Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1092908
För att kunna rekrytera fler polisaspiranter till skolan sänker man nu begåvningskraven för att lösa krisen med för få poliser.
Jag tycker mig ha märkt att det var många år sedan det gjordes. Jag höll på att krocka med en polisbil för ett år sedan i en fyrvägskorsning där polisbilen kommer från min vänster och där det var gällande högerregel som han dock nonchalerade helt. Han fick tvärbromsa när jag körde ut framför honom med tre meter till godo och sedan följe han efter nån kilometer tills han slog på stoppljusen. Han påstod sedan att jag bröt mot väjningsplikten men fick dessvärre ge sig efter kommunikation med radioledningen då han fick svar på tal om vad som gällde. Han fick till och med be mig om ursäkt att han hade fel! Kändes riktigt gött efteråt då jag ALLTID håller på högerregeln där inget annat gäller.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3165109.ab
#1092913
Rötägg kommer ju ändå alltid att leta sin in i alla organisationer ändå på ett eller annat sätt hur tuffa krav det än finns.

Visst vore det säkert bra med fler poliser men att "snabblösa", vad anser GW om det? :wink:

"Det innebär att man ligger lite lägre när det den teoretiska förmågan eller allmänna problemlösningsförmågan"
#1092942
Ptja... gissningsvis så är det nog främst språkkunskaperna i svenska samt fyskarv som kommer att sänkas. Jag tvivlar starkt på att IQ-kraven kommer att sänkas så att de som presterar under normalbegåvning, alltså var sjätte människa, också skall kunna bli poliser.

Jag har sagt det innan och säger det igen... Sverige borde rekrytera några tusen nordkoreanska trafikpoliser som med bibehållen nordkoreans entusiasm utför sin plikt. Då kanske folk lär sig att använda blinkers, håller hastigheten och ger fan i att manipulera avgasrören så att fordonen bullrar extra mycket. Jag kan dock tänka mig att vi låter bli att sätta förövarna i arbetsläger och att vi inte deporterar deras familjer. Att skickas bort, långt bort, på attitydsjustering under några veckor borde räcka. Och saftiga böter så klart. Efter ett par bötesomgångar för pissig trafikattityd så har de helt enkelt inte längre råd att ta bilen. Antingen lär de sig att visa hänsyn eller så tar de cykeln. Cyklister skall för övrigt också övervakas av dessa nordkoreanska trafikpoliser.
#1092954
llesrof skrev:Ptja... gissningsvis så är det nog främst språkkunskaperna i svenska samt fyskarv som kommer att sänkas. Jag tvivlar starkt på att IQ-kraven kommer att sänkas så att de som presterar under normalbegåvning, alltså var sjätte människa, också skall kunna bli poliser.

Utbildningens begåvningstest har en niogradig skala och en normalbegåvad sökande får fyra–sex. Tidigare krävdes en fyra för att komma in, men nu har det kravet sänkts till en trea.


– Det innebär att man ligger lite lägre när det den teoretiska förmågan eller allmänna problemlösningsförmågan.

Saxat ur artikeln I Aftonbladet..

/Thomas
#1093040
Funk skrev:
llesrof skrev:Ptja... gissningsvis så är det nog främst språkkunskaperna i svenska samt fyskarv som kommer att sänkas. Jag tvivlar starkt på att IQ-kraven kommer att sänkas så att de som presterar under normalbegåvning, alltså var sjätte människa, också skall kunna bli poliser.

Utbildningens begåvningstest har en niogradig skala och en normalbegåvad sökande får fyra–sex. Tidigare krävdes en fyra för att komma in, men nu har det kravet sänkts till en trea.


– Det innebär att man ligger lite lägre när det den teoretiska förmågan eller allmänna problemlösningsförmågan.

Saxat ur artikeln I Aftonbladet..

/Thomas
Åh fan! Men det kanske är bra? Vem pallar att ha med idioter att göra? Lika bra att sköta sig då :mrgreen:
av THP
#1093072
Bäst jag säger det här innan. Jag röstade inte på.SD.
MEN.. man tog upp något till ygeman, som han dissade bort med en flugviftning.
Man tog upp att dom fyskrav som en gång sagts för att bli brandman helt satts ur spel.
Man hade med sej verklig statistik från diverse stationsområden som exempel.
Flera av exemplen klarade alltså inte i närheten av fystesten på proverna.
Man påpekade det olämpliga i att kvotera godtyckligt. Man kan kvotera, men då bland folk som faktiskt klarar kraven.
Genast blev det tjafs om främlingsfientlighet.

Ygemans enda ordentliga svar löd: Jaja... brinner det mer i dom områdena då..? Man kanske är.bättre preventivt..

Samma debatt handlade om mer poliser. Där förklarade ygeman att bilar är bättre. Folk är bättre så finns det fartkameror med. Så därför behövs inte särskilt mycket mer yttre poliser.

Bilprovningrens 1 eller 2 år avhandlades också.

Bilar var så mycket bättre idag att två år nästan är kort tid mellan besiktningarna. Man ser nästan ings havererade bilar längs vägarna och knappt någon får ombesiktning..

Summa summarum. Verklighetsfrämmande människor tar beslut.. beslut som vi alla betalar för på.ett eller annat sätt. Tyvärr.. betalar vi nu på försäkringspremier istället för skattsedeln..
Kanske vore mer moget att politiker måste haft huvudet ur röven minst 10 år av sitt liv innan dom får bestämma nåt.?
#1093077
Kan man inte bli något vettigt i yrkeslivet kan man ju alltid bli politiker för det krävs ju noll utbildning för att bli det, det räcker ju med att ljuga bra inför valet och få tillräckligt många röster. :-(
#1093116
THP skrev:Bäst jag säger det här innan. Jag röstade inte på.SD.
MEN.. man tog upp något till ygeman, som han dissade bort med en flugviftning.
Man tog upp att dom fyskrav som en gång sagts för att bli brandman helt satts ur spel.
Man hade med sej verklig statistik från diverse stationsområden som exempel.
Flera av exemplen klarade alltså inte i närheten av fystesten på proverna.
Man påpekade det olämpliga i att kvotera godtyckligt. Man kan kvotera, men då bland folk som faktiskt klarar kraven.
Genast blev det tjafs om främlingsfientlighet.

Ygemans enda ordentliga svar löd: Jaja... brinner det mer i dom områdena då..? Man kanske är.bättre preventivt..

Samma debatt handlade om mer poliser. Där förklarade ygeman att bilar är bättre. Folk är bättre så finns det fartkameror med. Så därför behövs inte särskilt mycket mer yttre poliser.

Bilprovningrens 1 eller 2 år avhandlades också.

Bilar var så mycket bättre idag att två år nästan är kort tid mellan besiktningarna. Man ser nästan ings havererade bilar längs vägarna och knappt någon får ombesiktning..

Summa summarum. Verklighetsfrämmande människor tar beslut.. beslut som vi alla betalar för på.ett eller annat sätt. Tyvärr.. betalar vi nu på försäkringspremier istället för skattsedeln..
Kanske vore mer moget att politiker måste haft huvudet ur röven minst 10 år av sitt liv innan dom får bestämma nåt.?
Var är det här hämtat? Riksdagsdebatt?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]