Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Joseff2
#1152956
Hejsan!

Jag hoppades på att det skulle finnas några vänliga själar därute som kan ge mig lite råd om köp av 1a bil.

Jag sitter och kollar på Bmw:s 5 serie ..520,523 max ..bensin,manuell helst ..(tror jag), årsmodell 04-07 ca.
Tänkte att den får ha gått ca 12-14 000 mil max.

Eller en volvo s40 ..årsmodell 04-09? ca.

Bilarna får ligga på max 70 000:- tänkte jag, då jag ska belåna mig lite, för att till sommaren överraska min mor & far genom att bila med dom ner till släkt i europa.

Har ni några råd vid köp av dessa bilmodeller vid dessa miltal?, priser (försäkring, skatt, slitage etc).

Tack
Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1153005
E60 kan ju vara en trevlig bil att åka i, men när det gäller BMW så lär man vara noga med att hitta rätt exemplar och det gäller att läsa in sig innan man åker och tittar. Man bör också vara fullt på det klara med att BMW är duktiga på att ta betalt för utrustning och en del exemplar kan vara väldigt skralt utrustade. Olika karosstyper och motorer har svagheter man bör ha koll på: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/
Användarvisningsbild
av snepo
#1153065
Tror det är billigare att äga Volvon. Med tanke på reservdelar och försäkring. Men om inte det spelar nån roll,skulle jag välja Bmw. Har själv sneglat på Bmw av de årsmodellerna du nämner,fast 530 eller 535. Jag vill gärna ha lite krut under huven.
av Joseff2
#1153097
SBergdahl skrev:Det är ju två väldigt olika bilar. En stor och en liten. Vad är kravspecen egentligen?

5-serien är mer jämförbar med S80.
Ja alltså kravspec har jag egentligen ingen specifik, men skulle vara kul om det fanns en GPS, aux uttag, samt lite hästar under huven men inget överdrivet alls. Komfort är väl något jag är ute efter om man ska sitta och bila, samt hållbarheten i längden, om man ska ha den som 1a bil ca 2-4 år.
av Joseff2
#1153098
Marlboroman skrev:E60 kan ju vara en trevlig bil att åka i, men när det gäller BMW så lär man vara noga med att hitta rätt exemplar och det gäller att läsa in sig innan man åker och tittar. Man bör också vara fullt på det klara med att BMW är duktiga på att ta betalt för utrustning och en del exemplar kan vara väldigt skralt utrustade. Olika karosstyper och motorer har svagheter man bör ha koll på: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E60/
Tack, jag uppskattar det, ska läsa igenom det!

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]