Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1129244
Som nörd av släktforskning så är den ganska nya metoden grym. DNA, man beställer ett kit från USA, det skickas hem, man topsar sig o sen skickar man tillbaka sitt DNA, sedan tar det 4-6 veckor innan det är klart.
För mig så var det väldigt intressant. Jag o frugan har topsat 19st släktingar. Det visade sig att min pappa är resultatet av en affär min farmor hade med en flykting från Estland. Nu söker jag för fullt efter min Estlandssvenska farfar.
Just nu har Ftdna julrea. Passa på.
http://WWW.ftdna.com
Jag svarar gärna på frågor... ja, i den mån jag kan. :-)-)
av llesrof
#1129296
Det där kan används för att spåra ens "släkt" extremt långt tillbaka i tiden. Jag sätter släkt i om citationstecken eftersom man i dessa fall inte spårar individer utan typ haplogrupper och då handlar det inte direkt om släktforskning längre. Jag grejade ett kit via National Geographic och är således med i deras projekt. Det är egentligen syrran som är intresserad och övertalade mig till att gå med. Som kvinna kan hon ju bara spår X-sidan, alltså på mödernet. Via mig han hon även spåra på fädernet tack vare Y-kromosonen. Det är rätt avancerat och jag är inte tillräckligt intresserad för att lära mig det eller ens lusläsa den fakta som jag fått. Ju fler som går med i projektet desto mer detaljerat blir det också. Syrran har kontakt med några "släktingar" runt om i världen. Alltså personer som vi är genetiskt släkt med. Och det kan ju vara väldigt avlägset och hart när omöjligt att spåra den individen.

Jag är tydligen nordbo på fädernet men britt på mödernet enligt syrrans studier. Det finns gott om matchningar på dessa områden cirka tusen år tillbaka och senare mest i norden. Kan man lite historia så blir det extra kul när man vet lite om vad som hände och hur folkgruppen rört sig över världen. Jag har också mycket mindre neanderthal-DNA ("ap-gen") än genomsnittet i Europa och mer Denisova-DNA. Rent genetiskt är jag tydligen 100 % britt.

Går vi lite längre fram i tiden så var min farfars farfars bror pappa till Johannes Edfeldt. Han innehade stol 17 i Svensk Akademin :D

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]