Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1145383
En bekant till mig har avlidit. Han har inga barn. Han har ett syskon som lever.
För 25 år sedan upprättades ett testamente. Dåvarande sambon ärver hälften. Sambon dog för 20 år sedan.
Sambon har dock barn som har testamentet i original.
Ärver sambons barn 50%?
av LarsBd
#1145407
En gissning är att testamentet dog tillsammans med sambon om inget nämns om sambons barn och syskonet som enda (?) bröstarvinge ärver 100%. Som jag nämner inledningsvis är det en gissning. Här https://lagen.nu/1958:637 står det i "klartext" och exakt hur det förhåller sig.
av llesrof
#1145470
Vi har haft lite arv inom släkten de senaste åren. Nu senast avled farsans sambo och de hade inget skrivet. Han ärver inte ett skit. Allt ärvs av sambons barn. Punkt slut. Sambons barn har ju i ditt fall heller inget med din bekant att göra. Teatamentet var en sak mellan din bekant och dennes sambo, inte sambons barn. De har ingen arvsrätt såvida inte det är inskrivet i testamentet.
av Amarace
#1145535
Han hade alltså bara ett syskon? Inga syskon som är avlidna och som hade barn? Arvsrätt är barn, föräldrar, syskon, syskonbarn.
Så har han avlidna syskon med barn så har syskonbarnen arvsrätt. ( t.ex ett levande syskon, två avlidna syskon med barn, då ärver levande syskonet 1/3, barnen efter avlidna syskonen ärver 1/3 efter vardera syskonet att dela på)

Testamentet till sambon borde inte ha nån betydelse om denne är avliden
Användarvisningsbild
av SvenB
#1146092
FreddanNo1 skrev:En bekant till mig har avlidit. Han har inga barn. Han har ett syskon som lever.
För 25 år sedan upprättades ett testamente. Dåvarande sambon ärver hälften. Sambon dog för 20 år sedan.
Sambon har dock barn som har testamentet i original.
Ärver sambons barn 50%?
När din bekants sambo avled bör det ha upprättats en bouppteckning. Om så är fallet är det stor risk att testamentet (Bör väl vara ett inbördes testamente) står med. Där framgår nog också om din bekant fick sitta i "orubbat bo", och att sambons barn hade uppskjuten arvsrätt (tror jag det heter). Står det inget om det i bouppteckningen, tror jag nog att sambons barn inte har någon arvsrätt.
av matzen10
#1179306
Ursäkta sent svar, och jag antar att det är löst vid denna tid?!

Enligt min uppfattning upphörde testamentet att gälla i och med sambons frånfälle.
Den legala arvsordningen borde därmed träda in för både mannens och kvinnans efterlevande.

Men det är lite klurigt...

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]