv i umbäranden, svält och köld.

Helt otroligt beskrivet! Dagböcker samt NKVD/KGB dokumentation ligger till grund för berättelserna som ger en bild av hur j*vligt det faktiskt var att vistas utomhus i -40 med dåliga kläder. De som hade tur dog på vägen till lägren av svält, köld och sjukdomar (ca: 30% eller 10 miljoner alltså).

M V H
---> M10
av matzen10
#165467
Genre: Dokumentär/Historia
Författare: David Anthony Durham
Titel: Hannibal - Karthagos stolthet
Baksidestext: Under 200-talet f. Kr. fördes de puniska krigen mellan Rom och Karthago. Karthagernas ledare Hannibal fortsätter faderns kamp mot det växande romerska imperiet. Iberia är i deras händer och Italien väntar. Det andra puniska kriget har blivit berömt för att Hannibal lyckades ta sig över Alperna med stridselefanter. Han tog sig ända till Roms gränser och uttrycket Hannibal ante portas (Hannibal vid portarna), blev bevingat.


Om man gillar historia och dokumentärer kommer man oxå gilla den här boken ;-). Vinklingen ligger (som titeln anger) utifrån Hannibals umbäranden och skicklighet som fältherre. Inte allt för grym och blodig i detaljerna. Intressant att få lite mer kött på benen i historien kring Hannibal vs. romerska riket samt respektive allianser dessa bildade för att manövrera ut varandra på slagfältet.

M V H
---> M10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]