Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av valln
#1559912
VolvoB20 skrev: tis 31 okt 2023, 14:39
FreddanNo1 skrev: ons 15 aug 2018, 10:51 Skall ställa frågan till mitt kreditkortsföretag vad som gäller och på vilka grunder någon kan dra pengar från mig.
Vem som helst som har dina kortuppgifter kan dra pengar när som helst. Om du anser det felaktigt anmäler du det till kortutgivaren som får hantera det.
Nja, på mina kort behöver man godkänna transaktionen via Bank id eller annan app.
Det går också att blippa, fast då behövs kortet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559930
valln skrev: tor 02 nov 2023, 20:05
VolvoB20 skrev: tis 31 okt 2023, 14:39
FreddanNo1 skrev: ons 15 aug 2018, 10:51 Skall ställa frågan till mitt kreditkortsföretag vad som gäller och på vilka grunder någon kan dra pengar från mig.
Vem som helst som har dina kortuppgifter kan dra pengar när som helst. Om du anser det felaktigt anmäler du det till kortutgivaren som får hantera det.
Nja, på mina kort behöver man godkänna transaktionen via Bank id eller annan app.
Det går också att blippa, fast då behövs kortet.
Bara om den som vill dra är ansluten till säker verifiering. Tankar man på kortet i USA till exempel behöver jag inte godkänna något med bankid som jag behöver göra hela tiden när jag handlar på nätet.

Men om man bestrider uttaget så har ju så klart konotkortsfirman/den som drar ett mycket svagare case när de inte har något bevis på att det var jag som använde kortet,
av valln
#1559938
Vem som helst som har kortuppgifterna kan dra pengar, skriver du

Sedan exemplifierar du när man använder kortet.

Hur tänker du nu?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1559946
Om någon har sett kortnummret kan de dra pengar från kortet.

Har råkat ut för det på mitt kort att pengar dragits av företag jag aldrig har hört talas om eller har gjort affärer med.

Men när jag kontaktade banken fick jag ju tillbaka alla pengar på kontot eftersom företagen som dragit varken hade min PIN, underskrift eller bankID godkännande.

Så bara för man har secure payment på kortet hindrar det inte bovar från att dra pengar på ditt konto.

Men det gör det mycket enklare att få tillbaka pengarna

Så har det fungerat för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1559957
Vissa transaktioner går fortfarande bra att utföra med kreditkort utan kod eller underskrift, exempelvis i parkeringsautomater. Det hör nog ihop med kreditkorts historia. Nu är jag inte lastgammal men jag minns när man hyrde bil och de drog kortet i en sådan maskin med karbonpapper som överförde de upphöjda siffrorna på kortet till en faktura. Sedan hade hyrföretaget kvar denna faktura som säkerhet tills man lämnade bilen, då revs den sönder.
av Lövet
#1559982
frasse4 skrev:Vissa transaktioner går fortfarande bra att utföra med kreditkort utan kod eller underskrift, exempelvis i parkeringsautomater. Det hör nog ihop med kreditkorts historia. Nu är jag inte lastgammal men jag minns när man hyrde bil och de drog kortet i en sådan maskin med karbonpapper som överförde de upphöjda siffrorna på kortet till en faktura. Sedan hade hyrföretaget kvar denna faktura som säkerhet tills man lämnade bilen, då revs den sönder.
Det går fint att dra pengar som merchant enbart med kortnummer (och giltighetstid + cvc vid onlineköp) men kortinnehavaren kan väldigt enkelt bestrida en sån dragning och kortbolaget kommer alltid betala tillbaka (och ta tillbaka pengarna från hotellet). Har man däremot signerat med PIN så ökar kraven vid en reklamation avsevärt. Då anses du ha godkänt transaktionen aktivt.
(Men även sådana transaktioner går att reklamera vid problem):
av valln
#1559984
Det går att stänga sitt kort för utlandsköp och internetbetalning. Eller med säkerhetssystemet.
Menar ni ändå att det går att dra pengar med bara kortsiffror??

Var går det att läsa om det av en svensk trovärdig källa?
av Erik Å
#1560024
valln skrev: fre 03 nov 2023, 12:23 Det går att stänga sitt kort för utlandsköp och internetbetalning.
Jag kan vittna om att även om man stänger kortet för internetbetalning (avser MasterCard hos HB) så kan företag där man handlat tidigare dra pengar från kortet även fortsättningsvis. Har diskuterat detta med bankens kundtjänst och de säger att så är det! Men ett företag där man inte handlat förut ska inte kunna dra pengar från kortet. Jaja, alltid något.. :bored:

Nu i och med att blipp är påslaget och inte går att stänga av så innebär det att om man tappar sitt kort så kan upphittaren tömma kontot med repeterade småköp innan man upptäcker och spärrar. Så jag har minskat ner beloppet jag har på det kontot som är kopplat till kortet..
Utvecklingen går framåt (OBS ironi) :devil:
av valln
#1560027
För mig med Handelsbanken och SEB Mastercard får man med jämna mellanrum slå pin när man blippar, så för mig far inte så mycket pengar tror jag.
av Erik Å
#1560028
Är det inte bara när man handlar över ett visst belopp som man måste uppge pin?

Edit: snabb googling - Verkar vara 400 kr och obegränsat antal blipp för belopp under 400 kr :oops:
Aha, man verkar kunna stänga av blipp men man måste ringa banken eller deras spärrservice. Kanske borde stänga blipp på "huvudkortet" och ha ett annat kort med mindre pengar på för småköp med blipp då.. Tål att fundera på. Jag har redan ett extrakort när jag shoppar i skumma nätbutiker :-) Det skulle ju kunna agera blipp-kort också.
blipp.JPG
blipp.JPG (52.61 KiB) Visad 288 gånger
blipp2.JPG
blipp2.JPG (29.94 KiB) Visad 285 gånger

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]