Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#49829
Det sket sig med montering av högtalare idag. Har ett smärre handikapp vilket satte käppar i hjulet för att ens få isär kontakterna i dörrsidan. Har snackat med en polare som ska hjälpa mig.

Sen är det bara att glömma att få plats med diskanten från Amega Q-comp gold-kittet i originalhållaren för diskant. Får nog bli monteringsband eller nåt istället.

Dörrsidan var iaf busenkel att få bort, alltid nåt positivt. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
#56616
Sorry, har glömt att tala om att byte av högtalarna i framdörrarna är klart. Så nu sitter där Amega Q-Comp 6,5 och separat diskant. Blev stor skillnad på klarhet i ljudet, ska i med ett slutsteg för att få riktig fart i 6,5:orna bara.

Vet inte riktigt hur Volvo har tänkt men stenhårda stålnitar för en högtalare??!!
Hade vanliga borrar först och gjorde slut på tre borrar innan den ena högtalaren var borta, dessutom så började nitarna snurra så det blev dremmel och slipstift innan det gick att få ur nitarna. Till nästa sida köptes en ny borr(86 kronor för en borr) som tålde lite tuffare tag men den var inte helt vass efter fyra nitar heller. :shock:
Användarvisningsbild
av Loner
#56617
Bosa skrev: Vet inte riktigt hur Volvo har tänkt men stenhårda stålnitar för en högtalare??!!
Hade vanliga borrar först och gjorde slut på tre borrar innan den ena högtalaren var borta, dessutom så började nitarna snurra så det blev dremmel och slipstift innan det gick att få ur nitarna. Till nästa sida köptes en ny borr(86 kronor för en borr) som tålde lite tuffare tag men den var inte helt vass efter fyra nitar heller. :shock:
Nu vet jag inte vad du har för borrar, men jag har då använt samma borr till 2 bilar och den är fortfarande vass och skarp, dock är det ett aber det där med att nitarna börjar snurra (är man oaktsam då uppstår friktion mot högtalarplasten så den smälter, och man får ett "jättehål"), jag brukar använda en polygrip för att försöka hålla fast niten under tiden man borrar.

/L
Användarvisningsbild
av Bosa
#56620
Loner skrev:
Nu vet jag inte vad du har för borrar, men jag har då använt samma borr till 2 bilar och den är fortfarande vass och skarp, dock är det ett aber det där med att nitarna börjar snurra (är man oaktsam då uppstår friktion mot högtalarplasten så den smälter, och man får ett "jättehål"), jag brukar använda en polygrip för att försöka hålla fast niten under tiden man borrar.

/L
Vet inte vad det var för borrar, från nån borrkassett iaf som kusin hade. Misstänker Biltema. Blev därför lite förvånad när till och med borren för 86:- blev småslö efter fyra nitar. Börjar misstänka att jag hade titannitar. :lol:

Eller så var den dyrare borren just bara dyrare... :)
Användarvisningsbild
av falcon
#56636
Det vore trevligt om du kunde lägga upp bilder på bygget under/efter .
Användarvisningsbild
av Bosa
#56648
falcon skrev:Det vore trevligt om du kunde lägga upp bilder på bygget under/efter .
Tyvärr så var teflonminnet aktiverat så det blev bara nån bild i slutet, annars så sitter högtalarna gömda bakom originalgaller. Kan iofs lägga upp de få bilderna jag har lite senare. :)
av Dreamb
#59735
Hm..

Jag har för mig att det Är Alpine som utvecklar volvos stereo och förstärkare, sen är högtalarna från Dynaudio..

Om det är inte så att du stoppar i jättebra grejor kan jag rekomendera att du behåller org delar :)
Användarvisningsbild
av Bosa
#59926
Dreamb skrev:Hm..

Jag har för mig att det Är Alpine som utvecklar volvos stereo och förstärkare, sen är högtalarna från Dynaudio..

Om det är inte så att du stoppar i jättebra grejor kan jag rekomendera att du behåller org delar :)
Dynauido-högtalarna sitter väl bara i värsta paketet. De som sitter i standardpaketet är ett skämt iaf oavsett tillverkare. :D

Sitter ett Amega Q-comp 6,5" kit i fram nu, JL Audio's koaxar ska in i bakdörrarna och sedan ska det in ett slutsteg också. Blev ett väldigt lyft med framsystemet trots att stereon är lite för klen för att driva dem korrekt.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]