Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1032725
Schmoyoho skrev:llesrof: är det du som månne kan ha nämnt det här med att fika ur bakluckan förut, typ i din gamla XC70-tråd i garaget? Jag har iallafall hört någon fler XC70-ägare prata om det och jag blir alltid akut sugen på att åka på utflykt med bilen varje gång jag hör det. Jag vet tyvärr bara inga kul ställen att åka till. Nästa gång jag åker på någon längre resa (typ 20-30+ mil) ska jag iallafall söka runt efter bra rastplatser och planera in lite fler stopp istället för att stå på gasen och köra 50+ mil i en sittning. Känns som en bortstressad färd nu i efterhand.
Jo, jag har nämnt "bagageluckefikande" vid ett flertal tillfällen. Forumsmedlemmen Schmoyoho fick mig att fundera lite på vad det är som gör detta sätt att fika på så speciellt.

Asså... det är svårt att förklara men det handlar om mycket mer än att bara stå och fika vid bilen. Jag har skrivit ned en guide, eller vad man skall kalla det, för vad det handlar om. Kortfattat så handlar det om känslan av äventyr och att njuta av vardagen. Detta är mitt synsätt och jag delar det säkert med många medan andra inte alls kommer att hålla med. Det som är rätt för mig behöver nödvändigtvis inte vara rätt för någon annan. Jag har skrivit guiden lite med glimten i ögat och den är kanske inte 100 % seriös även om jag står för varenda ord. Det vore v'l fan om man lade en massa tid på en sådan här guide om man var superseriös och inte själv fann nöje i det :D Den kanske kan upplevas som lite djup och filosofisk, men det är svårt att undvika sånt när det kommer till att beskriva hur man känner och upplever saker. Detta är hur JAG upplever "bagageluckefikande". En bil med tanter som är på väg till Ullared för att köpa kläder kan mycket väl njuta av att sörpla i sig en kopp kaffe på en parkeringsficka men det är liksom inte samma sak. De upplever något helt annat än vad jag och mina likasinnade gör.

Jag ger er... "Vägen till en lyckad bagageluckefika": http://www.llesrof.se/Bagageluckefika.pdf (2,76 MB)
Detta är första upplagan. Era åsikter, idéer och förslag kan göra att den revideras.

Tillägg 2016-02-13: Nu uppdaterad. Några slarvfel redigerade. Det finns nu också en bilaga med fyra finfina bagageluckefikamackor: http://llesrof.se/Bilaga.pdf

:mrgreen:
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
#1032735
+1 :wink:

Inser nu hur lat jag blivit. Tidigare var jag bättre på att köpa typ baguette eller fikabröd och dryck längs vägen och sedan svänga av någonstans och köra tills man var nöjd med en plats. Det fikades förvisso sällan i bagaget men väl på en brygga eller en stubbe. Har jag tid kör jag mer än gärna på en mindre väg och ibland stannar jag och kanske tar en promenix på ett vackert ställe eller bara tittar ut längs en sjö och bara "vara". Senast blev det i alla fall Gifflar i bilen då det blåste starkt vid stranden i Skanör och sedan en promenix på någon timme. McDonads med flera har väl "tyvärr" tagit över fika i eller bredvid vägen men nu gör i revolution tycker jag och fikar medhavda äggmackor i bagaget :wink:

PS: Ja varför gillar pensionärer att fika i en solstol precis bedvid en 90-väg?
av Rlind
#1032737
Trevlig text och bra skrivet!
(några små stavfel bara ;) )

Börjar längta efter sommaren och att bagageluckefika med sommarbilen :)

Ett tips för att hitta intressanta platser kan ju vara att börja med Geocaching då många skatter är gömda på sevärda platser. Man behöver ju inte leta efter det som är gömt om man bara nöjer sig med att besöka platsen.
#1032739
Hm... stavfel är inget vidare. Jag läste ändå genom det innan jag laddade upp det. Fast jag har suttit och stirrat på texten rätt länge så jag såg knappt orden längre. Får redigera detta imorgon.
#1033108
Trevlig text! Kan nämna att fenomenet på engelska kallas "tail gate party", och kommer av att man fällde ner baklämmen på sin pickup truck och använde den som bord. Hade flertalet "tail gate partys" med min amerikanska släkt då vi var på roadtrip i USA med dom på -97.
Användarvisningsbild
av P210
#1033307
Trevligt ämne! En bagageluckefika jag aldrig glömmer är från en europatripp på 90-talet då alla bilar hade bakluckespoiler. På min Mazda GT coupe hade vi under ett stopp på väg hem från Nice dukat upp kaffetermos, muggar, kakor och vetebröd, och när jag skulle skiva upp det sistnämnda med fiskekniven(!) lyckades jag skära rakt igenom lacken ända ned till skumplasten.. retade mig sedan vart enda gång jag tvättade bilen :(
Bild
#1047581
Förbannat bra skrivet llesrof.
Det är så livet ska tas. Koppla bort allt annat och bara njuta, om det så bara är en kort stund på en skogsväg.
Jag brukar hitta ett och annat ställe då jag, som Rlind tipsar om, håller på med geocaching.
På helgerna tas fikakorgen med och plötsligt slår fikasuget till och man tömmer fikakorgen. Tyvärr hittar man den perfekta platsen EFTER det stoppet. Men men, sånt är livet. Jag får väl återkomma till det stället en annan gång :)
Fika på gott folk.
Det går att bakluckefika i en alldeles ny Passat också ;)

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]