Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#29069
Har ju bilen på ingång nästa vecka som det ser ut och har börjat kika på stereobiten. Original duger inte, sitter bara performance i för dagen. I V40:n så är allt utbytt och inredning ljuddämpad, är en salig blandning av Amega, Alpine, Hifonics, Macrom och MB Quart idag och det funkar riktigt bra. Dock ingen sub i V40:n pga platsbrist. Två slutsteg(Alpine/Hifonics) driver 6 högtalare(gamla modellen av Amega Q-Comp 5" med Macrom diskant fram och MB Quart koax längst bak) för dagen. Det är nivån för dagen och vill inte gå under den.

Det jag skulle vilja är att behålla stereon som är en HU650, är medveten om att den rent ljudmässigt troligtvis inte är i klass med Alpinespelaren som jag har idag men vill försöka få till ett skapligt ljud med 650:n som HU. Har för mig att JL har en box som rensar bort autoloudness och liknande så man får en ren signal från HU till slutsteg, nån som har erfarenhet av en sådan box?

Har inte bestämt mig än om jag kommer fortsätta med Hifonicssteget(4-kanals) för framsystemet och bakdörrarna eller om jag byter till ett Alpine eller Genesis, återstår att se. Framsystemet blir troligtvis antingen ett JL Audio XR650CSi eller ett Amega Q-Comp 60 Gold och motsvarande koax i bakdörrarna. Sen kommer de i stolparna längst bak också att bytas ut och de kommer att drivas av ett litet Alpine 2-kanalssteg som jag redan har.

Vad tror ni, kan det fungera tillfredsställande med 650:n som HU eller är det att slita ur den och köra med Alpinen istället? Tappar ju rattstyrningen samt att det ser allt annat än bra ut...
av Teemu
#29078
det i stolparna bak i en V70 är ju bara diskanter. Är det inte lite onödigt med ett slutsteg på 2 st diskanter. Dessutom är väl dom lite bökigare att byta ut då dom då dom är anpassade för hålet i stolpen. Själv skulle jag nog funderat på att plocka bort diskanterna längst bak och kolla på möjligheten att få dit en diskant i bakdörren istället.
Användarvisningsbild
av Bosa
#29095
Teemu skrev:det i stolparna bak i en V70 är ju bara diskanter. Är det inte lite onödigt med ett slutsteg på 2 st diskanter. Dessutom är väl dom lite bökigare att byta ut då dom då dom är anpassade för hålet i stolpen. Själv skulle jag nog funderat på att plocka bort diskanterna längst bak och kolla på möjligheten att få dit en diskant i bakdörren istället.
Är det inte något liknande som sitter i bak i V40 då? Där satt några små element fast i en stor hållare som man plockade bort och där gick det att få in 4" koax. I bakdörrarna räcker det gott med koax, annars så ska man ju göra åverkan på dörrsidan och det vill jag inte. Och vad gäller onödigt med slutsteg till diskanter, det håller jag inte med om. Som jag har det idag så har jag ett 4-kanalssteg till framsystem som består av mellan och diskant. Provade först med en kanal per sida och sedan med en kanal per element. Blir ett annat bett när varje högtalare får en egen kanal anser jag. Skillnad blev det iaf till det bättre dessutom.

Men de högtalare som sitter i bakdörrarna samt längst bak är ju iofs bara utfyllnad så där är det inte lika viktigt men jag kommer inte driva några av högtalarna med stereon i sig.

Är inte omöjligt att det blir en sub framöver också men frågan är hur man ska få plats med slutstegen. Tänkte försöka behålla reservhjulet i bilen denna gång. :)
av Teemu
#29097
har du tur får du in slutsteget under den främre bagageluckan. Alltså luckan framför den för reservhjulet. Det är möjligt att det går att klämma in något större i D-stolpen med lite modifikation. Har ingen koll på hur det ser ut i en V40.
Användarvisningsbild
av Bosa
#29101
Teemu skrev:har du tur får du in slutsteget under den främre bagageluckan. Alltså luckan framför den för reservhjulet. Det är möjligt att det går att klämma in något större i D-stolpen med lite modifikation. Har ingen koll på hur det ser ut i en V40.
Ska jag ha sub så snackar vi ju 2-3 steg men sånt får man klura på när man får hem bilen. :D

Får se hur det blir jag hoppas få till ett ljud jag trivs med iaf. Är första gången jag ska försöka köra med originalstereo så det kan bli kul.

Så här såg det förresten ut i V40:n: Bild
av Frigge
#29103
Bosa skrev:
Teemu skrev:har du tur får du in slutsteget under den främre bagageluckan. Alltså luckan framför den för reservhjulet. Det är möjligt att det går att klämma in något större i D-stolpen med lite modifikation. Har ingen koll på hur det ser ut i en V40.
Ska jag ha sub så snackar vi ju 2-3 steg men sånt får man klura på när man får hem bilen. :D

Får se hur det blir jag hoppas få till ett ljud jag trivs med iaf. Är första gången jag ska försöka köra med originalstereo så det kan bli kul.

Så här såg det förresten ut i V40:n: Bild
Snyggt byggt måste jag säga.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Bosa
#29104
Frigge skrev:Snyggt byggt måste jag säga.

/Fredrik
Så pass, man får tacka. En spånskiva bara med tyg på och lite hål men blev väl ok ändå. :)
Användarvisningsbild
av kez_style
#29118
detta låter intressant, jag tänker oxå förbättra ljudet i bilen... för tillfälet har jag en 12 baslåda men letar efter volvo orginal baslåda dock utan bashögtalare... ska leka lite me den.... men har du vågat dig på att sätta dit ngn högtalare på "centerhögtalare" fram?
Användarvisningsbild
av Bosa
#35249
Nästa helg ska jag iväg och hämta dörrhögtalare, det blir Amega Q-Comp 60 Gold(kit-system) i fram och JL Audios VR650CXi(koax) i bakdörrarna.

Planerna efter det är ett slutsteg och troligtvis en Cleansweep-box för att rensa bort autoloudness och skumma EQ-kurvor från stereon. Ska dock prova utan box för att se hur det blir. Men det blir senare i vår.
Användarvisningsbild
av Bosa
#49717
Herre gud så lat jag varit, har kommit till inhandlande av framsystem men inte ens monterat det än. Ska göra ett försök i helgen om vädret tillåter, får försöka komma ihåg att ta bilder också samtidigt. :o

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]