Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kudden
#216058
Laxrestaurangen norr om halmstad Är helt enorm .god mat men kanske mera en restaurang.Åker man långt är stället +++++++
Användarvisningsbild
av bjompa
#220153
Brainded skrev:Aftonbladet publicerar idag en rastplatsundersökning gjord av motormännen.
Aftonbladet skrev:Bästa rastplatserna - län för län

Norrbottens län: Harrbäckens rastplats vid E4 norr om Piteå
Västerbottens län: Tallbackens rastplats vid E12 i Vindelns kommun
Västernorrlands län: Borgsjöns rastplats vid E14 öster om Ånge
Jämtlands län: Gimån rastplats vid E14 nära Bräcke
Gävleborgs län: Ångersjöns rastplats vid E4 söder om Hudiksvall
Dalarnas län: Långsjöns rastplats vid väg 50 söder om Borlänge
Värmlands län: Prästbäcken rastplats vid väg 26 söder om Filipstad
Örebro län: Sickelsta rastplats vid E20 söder om Örebro
Västmanlands län: Eskiln rastplats vid väg 66/68 utanför Fagersta
Södermanlands län: Aspen rastplats vid väg 56 norr om Katrineholm
Östergötlands län: Svartån rastplats vid E4 mellan Mjölby och Linköping
Gotlands län: Käldhagen vid väg 142 norr om Burgsvik på södra Gotland
Kronobergs län: Fräjen vid väg 30 söder om Lammhult
Jönköpings län: Gyllene Uttern vid E4 nära Gränna
Kalmar län: Väntorp utmed E22 söder om Kalmar
Västra Götalands län: Boråstorpet vid väg 40 väster om Borås
Hallands län: Sandsjöbacka vid E6/E20 utanför Kungsbacka
Blekinge län: Galtsjön utmed E22 väst om Ronneby
Skåne län: Brösarps backar rastplats vid väg 9 norr om Kivik
Stockholm resp Uppsala län: Rastplatserna har inte inspekterats under året
Undrar om inte Västmalands bästa kan vara den jag tipsade om i första inlägget.

mvh
Anders
Lite gammalt inlägg här men ja ville bara rätta dej lite, Eskilns rastplats ligger typ i Fagersta
Den du tipsade om i första inlägget ligger väl i Dalarna.?. Om inte så är de gränsfall...


Själv borde ja ju kunna tipsa om en del bra rastplatser som kör lastbil men... ja kommer inte på någon speciell..
Kan ju säga som en del redan sagt att åker man Rv70 så är de bara att hålla ut tills man kommer till Hedemora, där man käkar på lappens gatukök, nu har dom en lappens vägkrog oxå i hedemora men den suger, men ja kan inte hålla med om att man garanterat är mätt efter en måltid på lappens då dom börjat snåla in lite på maten, tar man tex chickenbits me mos som då äger ganska hårt på lappens så får man inte längre 2kg mos, de är bara strax över 1kg nu, men de är fortfarande 8 bitar kyckling.
Lappens vägkrog finns ju även efter Rv80, Storvik, där maten 9 av 10 ggr smakar skit. Välj ist hamburgertallrik, den håller världsklass, dock inge större än på nått annat ställe men den är för jävla go.
Mellen Katrineholm - E-tuna Rv??56?? eller?? finns en ganska fin rastplats, den ligger 2-3km söder om Äs. Bra plats me skithus men ingen kiosk/restaurang/ingenting....
av metalHJ
#220551
Brainded skrev:Aftonbladet publicerar idag en rastplatsundersökning gjord av motormännen.
Aftonbladet skrev:Bästa rastplatserna - län för län

Norrbottens län: Harrbäckens rastplats vid E4 norr om Piteå
Västerbottens län: Tallbackens rastplats vid E12 i Vindelns kommun
Västernorrlands län: Borgsjöns rastplats vid E14 öster om Ånge
Jämtlands län: Gimån rastplats vid E14 nära Bräcke
Gävleborgs län: Ångersjöns rastplats vid E4 söder om Hudiksvall
Dalarnas län: Långsjöns rastplats vid väg 50 söder om Borlänge
Värmlands län: Prästbäcken rastplats vid väg 26 söder om Filipstad
Örebro län: Sickelsta rastplats vid E20 söder om Örebro
Västmanlands län: Eskiln rastplats vid väg 66/68 utanför Fagersta
Södermanlands län: Aspen rastplats vid väg 56 norr om Katrineholm
Östergötlands län: Svartån rastplats vid E4 mellan Mjölby och Linköping
Gotlands län: Käldhagen vid väg 142 norr om Burgsvik på södra Gotland
Kronobergs län: Fräjen vid väg 30 söder om Lammhult
Jönköpings län: Gyllene Uttern vid E4 nära Gränna
Kalmar län: Väntorp utmed E22 söder om Kalmar
Västra Götalands län: Boråstorpet vid väg 40 väster om Borås
Hallands län: Sandsjöbacka vid E6/E20 utanför Kungsbacka
Blekinge län: Galtsjön utmed E22 väst om Ronneby
Skåne län: Brösarps backar rastplats vid väg 9 norr om Kivik
Stockholm resp Uppsala län: Rastplatserna har inte inspekterats under året
Undrar om inte Västmalands bästa kan vara den jag tipsade om i första inlägget.

mvh
Anders
Aspen rastplats i södermanland passerar jag dagligen, och kan starkt rekomendera för de som inte vart där! Härlig utsikt över sjön, men ändå ombonad känsla i den sörmländska skogen. Sittplatser med tak, riktigt seriös toalett och i stort sett alltid städad och fräsch. Alltså ingen typisk och illaluktande "baja maja" :lol: Varje morgon jag åker till jobb står det en eller flera tradare som övernattat där, och under sommarhalvåret också en del husbilar.

Fortsätter man sen norrut ca. 2 mil mot Kungsör på denna vägen, kommer man till Hjälmaresund. Även där ett otroligt vackert ställe med total utsikt över hjälmaren, med camping för de som är ute och glider med husvagnen/husbilen. På sommrarna finns där fik! Personligen skulle jag föredra Hjälmaresund före Aspen, tackvare utsikten. Iaf. under sommarhalvåret!

Och efter semesterresan norröver i sommras, så slår det aldrig fel att stanna till vid höga kustenbron vid E4'an norr om Sundsvall nära Örnsköldsvik. Den vackra stora bron, omgiven av det norrländska dalaliknande landskapet och sjön/älven längre ner är nog en outstanding känsla efter många timmar i bilen. :!: :-)-)
Användarvisningsbild
av alex960
#240338
preem macken vid ösgöta porten längs e4 norr om jönköping även kallad pärlan eller som vi chaffisar kallar den snusket god mat(inte dagens därav smeknamnet) men gott om plats och mysiga lokaler.står nästan bara nordiska lastbilar på parkeringen
av Cicaro
#249856
Kanske fel årstid men om någon kommer E4an förbi nyköping och har en stund över kan jag tipsa om sveriges godaste glass som enligt mig finns att köpa på ett café vid namn Glass Suprice som ligger i centrum(parkera vid hellmanska gården och gå ett kvarter från stan sett). Hemgjord glass efter säsongens smaker som definitivt är värt en omväg; hallon och choklad är goda, rabarber är dock inte att rekkomendera :)

(om någon har svårt att hitta finns karta på http://www.surprice.se/)

Finsmakare som man är tar jag gärna tips på bra fik och besöksvärda restauranger :)

Om någon har behov av god choklad(handgjorda praliner) för att äta eller ge bort så får jag tipsa om att åka till Sickla köpkvarter i Nacka och fika på Puss och kram. Dock har man tyvärr sällan vägarna förbi Nacka, fast när jag bodde så jag gick förbi stället varje gång jag skulle till affären stannade man ju flera gånger i veckan :o ..

Hm.. varför skrev jag det här inlägget nu blev jag ju gottsugen... Hursom två udda ställen att rasta på och kanske inte direkt platsar i kort pisspaus men trevliga avbrott om man ska långt och har gott om tid :)
av sthlm145
#255851
Väg 255 mellan stockhom - Uppsala, där finns ett underbart ställe.
Mora hage heter platsen. Ligger strax innan Uppsala. Är ett naturresevat men det finns parkeringsplattser.
Va där med tjejen i april-maj förra året. När man kliver ur bilen och börjar gå ner mot sjön. Först är de tråkig skog. När man passerat skogen så är de otroligt fint. Vi gick ut på en liten udde och satte oss på en sten och njöt av att sommaren va på väg, Vet inte hur de ser ut på vintern. Men hösten precis när allt blivit grönt är de underbart.
http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... 0&what=map
Användarvisningsbild
av DogWalker
#256214
Okej, ingen rastplats direkt.
Men om ni kommer till Stugun så besök OK-Q8 och gör ett besök på toaletten, lovar att ni aldrig någonsin varit in i något liknande. Den toaletten är tydligen berömd och det finns ett reportage om den också.
av Larzan
#311165
Höga Kusten bron. (E4)
Kanonfin utsikt, har man kottar med sig kan de springa och leka av sig i de anordnade lekplatserna.

Sen vill jag slå ett slag för två Volvorestauranger.
1) Bilia Malmö, i samband med express service under semestern blev jag bjuden på frukost i matsalen. Gott & Tack.
Sen fick jag se lite av kökschefens nogranna urval av fiskleveransen, noggrann ut i fingertopparna. Personalen måste vara hur nöjda som helst.
2) Volvo Truckstop i Kungens kurva. Alltid 4 rätter, varmt och supergott, testa fiskmenyn!! Brukar käka lunch rätt ofta här.
Här finns det även plats om man kommer med husvagn.

Överlag om man snackar med lastbilschaffisar som kör Volvo lastbil och som käkar hos en Volvo anläggning så verkar det vara gott krubb överallt på dessa.
av Cicaro
#311166
Ett bra tips till er som har småbarn och ska på långresa är geocaching, en paus på en timme och barnen älskar skattjakter=skönt att slippa stå vid en lekplats och titta :-) Finns i princip överallt...

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]