Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
#434167
Klart det är till hjälp! Det kommer vara till stor hjälp när jag ska göra något liknande, ska dock byta högtalare i dörrarna och köra med volvos original subwoofer.
Men slutsteg ska ju in o tänkte då härma dig lite :wink:
av carlr
#434234
Honke skrev:Klart det är till hjälp! Det kommer vara till stor hjälp när jag ska göra något liknande, ska dock byta högtalare i dörrarna och köra med volvos original subwoofer.
Men slutsteg ska ju in o tänkte då härma dig lite :wink:
Cool, lycka till med bygget och hojta till om det är något jag kanske kan hjälpa till med!
av carlr
#434624
Halloj,

Uppdateringsdags! Lite större update idag, har hänt en del på bygget! 8)

Började dagen med att maskera av ramen och bagageutrymmet ordentligt. Använde mig av gaffatejp, makseringstejp och plast. Var även noggrann med att täcka av även utanför bagageutrymmet, detta då jag vet av erfarenhet att polyester kladdar en hel del! De enda delarna som jag inte har maskerat är de som jag vill att glasfibern och polyestern skall fästa mot, alltså delar av ramen:
Bild

Här har jag först penslat in underlaget med polyester sedan lagt på ett lager glasfiber som jag mättat med polyester:
Bild

Här ett antal lager glasfiber senare. Det tar ett tag att plasta om man låter lagren härda mellan varven:
Bild

Slutligen med maskeringen borttagen och lådan kvar i bilen:
Bild

Så här ser alltså konstruktionen ut utanför bilen med all maskering borttagen:
Bild

Mellan lagren med plast och glasfiber passade jag på att börja arbeta med baffeln. Baffeln består av 2x12mm MDF som jag limmat ihop i en sandwichkonstruktion. I denna tog jag sen upp hål för själva basen samt en 3" basport:
Bild

Här provar jag ut baffeln i bagaget, nu börjar man skönja hur det kommer att bli när det blir färdigt:
Bild

Här lådan utanför bilen med baffeln provad:
Bild

Lådan med baffeln på plats sedd bakifrån:
Bild

Slutligen en liten teaser på hur det kan komma att bli med basen och porten på plats samt en bild på baselementet som ska in (SPL Dynamics XTR-250D2):
Bild
Bild

Den som är mer nyfiken på vad denna basen kan prestera kan ju kika lite på detta YouTube klipp ( :mrgreen: ):
[youtube]pIDG1FVSX_g[/youtube]

Jag insåg när jag provade ut baffeln med basen på plats i bilen att jag måste försänka basen mer. Jag ska skaffa lite mer MDF imorgon och såga till en monteringsring att sätta under baffeln och sedan ta upp hålet från monteringsmåttet som det är nu till korgen så att basen försänks helt i baffeln. Tanken är att basen då ska vara helt och hållet försänkt när den sista delen 12 mm MDF kommer på plats. Den delen kommer bli sista "lagret" i baffeln (totalt 3x12mm MDF) men även "lock" över slutstegslådan. Sist av allt sedan kommer ett lock av 6 mm MDF som täcker allt där jag kommer ta upp hål för basen och porten samt montera någon typ av galler så att man fortfarande kan använda bagaget utan att vara rädd för att högtalaren ska ta stryk. Uppdaterar igen när det händer nåt! :-)-)
av carlr
#434864
Halloj,

Liten update idag, har inte hänt mycket på grund av regn, regn och åter regn.......

Som jag nämnde tidigare så fick jag ju tänka om lite med baffeln eftersom basen är sååååå fet... Den behövde alltså försänkas ytterligare eftersom jag vill kunna ha ett plant golv i bagageutrymmet samt kunna ha någon typ av galler / skydd ovanför basen. Jag började med att som vanligt när jag ska fabrikera något runt, tillverka en jigg:
Bild

Återigen jobbar jag med 2 x 12 mm MDF limmat. Förborrat och med skruv, förberedd för att monteras under den "ursprungliga" baffeln:
Bild

Här är den nya monteringsringen monterad under baffeln:
Bild

Och så här ser det ut underifrån:
Bild

Jag passade även på att börja med det överliggande "locket" som täcker både slutstegslådan och baslådan och sågade ut hål för basen, porten, slutsteget och konvertern:
Bild

Avrundade dagen med att mäta upp den faktiska volymen på lådan som jag plastat, det resulterade i en bruttovolym på ca: 69L vilket är alldeles för mycket i förhållande till vad baselementet behöver men jag ska fundera på hur man på enklast sätt kan minska volymen på lådan. Har även mailat inköpsstället för att kolla vad / om man kan göra något med en lite större volym som jag har här! Som sagt regnade det småsten idag så det blev inte mycket gjort men jag hoppas vädergudarna är med mig imorgon! :-)-)
av carlr
#435271
Tjenixen!

Fick inte ett smack gjort igår - bara massa kul arbete inför en flytt... :shock: Ska försöka hinna med att jobba lite på bygget ikväll.
av carlr
#435482
Hejsan!

Konklusion efter dagens insats: DET SPELAR! S*T*N I GATAN VAD DET SPELAR! :mrgreen:

Först en liten snabb update. Började med att ansluta jordkabeln:
Bild

Sedan lastade jag in hela insatsen i skuffen och monterade fast den med hjälp av M6 bult + brickor i fästet för reservhjulet. Om ni undrar vad det är som ser "skumt" ut i lådan så är det fogskum som jah sprutat i för att minska lådvolymen. Monterade även basporten temporärt då den slutligen ska monteras i nästa moment, var tvungen att vinkla den för att få in den (25 cm lång):
Bild

Sedan var dags att börja ansluta alla kablar i steget ock Audiso SLI2:an. De kablar som går in i SLI12:an är konstant 12V, jord, höger och vänster högnivå från bakre högtalarna. Ut kommer remote och lågnivå till steget:
Bild

Här är det färdigkopplat men utan sido-covers på steget:
Bild

Med covers på:
Bild

Och till sist - varde ljus (jag var inte helt onöjd när jag slog på stereon och SLI2:an kickade igång steget och allt bara lirade..):
Bild

Har sen spenderat bara ca: 15 minuter med att gaina och ställa nivåer, delning, lågpass- och högpassfilter m.m. Ska fortsätta med detta imorgon och då även lägga på sista delarna och fundera lite över slutlig finish m.m. Kom även på att jag har lite fibrex dämpning som jag ska dra i lådan så det blir till att skruva ur basen igen imorgon! :wink:
Användarvisningsbild
av Honke
#435699
Ser riktigt fint ju! Kul att det funkade direkt när du kopplat in grejorna, då är det riktigt skoj! Varifrån har du tagit konstant 12V till hög/låg nivåadaptern?
av carlr
#435752
Honke skrev:Ser riktigt fint ju! Kul att det funkade direkt när du kopplat in grejorna, då är det riktigt skoj! Varifrån har du tagit konstant 12V till hög/låg nivåadaptern?
Bockar och bugar! Det borjar sa smatt bli klart allting nu. Ska knappa lite bilder imorgon. Det som aterstar nu ar lite tweaks och finish men konstruktionen som sadan ar klar. Jag drog ju en 25 mm2 stromkabel hela vagen bak for slutsteget sa jag behovde inte hitta nagot i bagaget, det loste sig automatiskt liksom. Annars ar det val beroende pa vad man har for utrustning m.m. var man kan hitta det. Om du behover remote kan man plocka originalanlaggningens remote som gar till antennen bak, sitter tydligen vid c-stolpen pa vanster sida och ar latt att hitta. 8)

PS: sorry for avsaknaden av prickar men postat fran min iPad.....

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]