Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1159483
Som många vet vill dagens styre i Sverige införa en flygskatt.
Vissa applåderar detta, andra ser stora farhågor med en sådan skatt.

Med denna skatt kommer Stockholm och Sverige förlora många möjliga destinationer runt om i världen.
Norwegian ser möjligheter att flyga från Arlanda till tex Delhi, Karachi, Calcutta, Mumbai, Islamabad, Lahore Chengdu, Seoul och Osaka.

Även alla de miljoner som läggs på preclearance på Arlanda ser ut att, med en flygskatt, vara bortkastade pengar.

Om du som jag är mot detta, gå gärna in och skriv under på http://ettslagiluften.nu. :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1159536
Fast det är väl i första hand inrikes som det pratats om att beskatta, just av de skäl du nämner? Till dess att resten av EU (världen är väl lite optimistiskt) är med på tåget. Fast då har jag mest läst vad myndigheter och tjänstemän skrivit och utrett i frågan, mindre vad populisterna vi väljer att styra har för sig.

Att flyget inte beskattas idag känns helt fel även om det inte är så konstigt att det inte görs. Sen kan man alltid diskutera nivåer.
av Mikeys
#1159544
Det man vill införa är en punktskatt på samtliga resor ut från Sverige. I princip innebär det att flygbolaget skall betala skatten för varje passagerare som går igenom säkerhetskontrollen på någon svensk flygplats, och idén är att den skall vara beroende på avståndet på flygresan. En kort resa inom Sverige kommer således inte bli märkbart dyrare, medan en resa över havet går loss på över 400:- extra.

Flyget beskattas redan idag genom både skatter på biljetter samt landningsavgifter. Även flygbränslet är liksom bensin beskattat, dock till en förhållandevis låg nivå gentemot övriga EU-länder vilket gör att många flygbolag gärna pumpar på några ton extra när de är i Sverige. Jag tycker dock att denna idé som de har är helt uppåt väggarna med att sätta en platt skatt på alla flygresor. I Sverige har vi förhållandevis många gamla bränsleslukande härken flygandes, men som jag uppfattat det är det en väldigt liten skillnad i avgifter mellan att flyga ett sådant plan eller det senaste av de senaste vars utsläpp är märkbart mindre. Om man verkligen vill hjälpa miljön vore det en bättre idé att sätta någon typ av skatt som är beroende av utsläppen per passagerarkilometer eller liknande, men nu är det väl inte det som är grundtanken utan bara att håva in lite cash till statskassan. En annan sak att ta hänsyn till är att biobränslen som smått börjar dyka upp även i flygbranschen, och både SAS och BRA har genomfört flygningar på helt förnybara bränslen. Vart är utvecklings- och bidragsstödet till att utveckla detta i större skala? Genom att pröjsa samma skatter och avgifter för sådana flygningar försvinner en stor del av motivationen för olika företag att investera pengar i det...
Användarvisningsbild
av sthlm
#1159561
Det absolut största skälet lär vara att få in mer skatt och miljön är nog mer ett skäl som låter bra.
Frågan är då varför regeringen sålt utsläppsrätter för att få in stålar? Är det OK att skita ner i andra länder?
Hade man värnat om miljön så hade man naturligtvis låtit dessa utsläppsrätter frysa inne.

Skillnaden mellan olika flygplanstyper är dessutom väldigt stor och där skulle man i stället bygga skatten på utsläpp/passagerare/sträcka vilket skulle verka som ett incitament att gå över till mer miljövänliga flygplan.
Detsamma skulle gälla för kryssningsfartyg och då skulle dessa förmodligen försvinna helt vilket vore en enorm miljövinst.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1159565
Det låter ju mindre klyftigt. Just på långa sträckor finns ju inga alternativ. Flyg Stockholm-Göteborg och motsvarande kan man ju skatta sönder utan att det gör så våldsamt mycket på det stora hela när tidsvinsten inklusive transfer är rätt liten mot tåg.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1159566
Angående att skatta för faktiska utsläpp så är det ju bara att justera skatten på bränslet. Det gynnar bränslesnåla plan (eller båtar, bilar, etc). Differentierar man fossila och förnybara bränslen har man löst det också.
av Mikeys
#1159570
SBergdahl skrev:Angående att skatta för faktiska utsläpp så är det ju bara att justera skatten på bränslet. Det gynnar bränslesnåla plan (eller båtar, bilar, etc). Differentierar man fossila och förnybara bränslen har man löst det också.
Tyvärr finns det inget som är så bara och bara inom flyget :D
Om man höjer skatterna på bränsle så kommer de flesta flygbolag bara välja att tanka på andra orter i stället. Om man t.ex tar ett bolag som ofta pendlar mellan Stockholm och Riga i en 25 år gammal Boeing som dricker soppa per kubikmeter, så skulle det leda till att dom i stället tankar mer där borta för att slippa tanka här. Men de kommer ju fortsätta med samma plan. Och så lär det bli på många europeiska linjer. Summa summarum blir således mindre försäljning av soppa och mindre intäkter till staten.

Det bästa alternativet i mitt tycke är att låta alla skatter ligga kvar för de som har förhållandevis snåla plan, och i stället ta lite mer betalt av de som vill landa på svensk mark i gamla törstiga plan så länge de inte blandar i biobränsle i tankarna. Men det är bara mina två cents, finns garanterat folk som tycker annorlunda :)
Senast redigerad av 1 Mikeys, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1159574
Mikeys skrev:
SBergdahl skrev:Angående att skatta för faktiska utsläpp så är det ju bara att justera skatten på bränslet. Det gynnar bränslesnåla plan (eller båtar, bilar, etc). Differentierar man fossila och förnybara bränslen har man löst det också.
Tyvärr finns det inget som är så bara och bara inom flyget :D
Om man höjer skatterna på bränsle så kommer de flesta flygbolag bara välja att tanka på andra orter i stället. Om man t.ex tar ett bolag som ofta pendlar mellan Stockholm och Riga i en 25 år gammal Boeing som dricker soppa per kubikmeter, så skulle det leda till att dom i stället tankar mer där borta för att slippa tanka här. Men de kommer ju fortsätta med samma plan. Och så lär det bli på många europeiska linjer. Summa summarum blir således mindre försäljning av soppa och mindre intäkter till staten.
Nä jag vet, det här med att komma överens länder emellan har ju visat sig svårt historiskt ;)

Det skulle behöva vara samma i hela EU för att ha någon större effekt. Det skulle nog Turkish Airlines och Emirates gilla också :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
#1159678
Hej skatterna på bränslet så att det åtminstone är lila som i övriga länder. Försök få med andra på en ytterligare höjning. Det finns mindre dåliga bränslen man kan skatta mindre på.

Att få folk att flyga mindre, så länge det görs på fossila bränslen, är nog avgörande för om nästa eller näst nästa generation inte ska få enorma problem.

Har varit ett jävla daltande med flyget länge nog. Stackars svensson som inte får råd att åka till Thailand...
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]