Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
#80060
CarMan skrev:
_Rick_ skrev:Det är väl inte så mycket att knäcka VIDA. Man måste ha ett konto som är uppkopplat mot Volvo som gäller. Använder man nån annans login så funkar det nog. Men annars är det svårt. VIDA är inte standalone som tex VADIS var.
Men du måste desutom byta lösen med jämna mellanrumm, så så enkelt är det inte att ta nåns logg. (om det ens går att koma förbi brandväggarna på det enkla sättet, högst tveksamt.
fattar inte vad ni skall förbi volvos brandväggar m.m å göra,det är ju sak samma som med vadis,hela skivan är ju komplett med vida,bara till att döda synkroniseringen å skapa egna konton så funkar det ju
Användarvisningsbild
av CarMan
#80085
Hellrider skrev:
CarMan skrev:
_Rick_ skrev:Det är väl inte så mycket att knäcka VIDA. Man måste ha ett konto som är uppkopplat mot Volvo som gäller. Använder man nån annans login så funkar det nog. Men annars är det svårt. VIDA är inte standalone som tex VADIS var.
Men du måste desutom byta lösen med jämna mellanrumm, så så enkelt är det inte att ta nåns logg. (om det ens går att koma förbi brandväggarna på det enkla sättet, högst tveksamt.
fattar inte vad ni skall förbi volvos brandväggar m.m å göra,det är ju sak samma som med vadis,hela skivan är ju komplett med vida,bara till att döda synkroniseringen å skapa egna konton så funkar det ju
jag är ju inte programerare, så jag vet faktiskt inte, men det kanske är som du sägar? (jag är ju bara bilmekaniker)

fast det är ju inte bara vid synkronisering som den frågar efter lösen.
av Hellrider
#80093
CarMan skrev:
Hellrider skrev:
CarMan skrev: Men du måste desutom byta lösen med jämna mellanrumm, så så enkelt är det inte att ta nåns logg. (om det ens går att koma förbi brandväggarna på det enkla sättet, högst tveksamt.
fattar inte vad ni skall förbi volvos brandväggar m.m å göra,det är ju sak samma som med vadis,hela skivan är ju komplett med vida,bara till att döda synkroniseringen å skapa egna konton så funkar det ju
jag är ju inte programerare, så jag vet faktiskt inte, men det kanske är som du sägar? (jag är ju bara bilmekaniker)

fast det är ju inte bara vid synkronisering som den frågar efter lösen.
nä det är riktigt,men har dom knäckt det så kan dom ju fixa bort allt sånt.
Användarvisningsbild
av C.W.
#80161
Nu är vi inne på det här med lag o moral igen.
Det svärs förbannelse när nån snor en del från bilen, men det är tydligen helt OK att sno/hacka mjukvaran.
Nån har ju en kostnad för att utveckla mjukvara, så om utvecklaren vill att programvaran skall vara tillgänglig så skall den kosta. (såvida inte shareware)
Vill man som utvecklare att den inte skall vara tillgänglig så antagligen lägger man ett krypterings skydd eller tidsspärr på programvaran som gör att den blir 'värdelös' efter ett tag (jfr Viasats/CanalDigital krypteringar)

Så frågan är, vad är OK att sno och vad försvarar det handlande? Som att 'alla andra gör ju det' eller 'Moralen danas från ovan'?
Det håller inte. Det är dags att bryta upp från myglarmentaliteten och göra rätt från början.
av caradioa
#80199
Åter igen så har det inte samma relevenas att ta ett program som en fysisk sak som en del verkar glömma. "Stjäl" man ett program i form av databitar så är det inte sonika borta, utan existerar fortfarande. Så att jämföra ett program i förhållande med en bil är totalt absurt!

Om någon är sniken i konsumentbranschen så är det biltillverkarna på 3 i topp-listan! Man ska ta mig fan kunna ladda ned en patch även till sin bil utan att bli debiterad nåt extra. De hade utan problem kunnat ta fram en uppdateringslösning som kunde vara enkel för konsumenterna, men *ord borttaget* med sina lojala återförsäljare och verkstäder istället!

Ska man som person behöva betala ett allvarligt mjukvarufel som kan orsaka döden eller slita ut delar på bilen i onödan? Det ska NI och jag vägra att acceptera, punkt slut! Biltillverkarna har hemlighållt en massa fel som då ska stå till svars för!

Vissa ord kanske vi inte ska använda på detta forum. :wink:
Det stärker inte dina ord, tvärtom, det blir tvärtom bara.
Frågor om det, ta det i pm med mig, inte här i tråden så den chattas sönder med ovidkommande saker som inte har med topic att göra.

Mvh/ Addekarlsson
Användarvisningsbild
av eslund
#80343
VIDA kan man abbonera på.. Skaffa ett abbonemang och pynta 30.000:- / mån så är det inga problem (plus pröjs för den SW du laddar ner).. On-line kurs för VIDA finns hos Volvo på nätet (gratis).. Å andra sidan tror jag att man som "hemmapulare" ska ta det stilla med vad man trycker i i bilen.. Annars blir det ju samma som när man uppdaterar något i datorn och den lägger av..

Fel SW i bilen är inte nyttigt, och vem ska laga den då? Volvoverkstaden?

Ang. inlägget ovan, dvs om man ska behöva betala för ett mjukvarufel? Nej, men då går det väl på garantin.. Ska man behöva betala för att få mjukvaran omladdad? Självklart! Dom står ju för "garantin" om nånting händer..

Jämför gärna med PC branschen där det i begynnelsen kom in kunder där deras dator rasat.. "Nää.. Jag har inte gjort nånting", så kunden, när dom i själva verket hade härjat som f*n med datorn.. Jag förstår PC återförsäljare som både debiterar startavgift samt timtaxa för att fixa "skitproblem"..
av Hellrider
#80519
eslund skrev:VIDA kan man abbonera på.. Skaffa ett abbonemang och pynta 30.000:- / mån så är det inga problem (plus pröjs för den SW du laddar ner).. On-line kurs för VIDA finns hos Volvo på nätet (gratis).. Å andra sidan tror jag att man som "hemmapulare" ska ta det stilla med vad man trycker i i bilen.. Annars blir det ju samma som när man uppdaterar något i datorn och den lägger av..

Fel SW i bilen är inte nyttigt, och vem ska laga den då? Volvoverkstaden?

Ang. inlägget ovan, dvs om man ska behöva betala för ett mjukvarufel? Nej, men då går det väl på garantin.. Ska man behöva betala för att få mjukvaran omladdad? Självklart! Dom står ju för "garantin" om nånting händer..

Jämför gärna med PC branschen där det i begynnelsen kom in kunder där deras dator rasat.. "Nää.. Jag har inte gjort nånting", så kunden, när dom i själva verket hade härjat som f*n med datorn.. Jag förstår PC återförsäljare som både debiterar startavgift samt timtaxa för att fixa "skitproblem"..
lite svårt bara att få ner fel sw i bilen med vida.
Användarvisningsbild
av eslund
#80533
Joo, det kanske stämmer.. :oops:

Var lite för djupt inne i pc världen..
Användarvisningsbild
av Sparkz
#80880
Mmm, det är en sak till som behöver hackas... VIDA har bra koll på vilken bil som är kopplad, så det går inte att tanka "fel" mjukvara med lite fler hästar i.

Och all mjukvara ligger på servern i england, och beställs och hämtas för varje bil. Så för att komma åt den måste man ha konto.

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]