Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203396
0.4 sparade jag på byte till nytt K&N på en V8 SUV.
Daskade gamla filtret närmare 10gånger mot en stolpe och den sluta inte damma.
Värsta jag sett, bilen hade rullat 12k mil. Säkert på grusväg endast.
Den hade originalfilter.
Här blev skilnaden stor vill jag lova.

Har ni K&N filter så behöver ni inte byta filter mer sen. Ni köper service kit bara till det.
1miljon kilometer kan man köra med filtret om man servar det.

Kanske är det så att man märker bränslekonomi skilnad på stora V8 V12 motorer bara?, vet inte hur det är med fyra-5-6 cyl till 100%
men säkert spar man på dessa med med ny eller välvårdat K&N filter, den som provar vet sen.
Jag vet inget bättre luftfilter själv. Märkt lite effekt skillnad även par gånger
Motorerna ska andas ju.
Användarvisningsbild
av SRT
#1203429
Kan hålla med om att ett nytt luftfilter jämfört med ett igensatt filter lär göra underverk för alla motorer men har tyvärr aldrig upplevt denna stora skillnad på förbrukningen i bilen när mina filter aldrig blir så pass igensatta.Använder däremot tvättbara high flow sportfilter filter till båda motorcyklarna, Suzuki Hayabusa och Honda Blackbird där det mer handlar om ytterligare ökad effekt och inte bensinbesparing.Men om nu vinsten är så pass stor så borde man ju gå ut mer med detta rent informativt när det då handlar om gigantiska mängder sparade droppar sett ur ren miljösynpunkt.Oj då, nu tänkte motornörden grönt också ... :mrgreen:
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203439
SRT
då är allt som det ska vara.
Mina bilar jag köpt var fullservade enligt bok, men på flera är det fuskat via originalverkstad, dom har fasiken inte bytt luftfilter jäklarna vissa.

Ett tips är att kolla om det verkligen är gjort själv.

Det kan ju blir problem annars om det inte byts, och folk bara kör och kör, och tror verkstaden är 100% ärlig, det är inte alla som är det tyvärr, eller om dom av misstag glömt göra det.
Det kan vara bra kika själv tycker jag. Det tar 5minuter oftast max.

Sen är det ju K&N filtren jag blivit extra kär i själv, vet inget bättre ännu.

Angående motorcycklar, ja där är det superviktigt med racefilter tycker jag. Där märker man bra effektökning direkt.

Till bilar rekommenderar jag öppen sportfilter, jag gillar inte insattsfilter alls längre.
Men kör ni mycket på grus där det dammar som fasiken, då ska ni ha insattsfilter, Kanske ett K&N som ni vårdar om extra extra ofta själva
av Andreasace
#1203527
Om bilen inte dricker mer när du monterar öppet filter så är det fel på bilen.
Klart att den dricker mer.
Du har möjlighet att få in mer syre och då behöver motorn mer bränsle för att uppnå lamda 1.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203552
Jag la öppetluftfilter i 940 turbon nu, chip och 3tums system, den buskör jag lite med och mäter inte soppan, finns ingen färddator ens.

Men kör man insatts K&N jämfört med täppt gammal så har jag sparat bränsle i vissa bilar.

Gällande att bilar tar mer med öppetsportfilter kanske kan stämma, det gör dom garanterat om du gasar på hårt, du får ju mer luft effekt och mer bränsle går ju åt då, kör man lugnt så kanske man kan spara även, blir lättare motorgång kanske?

Jaja, det jag menar är att man ska ha nytt bra filter oavsett, fyfasiken vad hemskt det är med täppta filter.
Och lita inte på märkesverkstäder till 100%
Vet flera som fuskat

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]