Moderator: Moderatorer

#1181533
fjohan82 skrev:Denna helgen har jag testat hur långt jag kan köra min bil (V60 D4 aut. VEA med 18") på en tank. Kom Stockholm-Köpenhamn via Helsingborg/Helsingör samt tillbaka till Södertälje via Falkenberg och Ullared (köpte lite prisvärda bilprylar bla.). Reservlampan började lysa i Nyköping, varken jag eller VOC visste hur mycket som finns i reserven, därav att jag tankade i Södertälje.
Det blev 126 mil med ett snitt på 0,5 enl. bilen och 0,492 räknat på pumpen. Jag är nöjd med det, mht att det var en hel del motorväg åt båda håll, stadstrafik i Köpenhamn samt endel köer.
Låter vettigt, vi har ju typ samma bil du och jag o det är ungefär den förbrukningen jag får ner min i med.
Gällande reserv så tror jag det är 10 liter, har fått för mig att det är någon standard och det verkar alltid ha stämt på
alla mina bilar, varför ändra ett vinnande koncept :D
#1181667
Hmm 10 senaste tankningarna har jag kommit över 100 mil per tank med gamla femcylindriga motorn med den gamla 6stegade sliromaten och AWD :o . Senaste tanken var 123,5 mil :D Ganska nöjd med det, verkar skilja otroligt lite mot VEA i verklig körning
#1181677
Min gamla V60 D4 163 körde ja som längst 123mil 0.51/mil.
Den nya går även den över 100mil på en tank om man vill. Men 70hk och 100Nm mer går inte lika snålt. Senast hade den dragit samma vid pump som färddator, 0.66l/mil.
Idag provade jag att gasa fullt från stillastående. Det blir svarta spår i asfalten när ESC är urkopplad. Sällan som 19":arna får smaka. Knäppte lite om avgaset när ja parkerade i garaget :lol:
#1181682
Ja, där ligger man i lä, runt 55mil då är jag nere på reserven och brukar tanka upp


Såg att du testat Prewash från BBV ochså, måste nog beställa en sån dunk själv, allt annat i prewash väg jag testat genom åren har varit sisådär, men det här verkar ju faktiskt göra rent.
#1181715
Har avverkat de första 40 milen på den här sommarens 400 mil med husvagn. Började med 1,17 liter milen vid pump i kraftig vind (nej, inte medvind) och fler uppförsbackar än nedförsbackar.
#1181716
Jag var rätt nöjd med att ha avverkat 120 mil i helgen med ett stort paket cyklar bak på med en slutnota på 0,76. Då steg det ändå något hack sista tio milen från Trollhättan när jag var lite otålig och det var motvind på motorvägen. Enligt färddatorn då kanske ska tilläggas men historiskt har den diffat någon tiondel eller två.
Bilagor
WP_20170622_18_37_14_Pro (2).jpg
WP_20170622_18_37_14_Pro (2).jpg (783.15 KiB) Visad 7641 gånger
#1181752
Wolfyswe skrev:
fjohan82 skrev:Denna helgen har jag testat hur långt jag kan köra min bil (V60 D4 aut. VEA med 18") på en tank. Kom Stockholm-Köpenhamn via Helsingborg/Helsingör samt tillbaka till Södertälje via Falkenberg och Ullared (köpte lite prisvärda bilprylar bla.). Reservlampan började lysa i Nyköping, varken jag eller VOC visste hur mycket som finns i reserven, därav att jag tankade i Södertälje.
Det blev 126 mil med ett snitt på 0,5 enl. bilen och 0,492 räknat på pumpen. Jag är nöjd med det, mht att det var en hel del motorväg åt båda håll, stadstrafik i Köpenhamn samt endel köer.
Låter vettigt, vi har ju typ samma bil du och jag o det är ungefär den förbrukningen jag får ner min i med.
Gällande reserv så tror jag det är 10 liter, har fått för mig att det är någon standard och det verkar alltid ha stämt på
alla mina bilar, varför ändra ett vinnande koncept :D
Man kan hoppas att det är 10 liter, ingen verkar veta (märkligt nog).
Det blir dock inga 0,492 till vardags, det ska gudarna veta... 8)
~Kalle~ skrev:Hmm 10 senaste tankningarna har jag kommit över 100 mil per tank med gamla femcylindriga motorn med den gamla 6stegade sliromaten och AWD :o . Senaste tanken var 123,5 mil :D Ganska nöjd med det, verkar skilja otroligt lite mot VEA i verklig körning
Perra83 skrev:Min gamla V60 D4 163 körde ja som längst 123mil 0.51/mil.
Den nya går även den över 100mil på en tank om man vill. Men 70hk och 100Nm mer går inte lika snålt. Senast hade den dragit samma vid pump som färddator, 0.66l/mil.
Idag provade jag att gasa fullt från stillastående. Det blir svarta spår i asfalten när ESC är urkopplad. Sällan som 19":arna får smaka. Knäppte lite om avgaset när ja parkerade i garaget :lol:
Det man måste ha med i beräkningen (men det vet ni båda så det ifrågasätter jag inte) är körmönster, jag kör i princip bara ren motorväg eller ren Stockholmstrafik. På denna resan hamnade jag dock i skogen, mellan Falkenberg och Värnamo visade färddatorn ca 0,3-0,35, så hade jag haft vägar med 70-90km/h (i mitt dagliga körmönster) hade jag säkert kunnat plussa på X antal mil till.
Till vardags skulle jag säga att den ligger på närmare 0,6 med min tunga gasfot. Det tär på psyket att försöka snålköra... :roll:
#1182020
Misstänkte luftläckage höger bak, och mycket riktigt satt det en liten skruv i däcket. Snabbt fixat som tur är! Svängde in på Volvo och köpte lackstift för att lägga i några stenskott som har uppkommit i fronten. Till min förvåning så stod det en XC60 T8 R-Design innanför dörrarna, mycket fin måste jag säga! :-)-)

Bild
Bild
#1182048
Vad kostade det samt hur lång tid tog lagningen? Trist men bra att det löste sig. Visst f-n skulle ju köpt lackstift :wink:
  • 1
  • 764
  • 765
  • 766
  • 767
  • 768
  • 1845

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]