Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1577840
lennarte skrev:Det blir ett styrsystem som heter Heartbeat som är ständigt uppkopplat mot internet och spot priser. Batteriet är ett Sungrow Batteri 9,6 kWh som ska stötta under "dyrtid". 28 solceller ska kunna producera 12000 kWa /år. Utrymme finns för 16 solceller till.
Installerad effekt 12,32 kWp
Jag är ledsen lennarte, men nu MÅSTE du lära dig begreppen. :-D :-D Batteriet är mycket riktigt av storleken kWh. Detta gäller också på hur mycket solcellerna kommer att producera. Det vill säga 12000 kWh. Även det du förbrukat mäts i kWh. ( det där kWa skulle i så fall betyda kilowattampere, och något sådant existerar inte.)

Detta sagt med hjärta och kärlek. Ta det INTE som om jag försöker förminska dig. Men nu är du snart elproducent! :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1577874
EbbevonVolvo skrev:Jag är ledsen lennarte, men nu MÅSTE du lära dig begreppen
Det var nog en ren felskrivning (rättstavningsprogam?) denna gång. Men kWp var ett nytt "begrepp" för mig, fick googla på det.
Förkortningen kWp står för kilowatt peak medan Wp står för watt peak. Denna enhet används när man mäter toppeffekten för en solcellsanläggning ...

Den som aldrig gjort något fel, har nog aldrig gjort något alls... 😁😁
Användarvisningsbild
av joel80
#1577883
Jag har nyligen fått en ny funktion från Tibber som heter GridReward.

Går ut på att man har bilen inkopplad även om man inte behöver ladda just då, och så kan Tibber använda laddning som frekvensstödjande när det är för hög frekvens i nätet.
Det som då laddas får man ersättning för, alltså det blir minuspris på de kWh man laddar under GridReward.
I snitt i maj har jag fått kring 15kWh/dygn på det viset, behövt ladda lite "vanligt" också inför längre resor men då ersättningen för en Gridreward-timme ibland är över 100öre/kWh blir det ändå riktigt bra.

Fortsätter det som det gjort nu de första 3-4 veckorna jag haft det kommer den här funktionen vara det som sänker min elkostnad markant under året!
Screenshot_20240505_100812_Tibber.jpg
Screenshot_20240505_100812_Tibber.jpg (21.25 KiB) Visad 194 gånger
Användarvisningsbild
av StefanN
#1577888
Tjänade 10:- på grid rewards senaste laddningen, drogs av direkt på fakturan vilket känns ganska ok.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578326
Kommer en lastbil med solceller och all annan "bråte" till detta. Den kommer på måndag... 😱😱😱
Måste göra färdigt båten som står vägen. Den ska våtblästras under vattenlinjen och bottenmåla. Har varit "under isen" ett tag nu, haft ordentligt ont i knä, axlar, rygg och handleder sista veckorna (kroppen är sliten) men det blev akut i början på veckan och fick bli körd till doktor. Borrelia....... Ska tillbaka dit nu och ta fler prover........ Fick piller i förrgår så nu fungerar kroppen igen. Annars hade jag inte haft en chans att få färdig båten
Användarvisningsbild
av GustavE
#1578568
https://www.tn.se/naringsliv/37058/olje ... iv-sommar/

Den här artikeln ovan som handlar om samma sak är inte bakom betalvägg.

Tydligen körs Karlshamnsverket på beställning av Svenska kraftnät för att snabbt kunna dra ner på elproduktion.
Så tydligen måste upp till 140 000 liter olja brännas varje timme på grund av att andra kraftslag inte vill/orkar dra ner.
Samtidigt ger sig Samhället på vanligt hederligt folk som bara vill ha hygieniska engångs plastkassar eller kör en liten sväng med sin bensinbil. Hur många hederliga människors livsförbrukning av bensin motsvarar en timmes körning med Karlshamnsverket.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1578598
Läsvärd artikel. Tack.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578603
lennarte skrev:Kommer en lastbil med solceller och all annan "bråte" till detta. Den kommer på måndag...
Måste göra färdigt båten som står vägen

Det gick bra. Båten blev våtblästras (har ett sand munstycke till min Kärcher K7), han torka och blev målad med giftfärg under. I morse 07:00 var jag ute på gården och rullade trailern under båten. 10:00 var jag hos svågern med båten (ska stå där medans solcellerna monteras). Till doktorn och ta nya prover. 11:00 till Biltema för klammer till elkablar (ska förbereda en del för installationen). Dom hade inte vad jag ville ha så vidare till Jula. Då ringer frugan och säger att där står 3 montörer som undrar var materialet är.......? Man kan bli svett för mindre 😅😅
Nu gick allt bra, dom förberedde för takpapp. Lastbilen kom och alla var nöjda tills dom kom på att det fattades något...... Nu är det i alla fall jag färdig med det jag skulle göra. Och montörerna kommer i morgon och ska (Äntligen) montera solceller........ 😁😁
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1578620
lennarte skrev: mån 13 maj 2024, 19:18
lennarte skrev:Kommer en lastbil med solceller och all annan "bråte" till detta. Den kommer på måndag...
Måste göra färdigt båten som står vägen

Det gick bra. Båten blev våtblästras (har ett sand munstycke till min Kärcher K7), han torka och blev målad med giftfärg under. I morse 07:00 var jag ute på gården och rullade trailern under båten. 10:00 var jag hos svågern med båten (ska stå där medans solcellerna monteras). Till doktorn och ta nya prover. 11:00 till Biltema för klammer till elkablar (ska förbereda en del för installationen). Dom hade inte vad jag ville ha så vidare till Jula. Då ringer frugan och säger att där står 3 montörer som undrar var materialet är.......? Man kan bli svett för mindre 😅😅
Nu gick allt bra, dom förberedde för takpapp. Lastbilen kom och alla var nöjda tills dom kom på att det fattades något...... Nu är det i alla fall jag färdig med det jag skulle göra. Och montörerna kommer i morgon och ska (Äntligen) montera solceller........ 😁😁
Sånt kan du inte skiva här. Att ta bort bottenfärg ska göras på speciella anläggningar som har specialfilter för att samla upp färgen. Sjukt hårda regler och krav för det
  • 1
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236

Musik (när musik var musik)

Jag tyckte den var bra att köra, slö me[…]

Ja som rubriken säger så har detta me[…]

Montera spridare (bryggan)

Hej. Vore väldigt tacksam för ett snabbt[…]