Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
#1118925
Åfaen, så då kan man inte glutta på grannens snygga dotter som ligger och solar topless längre då? :wink:

Drönare har jag ingen men modellflyg finns här. En seglare på 4 meter med gps ombord bl,a.
Bilagor
IMG_0309.JPG
IMG_0309.JPG (83.51 KiB) Visad 587 gånger
Användarvisningsbild
av Allinug
#1119021
Nja, enligt kameraövervakningslagen är det helt OK att göra det med en handhållen kamera med extrem zoom.

Däremot kan det röra sig om ofredande.
Användarvisningsbild
av joel80
#1119035
Precis.. Med kamera med långglugg kan jag stå på taket och filma in i grannens vardagsrum.. Men 100m upp i luften får jag inte fota för det kan vara integritetskränkande.. Hm..

Länsstyrelsen gick ut och sa att dom inte kommer att prioritera det här och det är alltså inget brott att filma utan det är tillståndskrävande. (vilket man inte kan få om det inte är brottsbekämpande typ...)

Det pågår dock en utredning kring kameraövervakningslagen på regeringsnivå.. Det ska vara klart i februari.. Så vi får se vad som sägs då.

Man kan säga att det är en lag som inte riktigt hängt med! Den kom till 1977 och ser i stort sätt likadan ut nu. Jag skulle vilja påstå att tekniken och kameraanvändning idag skiljer sig från 1977.

Sjukt att kollegor som nu behöver flygbilder för t.ex reklaminspelningar ska behöva hyra helikopter om man ska göra det på rätt sätt. :/
Användarvisningsbild
av sthlm
#1119054
Övertygad att lagen kommit till för att ha möjligheten att sätta dit smygfilmare eller folk som jävlas eller flyger på ett sådant sätt att det kan utgöra en fara.
Knappast att polisen kommer lägga energi på att jaga de som vill filma sin gård eller som i vårat fall paintballspelet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1119066
Det är ingen lag som kommit till... Det är en användning (ny tolkning) av en lag som kom till 1977 för att skydda allmänheten och anställda mot kameraövervakning på t.ex arbetsplatser, i omklädningsrum och på andra platser.
Den lagen har inte riktigt hängt med... Kameraanvändning idag och 1977 skiljer sig rätt mycket.

Datainspektionen har fått rätten att gå på deras tolkning nu vilket är hemskt.. Extra fult att dom gjort det genom rättsfall mot en mindre företagare som inte haft möjligheter till dyra juridiska ombud. Skulle det här gått rätt till hade dom gått på SVT eller Aftonbladet som ofta använder drönare i nyhetsrapporteringen.

Länsstyrelsen är den myndighet som nu ska kontrollera det här men dom har själva sagt att dom inte kommer att leta upp folk p.g.a sånt här.
Svårast att fortsätta blir det för seriösa aktörer som säljer bilder och videojobb.
Användarvisningsbild
av joel80
#1119126
Jo.. fast det är ju inte drönare som förbjuds. Man får fortfarande flyga omkring enligt dom lagar som finns (Inte inom flygzon, max 120m högt och inom syngräns). Så länge du inte har kamera och fotar/filmar.

Hm...

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]