Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1209787
Är det en äldre bil, så är det så. Men om du har en lite modernare Volvo med spänningsvakt måste du, för att inte lura datorn, sätta minussladden i chassit
Användarvisningsbild
av SvenB
#1209801
volvofantast skrev:Har v60 2012,så jag antar att minusen ska i godset?,vad händer annars?
Det finns ju en funktion som håller reda på om du tar ut mer spänning än du tillför. Om du laddar direkt på batteriet med minus, det är på minus känselkroppen sitter, får inte datorn reda på att du laddat. Då kan du få fel information.
av Schmoyoho
#1209901
Min CTEK kom med instruktioner som sa att man bara laddar urkopplade batterier på polerna. Är det inkopplat i en bil sätter man alltid minus på jord istället för på minuspolen. Bl.a av hänsyn till gnistbildning, även om CTEK-laddarna ska vara gnistfria. Men även pga batteriövervakningen som någon nämnde.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1210191
Jag har fast monterad snabbkontakt för laddning på mina bilar. Bara trycka i kontakten och stoppa kabeln i väggen :D . Ja du väljer" bil" sen sköter laddaren sig själv.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1210327
Valfri jordpunkt i karossen.

På din -07:a är det lättast med plus på polen i motorrummet och minus i jordpunkten i framskärmen strax intill.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]