Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1178358
Vet inte riktigt vart jag ska fråga det här. Här på forumet eller någon annanstans.

Har nyligen köpt en MTD åkgräsklippare, Briggs & Stratton, som gått bara några få timmar. Men så häromdagen när jag körde den så dog den bara helt plötsligt.
När jag försöker starta den hackar den runt, men kommer inte riktigt igång? Alldeles för dålig på motorer för att kunna förstå vad det är rent spontant.
Självklart har jag bensin i. Inga konstigheter med filtret.
Vad skulle det kunna vara?

Mvh
#1178401
Hur gammal är den? Är den ny, du säger några få timmar, så har du kanske garanti kvar?
Är den tankad denna säsong? Gammal gas från äldre bensin (dvs tidigare säsonger) kan vålla startproblem för gräsklippare. Töm tanken och fyll på med ny soppa.
Byt tändstift.
Byt luftfiltret.
Byt bränslefiltret.
Det kan också vara svänghjulet och dess komponenter som bråkar...
http://www.briggsandstratton.com/eu/sv/support/faqs
#1178411
Den är ca 2 veckor gammal. Luftfiltret ser rent ut, tändstiftet också.
Så förstår inte alls vad det kan vara.
Eventuellt att bensinen inte kommer till motorn..? Det sitter liksom någon liten "plastbricka/dosa" på slangen där bensinen ska gå igenom. Inget reglage för på och avstängning vad jag kan se.
#1178415
Är klipparn två veckor gammal så skulle jag åkt tillbaka till återförsäljaren med den innan jag började skruva själv.

Det finns ofta någon typ av "nödstopp" som gör att motorn stannar om lämnar förarstolen. Den kan ibland strula. Sedan brukar det vara så att klipparen ska vara i friläge och aggregatet lyft för att den ska gå att starta. Om någon av dessa givare är feljusterad så går inte motorn igång.

Så det behöver inte nödvändigtvis vara motorn det är fel på.
#1178456
Jag kan inflika en uppgift om gräsklippare och andra motordrivna maskiner. Det nämns för övrigt här i tråden. Använd Alkylatbensin i sådana maskiner som är säsongsbetonade. Den har den egenskapen att den åldras inte, till skillnad mot vanlig bensin.
Jag kör en trädgårdstraktor (åkgräsklippare) en snöslunga och en grästrimmer på alkylatbensin. Traktorn och snöslungan går på 4-takt alkylat och trimmern på 2-takt alkylat. Det finns färdig oljeblandad, 2%. Även idealiskt till t.ex motorsågar. Visst, alkylat kostar några kronor mer per liter, men betänk att du befinner dig mitt i avgasmolnet från din maskin. Och man har renat bort mer än 90% av dom giftiga ämnena i alkylatbensin.
När jag hade köpt traktorn för 7 år sedan sökte jag info i bruksanvisningen. Det var inget svar. Jag skrev då till Husqvarna som är generalagent och ägare av märket, Partner, och frågade om det var lämpligt med alkylatbensin? Jag fick ett glatt svar att dom just hade avslutat ett långtidsprov och konstaterat att alkylatbensin fungerar utmärkt i deras motorer, Briggs & Stratton. I boken till snöslungan står det uttryckligen att det är fördelaktigt med alkylatbensin. Det är en Stiga med en kinesisk kopia av någon japansk motor. Och till grästrimmern minns jag inte just nu, men kanske att försäljaren rekommenderade det? En Ryobi.
Detta var inget svar på TS fråga, men ett tips inför användningen framöver. Jag kan tillägga för den som undrar: Vad kör jag bilen på? Svar E85!

Ett tillägg: Jag har haft att göra med Hondamotorer på generatorer och pumpar bl.a. Dom startar inte om det är för lite olja i motorn. Någon annan tillverkare kan ju ha "följt strömmen" och har något liknande arrangemang?
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor